آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی

آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی|روش‌ها و نکات مهم

آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی

در صورتی که وسیله سرمایشی خانه یا محل کار شما کولر گازی است؛ باید روش صحیح نگهداری از آن را بلد باشید. می‌پرسید چرا؟ به این علت که با نگهداری درست، نه تنها در مصرف انرژی صرفه جویی می کنید، بلکه طول عمر کولر گازی اسپلیت، یا داکت اسپلیت خود را نیز افزایش می دهید و در هزینه تعویض زودهنگام آن صرفه جویی می کنید. بنابراین با این مقاله در خصوص آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی همراه باشید.

چرا نگهداری صحیح از کولر گازی اهمیت زیادی دارد؟

نگهداری درست و صحیح از واحد کولر گازی برای بهره وری کاربردی‌تر از انرژی، راحتی و اصلا غیر از این موارد برای سلامت کلی شما بسیار مهم است. یک سیستم تهویه مطبوع در خانه شما اگر به درستی کار‌ کند؛ رطوبت اضافی موجود در هوا را از بین می‌برد و هوای مطبوعی برای مصرف کنندگان به وجود می‌آورد.

فیلترهای کثیف کولرگازی یا سیستم های با عملکرد نامناسب می تواند منجر به رشد میکروارگانیسم هایی مانند کپک شود که می تواند آلرژی و آسم را تشدید کند. بهترین زمان برای پیشگیری از چنین مشکلاتی استفاده از این نکات درست قبل از شروع هر فصل گرم است. همراه ما در ادامه مقاله آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی باشید.

روش‌های نگهداری از کولر گازی

فیلترها، کویل‌ها و پره‌های یک کولر گازی مهم ترین عواملی هستند که در نگهداری از آن اهمیت داشته و نگهداری، تعویض و تمیز کردن آن‌ها باید به طور مرتب انجام شود.

تعویض و تمیز کردن فیلترهای کولر گازی

آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی

 

مهمترین وظیفه در تعمیر و نگهداری کولر گازی که کارایی کولر گازی شما را تضمین می کند، تعویض یا تمیز کردن منظم فیلترهای آن است. فیلترهای کثیف میزان جریان هوا را کاهش داده و کارایی سیستم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، هنگامی که جریان هوا مسدود می شود، هوا می تواند فیلتر را دور بزند و خاک در سیستم رسوب کند و ظرفیت جذب حرارت سیم پیچ را مختل کند. تعویض فیلتر کثیف و گرفتگی با فیلتر تمیز می تواند مصرف انرژی کولر گازی شما را بین 5 تا 15 درصد کاهش دهد.

فیلترها انواع مختلفی دارند؛ برخی از انواع فیلترها قابل استفاده مجدد هستند اما بقیه باید جایگزین شوند. فیلترها در انواع و کارایی های مختلف موجود هستند. فیلتر یا فیلترهای سیستم تهویه مطبوع خود را هر یک ماه یک بار یا دو ماه در میان در فصل‌های گرم، تمیز یا تعویض کنید. اگر کولر گازی دائماً استفاده می‌شود، در شرایط گرد و غبار قرار دارد یا حیوان خانگی در خانه دارید، ممکن است فیلترها نیاز به توجه بیشتری داشته باشند. همراه ما در ادامه مقاله آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی باشید.

نحوه تمیز کردن فیلتر کولرگازی

آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی

برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی خود، مراحل زیر را طی کنید:

  1. کولر خود را خاموش کنید.

قبل از بررسی فیلتر، ابتدا مطمئن شوید که سیستم شما خاموش است(قطعاً نمی خواهید هوای فیلتر نشده در خانه شما در حالی که فیلتر برداشته شده است در گردش باشد.)

هنگامی که ادامه کار ایمن بود، درپوش هواکش را باز کنید یا از دسته آزاد کننده برای برداشتن فیلتر استفاده کنید. به آرامی فیلتر کولر را بیرون بکشید، مراقب باشید آسیبی به آن وارد نشود.

مکان دقیق فیلتر به سیستم  شما بستگی دارد. اکثر سیستم ها فیلترهای کولر خود را درست در پشت دریچه آن قرار می دهند که معمولاً در نزدیکی سقف یا نزدیک به کف یافت می شود. برخی از سیستم ها ممکن است چندین دریچه برگشتی داشته باشند (مخصوصاً در خانه های بسیار بزرگ)، بنابراین اطراف را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در طول این تعمیر و نگهداری از هیچ فیلتری چشم پوشی نمی کنید.

اگر در مورد این مکان فیلتر شک داشتید میتوانید با پشتیبانی تاسیس پلاس تماس بگیرید تا از مکان دقیق فیلتر کولر خود با خبر شوید.

  1. گرد و غبار و آلودگی را از فیلتر تمیز کنید.

گرد و غبار و کثیفی را از یک فیلتر تهویه مطبوع با یک جارو دستی یا با جاروبرقی عمودی پاک کنید. برای تمیز کردن عمیق تر، می توانید از شیر آب وان یا دوش دستی خود برای عبور آب گرم از فیلتر در جهت مخالف جریان هوا استفاده کنید. برای انجام این کار، ابتدا بررسی کنید که گرد و غبار در کجا بیشتر دیده می شود.

اگر واحد AC یا کولر گازی شما دارای فیلترهای یکبار مصرف است، به سادگی فیلتر یکبار مصرف کثیف را با یک فیلتر تمیز جایگزین کنید. اندازه ای را که در کنار فیلتر مشخص شده است بررسی کنید تا از خرید فیلتری که مناسب نیست خودداری کنید.

  1. اجازه دهید فیلتر کولر خشک شود.

پس از شستن فیلتر، بگذارید کاملا خشک شود. به طور کلی، تکیه دادن آن به کناره دیوار برای چند ساعت برای خشک کردن آن کافی است. اما برای سرعت بخشیدن به آن می توانید از سشوار با باد خنک استفاده کنید، از هوای داغ سشوار استفاده نکنید؛ زیرا دمای داغ می تواند باعث سوختن یا آسیب دیدن فیلتر شود.

  1. فیلتر C تمیز را نصب کنید.

یک فیلتر تمیز و خشک یا یک فیلتر یکبار مصرف جدید را مجدداً در واحد AC خود قرار دهید. درست مانند فرآیند برداشتن آن، این قسمت بسیار آسان است: کافی است فیلتر را به شکاف تعیین شده آن برگردانید و مطمئن شوید که فلش های روی قاب آن به سمت دستگاه هستند و در جای درستی قرار گرفته‌اند.

برای تازه نگه داشتن جریان هوای خود از این پس، یک یادآور ماهانه برای بررسی وضعیت فیلتر AC تنظیم کنید. در صورت نیاز، فیلتر دستگاه تهویه مطبوع خود را در این زمان تمیز یا تعویض کنید. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، باید فیلتر را بیشتر در تابستان چک کنید. صاحبان خانه در آب و هوای سرد ممکن است در زمستان نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند. هنگامی که نیازهای واحد خاص خود را فهمیدید، یک برنامه تعمیر و نگهداری تهیه کنید و به آن پایبند باشید تا بتوانید در طول سال نفس راحتی بکشید. همراه ما در ادامه مقاله آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی باشید.

 تعویض و تمیز کردن کویل کولر گازی

آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی

کویل اواپراتور و کویل کندانسور کولر گازی در طول ماهها و سالهای کارکرد خود آلودگی را جمع آوری می کند. فیلتر تمیز از کثیف شدن سریع کویل اواپراتور جلوگیری می کند. با این حال، با گذشت زمان، سیم پیچ اواپراتور همچنان کثیفی را جمع می کند. این کثیفی جریان هوا را کاهش می دهد و سیم پیچ را عایق می کند در نتیجه توانایی جذب گرما را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این مشکل، هر سال کویل اواپراتور خود را چک کنید و در صورت لزوم آن را تمیز کنید.

کویل های کندانسوری که در فضای باز قرار دارند نیز می توانند بسیار کثیف شوند اگر محیط بیرون گرد و غبار باشد یا اگر شاخ و برگ در نزدیکی آن وجود داشته باشد. شما به راحتی می توانید سیم پیچ کندانسور را ببینید و متوجه شوید که آیا خاک روی پره های آن جمع شده است یا خیر.

شما باید کثیفی و زباله را در نزدیکی واحد کندانسور به حداقل برسانید. دریچه های خشک کن و ریزش برگ ها همه منابع کثیفی و زباله هستند. تمیز کردن ناحیه اطراف سیم پیچ و از بین بردن هر گونه زباله باعث وجود جریان هوای کافی در اطراف کندانسور می‌شود. با ما برای مرحله بعدی مقاله آموزش نگهداری صحیح از کولرگازی  همراه باشید.

مرتب کردن پره های کویل 

پره های آلومینیومی روی کویل های اواپراتور و کندانسور به راحتی خم می شوند و می توانند جریان هوا را از طریق سیم پیچ مسدود کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، این پره ها را به طور مداوم چک و مرتب کنید. برای مرتب کردن پره‌ها می‌توانید از هر وسیله‌ای که دم دستتان است استفاده کنید. برای مثال یک چاقو!

آماده کردن کولر گازی برای زمستان

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در فصل هایی مانند پاییز و زمستان که از کولر گازی خود استفاده نمی‌کنید باید با آن چکار کرد؟ در پاییز و زمستان یا روی کولر اتاق خود را با پلاستیک یا کاور بپوشانید یا آن را بردارید و جای دیگری مانند انباری قرار دهید. همچنین پوشاندن یونیت بیرونی یک کولر مرکزی از دستگاه در برابر هوای زمستانی و زباله محافظت می کند.

استخدام یک متخصص

هنگامی که کولر گازی شما با مشکل جدی تری مواجه شده و بیش از تعمیر و نگهداری معمولی نیاز دارد، مانند زمانی که دمای داخل خانه را به حد مطلوبی کاهش نمی دهد، از یک فرد متخصص کمک بگیرید. یک تکنسین آموزش دیده مشکلات سیستم تهویه مطبوع شما را پیدا کرده و برطرف می کند.

تکنسین باید:

  • مقدار صحیح مبرد را بررسی کند.
  • نشتی مبرد را با استفاده از نشت یاب تست کند.
  • نشتی کانال را در سیستم های مرکزی بررسی و آب بندی کند.
  • جریان هوا را از طریق سیم پیچ اواپراتور اندازه گیری کند.
  • ترتیب صحیح کنترل الکتریکی را بررسی کند و مطمئن شود که سیستم گرمایش و سیستم سرمایشی نمی توانند به طور همزمان کار کنند.
  • پایانه های برق را بررسی کند، اتصالات را تمیز و سفت کند و در صورت لزوم یک پوشش غیر رسانا اعمال کند.
  • موتورهای روغن و تسمه چک از نظر سفت بودن و سایش بررسی کند.
  • دقت ترموستات را بررسی کند.

در صورت بروز هرگونه مشکل در کولر گازی خود، می‌توانید از خدمات کارکنان مجرب آرین پادرا صنعت بهره مند شوید. آرین پادرا صنعت، به عنوان یک شرکتِ خدماتِ مهندسی، با داشتن تجارب مفید، بهترین و کارگزیده ترین متخصصان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تزار کردن کولر

با گذشت زمان، پدی که واحد کندانسور در آن قرار دارد می‌تواند شروع به واژگون شدن کند، زیرا خاک زیر آن ته نشین می‌شود. یک واحد کندانسور خارج از سطح می تواند باعث از کار افتادن زودهنگام کمپرسور داخلی شود. بررسی کنید که کندانسور تراز است و از شیارهای مقاوم در برابر پوسیدگی برای بازگرداندن آن به سطح استفاده کنید.

یک ترموستات با قابلیت برنامه دادن تهیه کنید

یک ترموستات با قابلیتِ دادن برنامه‌ تهیه کنید. ترموستات قابل برنامه‌ریزی در فناوری کولرهای گازی امروزی ضروری است. ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی به شما این امکان را می‌دهند که دما را برای زمان‌های مختلف در طول روز تنظیم کنید و به طور خودکار دما را در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید پایین بیاورید تا به شما کمک کند در هزینه صرفه‌جویی کنید و کولر خود را مدیریت کنید.

لوله تخلیه کندانس را باز کنید

وقتی می بینید که آب در اطراف کوره با جریان متناوب جریان دارد، یک لوله تخلیه میعانات مسدود شده دارید. میعانات حاصل از کویل های تهویه مطبوع حاوی باکتری هایی است که می توانند لجن ایجاد کنند و لوله تخلیه تابه میعانات را مسدود کنند. با تخلیه آن می توانید از لجن جلوگیری کنید و گرفتگی لوله تخلیه را از بین ببرید.

سایر نکات مهم در نگهداری از کولرگازی

  • گاهی اوقات یک سیم سفت را از کانال های تخلیه دستگاه عبور دهید. مسدود شدن کانال های تخلیه از کاهش رطوبت دستگاه جلوگیری می کند و رطوبت اضافی ناشی از آن ممکن است باعث تغییر رنگ دادن دیوارها یا فرش شود.
  • در شروع هر فصل گرم، مهر و موم بین کولر و قاب پنجره یا دیوار و .. را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با بدنه فلزی دستگاه تماس دارد. رطوبت می تواند به این مهر و موم آسیب برساند و اجازه می دهد هوای خنک از خانه شما خارج شود.

نتیجه گیری

رعایت نکته‌های اشاره شده احتمالاً زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد؛ اما با رعایت آن ها می‌توانید به سادگی و در زمان کوتاهی، عملکرد کولر گازی خود را به میزان زیادی بهبود ببخشید. علاوه بر همه این ها هزینه‌های مربوط به کولر گازی خود را که بحث بسیار پر اهمیتی است؛ به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 1 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه