رادیاتورهای گرمایشی : انواع و ساختمان آنها

رادیاتورهای گرمایی

دستگاه های پخش كننده گرما(رادیاتورهای گرمایی)
از مهم ترین موارد در طراحی خوب ساختمان، تأمین شرايط آسایش براي افراد است، آسایش گرمايی يكی از حالت هايی است که فرد برای تغییر شرایط گرمايی محیط هیج اقدام رفتاری را انجام ندهد.
در تعریف استاندارد اشری آسایش گرمايي شرایطی ذهنی است که احساس رضایت از شرایط حرارتی محیط را بیان میکند.
دستگاه هاي پخش كننده گرما وسايلی هستند كه از آنها برای جبران تلفات گرمايی ساختمان و گرم نگه داشتن محل مورد نظر استفاده مي شود. دراين دستگاه ها سيال گرم (آب گرم، آب داغ و يا بخار) جريان داشته و گرمای خود را از طريق سطح تبادل کنندۀ گرما به محيط منتقل ميکنند. اين دستگاه ها با توجه به شكل و جنس كاربری های متفاوتی دارند. انواع دستگاههای پخش کننده گرما

رادياتورهای گرمایی

متداول ترین وسیله جهت گرمایش اتاق ها رادیاتور می باشد. که گرمای خود را از طریق تابش و جابه جایی طبیعی به هوای اتاق پس می دهد. هوای بالای رادیاتور به دلیل سبک شدن به طرف بالا حرکت می کند و هوای سرد اتاق جایگزین آن می شود که باعث کمی چرخش طبیعی در جریان هوای اتاق شده و اتاق گرم می شود.

انواع رادیاتورهای گرمایی

رادیاتور پنلی

رادیاتورهای پنلی به دلیل استفاده ازورق های فولادی در گروه رادیاتورهای فولادی قرار می گیرند. رادیاتورهای پنلی مانند رادیاتورهای آلومینیومی روی دیوار نصب می شوند. آب در سطح جلو و عقب جریان دارد و وجود فاصله بین دو سطح جلو و عقب با یک یا دو ردیف کنوکتور باعث جریان هوا از پایین به بالا در بین دو سطح شده و راندمان گرمایی آن افزایش مییابد. این رادیاتورها در مدل های گوناگون تولید می شوند. هر مدل براساس ارتفاع و طول رادیاتور معین می شود، ارتفاع رادیاتور یکی از اعداد 700،600،500 و 400 میلی متر است و طول آنها هم یکی از مقادیر 80 ، 2400 ،2200 ، 2000 ، 1600 ،1400 ،1200 ، 1000 ، 2600 میلی متر است. هریک ازمدل های رادیاتور  ممکن است تک پنل، یک کنوکتور دو پنل، دو کنوکتور باشد.رادیاتور پنلیرادیاتور پنلی 2

رادیاتور پره ای

رادیاتور پره ای از چند پره تشکیل شده که این پره ها بسته به نوع رادیاتور به سه روش
الف-اتصال پرسی جوشی ب-اتصال توسط مغزی چپ گرد و راست گرد پ-بوش جا زدنی
به یکدیگر متصل شده اند.رادیاتور پره ایدر نوع آلومینیومی از ترکیب تعداد پره، می توان توان گرمای مورد نظر متناسب با فضای مورد بحث را به دست آورد. به ترکیب چند پره رادیاتور، یک بلوک میگویند. در اکثر قریب به اتفاق موارد جنس رادیاتورهای پره ای از آلیاژهای آلومینیومی می باشد.
برخی از ویژگی ها (و به خصوص مزایای) رادیاتورهای پره ای آلومینیومی به شرح ذیل می باشد:
امکان کاهش یا افزایش پره و در نتیجه امکان افزایش بار گرمای بلوک رادیاتور؛
امکان تعویض پره های آسیب دیده؛
مقاومت بيشتر آلومينيوم نسبت به فولاد (رادیاتورهای پنلی) در مقابل زنگ زدگی.

رادیاتور قرنیزی

سیستم گرمایش قرنیزی جایگزین قرنیزهای متداول به کار رفته در ساختمان ها اعم از مسکونی و اداری و حتی تجاری شده و با ظاهر و ابعادی در حد قرنیز کاربری گرمایشی را نیز به قرنیز اضافه می نماید. عدم جاگيری و اشغال فضای محيط و اتاق و تأثير نداشتن آن در چيدمان و دكوراسيون محيط داخلی و عدم نياز به قرنيز كاری محيط داخلی و اتاق ها از مزایای آن است. در رادیاتور قرنیزی پوسته ای آلومینیومی شبیه به قرنیز تولید می گردد و با توجه به قابلیت شکل پذیری پوشش رنگ مقاومت و سختی آلومینیوم این امکان را به وجود می آورد که کی رادیاتور طولی در پشت این پوسته قرار گیرد که جنس لوله ها هم مانند پوسته از آلومینیوم است.رادیاتور قرنیزی

رادیاتور لوله ای

این رادیاتور ساده ترین نوع رادیاتور می باشد که از لوله گالوانیزه یا سیاه به اندازه های مختلف ساخته می شوند و ممکن است به صورت لوله های مارپیچ یا به طور موازی (عمودی یا افقی) که در دوطرف به دو لوله قطور متصل شده باشند، آب گرم از یکطرف وارد و پس از تبادل گرما از طرف دیگر خارج می شود. از این رادیاتورها برای گرم کردن بعضی نقاط کم اهمیت مثل انباری یا گلخانه استفاده می شود برای اینکه سطوح گرمايي این رادیاتور را افزایش دهند اطراف لوله ها را به تیغه هایی (پره هایی) متصل می کنند.رادیاتور لوله ایرادیاتور حوله ای

رادیاتورهای حوله ای دارای شکل خاصی هستند که برای خشک کردن حوله و لباس در حمام یا در کنار استخرها و سایر نقاطی که طراح صلاح بداند مورد استفاده قرار می گیرند.رادیاتور حوله ای

دسته بندی رادیاتورهای گرمایی از نظر جنس

رادیاتور فولادی

پره های رادیاتورهای فولادی درنوع پره ای به صورت کی بلوک غیر قابل تفکیک تولید می شوند (روش اتصال پرسي
جوشی) بنابراين نمی توان به آنها پره ای اضافه و یا کم کرد.معمولاً رادیاتورهای 600 × 200 و 500 × 200 و 300 × 200
و 150 × 500 از انواع آن می باشد که عدد 150 و 200 (W) نشان دهنده عرض پره ها بر حسب میلی متر است و اعداد فاصله محور پایین تا بالای رادیاتور C) 300 .500 .600) برحسب میلی متر می باشد.رادیاتور فولادیرادیاتور فولادی نوع صفحه ای آن از دو ورق پرس شده روی هم که جایی برای آب گرم در بین آن دو قرار دارد درست شده است و در جاهایی که جای گیری وسایل پخش گرما ایجاد اشکال می کند استفاده می گردد. (پنلی)

رادیاتور چدنی

این نوع رادیاتور به علت مقاومت در برابر زنگ زدگی و ضخامت مناسب برای محیط های مرطوب استفاده می گردد. ولی در مقابل ضربه شکننده و وزن آنها تقریباً دوبرابر رادیاتورهای دیگر است.

رادیاتور آلومینیومی

رادیاتور های آلومینیومی به صورت معمول 3 و 5 و 7 و 10 پره به بازار عرضه می شوند و قدرت حرارتی هر پره در مدل های رادیاتور متفاوت است. براي مثال اگر بارگرمايي یک سالن 9500 کیلو کالری برساعت باشد و قرار باشد از یک رادیاتور استفاده شود و توان گرمايی هر پره آن 158 کیلوکالری برساعت باشد تعداد 60 پره رادیاتور از این مدل لازم است.
ولی اگر از رادیاتوری استفاده شود که قدرت حرارتی هر پره آن 125 کیلوکالری در ساعت باشد. تعداد 76 پره لازم است یعنی 16 پره بیشتر.
در استفاده از رادیاتور آلومینیومی همراه با سیستم پکیج به علت وجود مس در سیستم ساختاری پکیج از جمله مبدل گرمایی آن باعث می شود که رادیاتور های آلومینیومی تا چندین سال تولید گاز کنند که باعث توليد هوا در سيستم شده و منجر به افت فشار پکیج شود.

رادیاتور شیشه ای

رادیاتورهای دكوراتيو دارای کنوکتورهای آلومینیومی بوده و روی آن توسط شیشه نشكن (سکوریتی) با طرح و نقش های متنوع پوشانده شده است.

رادیاتور ضد زنگ(استیل)

این رادیاتورها علاوه بر ظاهری مدرن و طراحی ویژه، مقاومت بالا در برابر خوردگی دارند. برای استفاده در فضاهای عمومی، حمام و سطوح نمناک مناسب می باشند.

رادیاتور مسی

در این نوع رادیاتور آب در داخل لوله های مسی درگردش است و ورقه ای از آلومينيوم براي افزايش سطح گرمايي روي آن استفاده گرديده است. وزن این رادیاتورها سبک است و از آنجایی که جنس مبدل پکیج نیز از مس است امکان به وجود آمدن هوا در سیستم كاهش می يابد.

ساختمان رادیاتورهای گرمایی

ساختمان رادیاتور فولادی

این رادیاتور از ورق های آهن به ضخامت 1/25 میلی متر در ابعاد مختلف ساخته می شود که هر پره رادیاتور شامل دو صفحه پرس شده است که بر روی هم قرار گرفته و لبه آنها به یکدیگر جوش مقاومتی داده می شوند. با قرارگرفتن دو صفحه پرس شده بر روی هم، مسیر هایی برای عبور آب حد فاصل دو صفحه ایجاد می گردد پره های تولید شده در کارخانه به یکدیگر متصل می شوند تا رادیاتور با تعداد پره مورد نظر تولید شود.

ساختمان رادیاتور چدنی

رادیاتورهای چدنی مانند رادیاتورهای فولادی به صورت پره ای ساخته می شوند و جنس آنها از چدن به صورت ریخته گری تولید میگردد و اتصال پره های رادیاتور چدنی توسط مغزی چپ گرد و راست گرد انجام میگیرد وزن آن برای هر متر مربع به 20 تا 30 کیلوگرم می رسد.

ساختمان رادیاتور آلومینیومی

هر رادياتور آلومينيومی از سه بخش اصلی پره،  مغزی و واشر تشكيل شده است:ساختمان رادیاتور آلومینیومی

ساختمان رادیاتور پنلی

بعضی از انواع رادیاتورهای پنلی به صورت زیر می باشد:ساختمان رادیاتور های پنلیانواع رادياتور پنلي

ساختمان رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی همان گونه که از اسمش پیداست به جاي قرنيز نصب مي شود که همانند رادیاتورهای معمولی توانایی انتقال گرما را دارد. در این سیستم یک پوسته از جنس آلیاژ آلومینیومی خاص با فرم و شکلی همانند قرنیز، جایگزین قرنیزهای مصالح ساختماني می شود و بدین سبب فضای پشت این پوسته امکان جاسازی رادیاتورهای طولی را فراهم می سازد و نهایتاً قرنیز تبدیل به سیستم گرمایشی می شود.ساختمان رادیاتور قرنیزی

جانمایی لوله های انتظار رادیاتور قرنیزی:
1 فاصله قرار گرفتن لوله های رفت و برگشت از چهارچوب و پشت درب 25cm
2 فاصله 2 لوله رفت و برگشت از یکدیگر 25cm
3 ارتفاع لوله های انتظار رفت و برگشت از کف تمام شده 25cm
4 فاصله هر انشعاب از یکدیگر 15cm
توجه: حد مجاز ضخامت لوله ها از سطح گچ دیوار 2/5cm می باشد.

ساختمان رادیاتور دكوراتيو (شیشه ای)

رادیاتور دكوراتيو شامل: 1-شیشه 2-پره های آلومینیومی 3-شیر کنترل دما 4-اتصالات انعطاف پذیر استیل 5-مغزی های برنجی 6-محافظ پشت رادیاتور 7-دو عدد کلکتور می باشد.
همچنین برای آشنایی با اجزای مختلف تشکیل دهنده رادیاتورهای گرمایی از این لینک بازدید نمایید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه