راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

 

احتمالاً در زمان های سرد سال، همه‌ی سیستم های گرمایشی خانه خود را از رادیاتور و بخاری گازی گرفته تا هیتر از هر کدام که استفاده می‌کنید؛ همه را روشن کرده‌اید؛ اما با این حال، خانه شما آن طور که باید گرم نشده و با هربار آمدن قبض آب و برق، با دیدن هزینه بالای آن این احساس لرز و سرما بیشتر هم شده! در این صورت، به احتمال زیاد بیشتر از آنچه که باید دارید برای گرم کردن آن هزینه می کنید. پس قطعاً به یک آموزش برای شناسایی راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان نیاز دارید تا این مشکلات حل شوند.

در هر صورت، اکنون می توانید تغییراتی را در خانه خود ایجاد کنید که خانه ای گرم و نرم به شما می دهد و در هزینه شما صرفه جویی می کند. روش‌هایی که در اینجا ذکر می‌کنیم، تکنیک های آسان و ارزانی هستند. پیچیده ترین آن‌ها نهایتاً به اندازه‌ی یک بعد از ظهر آخر هفته وقت شما را بگیرد. با ما در تاسیس پلاس همراه باشید تا تعدادی از این راه های موثر را به شما معرفی کنیم.

عایق کاری

 

راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

مهم ترین مسئله ای که در بحث حفظ گرمای خانه و موثر بودن سیستم های گرمایشی وجود دارد، بحث عایق بندی مناسب است، وقتی صحبت از اتلاف گرما می شود، حدود 25٪ از گرمای خانه از طریق سقف هدر می رود. اگر در خانه های ویلایی زندگی می‌کنید عایق کاری سقف خانه را جدی بگیرید. همچنین دیوارهای خانه اگر عایق کاری مناسبی نشده باشند؛ حدود یک سوم گرما از این طریق از بین می‌رود. بنابراین نصب عایق های اضافی در دیوارها و سقف می‌تواند به مقدار زیادی در هزینه های شما صرفه جویی کند.

موضوع مهم دیگر پنجره‌ها هستند؛ پنجره‌های قدیمی که دو  جداره نیستند و درزهای آن ها به میزان زیادی باز است؛ نقش زیادی در اتلاف انرژی دارند. برای حل این مشکل بهترین کار استفاده از پنجره های دو جداره است. اما اگر به هر دلیل قادر به تهیه پنجره های دو جداره نبودید؛ اصلا نگران نباشید! راه‌ کارهای دیگری برای این مشکل وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. با ما در ادامه مقاله راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان در تاسیس پلاس همراه باشید.

نکته مهم: اگر از بخاری‌های گازی استفاده می‌کنید؛حتما نکات مهم جهت استاندارد بودن لوله ها و تهویه درست گازهای سوخته شده را رعایت کنید. و از استاندارد بودن لوله‌های و وسیله گرمایشی گازی اطمینان حاصل کنید. استاندارد نبودن این موارد خطر مرگ بر اثر گاز گرفتگی را به دنبال دارد.

بستن دودکش‌های شومینه

 

راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

یک دمپر شومینه باز باعث می‌شود که همان مقدار هوایی که گرم شده از دودکش خارج شود. همیشه اطمینان حاصل کنید که دودکش  های شومینه شما در زمانی که  شومینه شما روشن نیست، بسته است. در واقع، بهتر است که اصلاً تعداد دفعات استفاده از شومینه خود را کاهش دهید. مطمئناً با در کنار آتش شومینه بودن احساس گرما می کنید، علاوه بر آن شومینه زیبایی‌های خود را دارد و ممکن است خیلی از افراد به خاطر جنبه زیبایی آن از شومینه استفاده کنند، اما دودکش های شومینه مقدار زیادی اتلاف انرژی گرمایی دارند و در نهایت مصرف شما را افزایش می‌دهند. پس در نهایت اگر از شومینه استفاده نکنید و دودکش های آن را به کل ببندید خیلی بهتر است! اما اگر تمایل داشتید در مواقع خاصی (مهمانی‌ها و …) از شومینه استفاده کنید؛ یادتان نرود بعد از استفاده دودکش‌ها بسته شوند. با ما در ادامه مقاله راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان در تاسیس پلاس همراه باشید.

استفاده از ترموستات قابل برنامه دادن

با این پیشرفت روز به روز تکنولوژی، حیف است که از این تکنولوژی‌ها استفاده‌ی موثر نشود. برای مثال بهتر است به جای ترموستات های قدیمی، یک ترموستات قابل برنامه ریزی نصب کنید. یک ترموستات قابل برنامه ریزی به شما این امکان را می دهد که دما را برای زمان های مختلف روز، از پیش تنظیم کنید. یک ترموستات قابل برنامه ریزی با تهویه مطبوع و گرمای کنترل شده، باعث صرفه جویی در هزینه می شود. برخی از واحدها می توانند حداکثر چهار تنظیم دما را در روز ذخیره کنند – به عنوان مثال صبح، روز، عصر، شب. همه دارای یک سوئیچ بازخوانی دستی هستند. به طور کلی می توانید یک ترموستات جدید را خودتان نصب کنید. برای این کار می توانید از دستورالعمل های خاص نصب آن ها استفاده کنید. اگر هم بلد نبودید اصلا اشکالی ندارد،  سایت‌های خدماتی تاسیساتی برای همین کار ساخته شده‌اند! به سایت خدماتی آرین پادرا صنعت سری بزنید تا این قبیل مشکلات را به راحتی برای شما حل کنند. با ما در ادامه مقاله راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان در تاسیس پلاس همراه باشید.

دور کردن اثاثیه از جلوی سیستم‌های گرمایشی

 

راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

در خانه‌های ایرانی معمولاً به این نکته توجه نمی‌شود که قرار دادن اسباب و اثاثیه درست جلوی سیستم‌های گرمایشی جلوی گرمای آن ها را می‌گیرد؛ اثاثیه را از جلوی دریچه ها، هیترها و رادیاتورها دور کنید. بودن وسایل خانه جلوی رادیاتور یا … علاوه بر اینکه باعث هدر رفتن پولتان می شود؛ به خانه های سرد منتهی می شود. با قرار دادن اثاثیه‌های منزل در مقابل سیستم‌های گرمایشی جلوی جریان هوای گرم  را می‌گیرید که این موضوع می تواند باعث عدم تعادل فشار در کل خانه شود که جریان گرما را در کل سیستم مختل می کند و در نهایت خانه شما گرم نمی‌شود. با ما در ادامه مقاله راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان در تاسیس پلاس همراه باشید.

کشیدن پرده‌ها


پرده‌ها می توانند نقش عایق را داشته باشند. در طور روز که آفتاب می‌تابد کنار بودن پرده مشکلی ندارد و حتی در روزهای آفتابی می‌تواند به افزایش گرمای خانه کمک کند؛ اما شب ها حتما پرده‌ها را بکشید تا به عنوان عایق از هدر رفتن هوای گرم خانه جلوگیری کنند.

پوشاندن کف خانه با فرش و قالیچه

 

راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

 

از فرش استفاده کنید. فرش‌ها نه تنها زیبا هستند، بلکه اگر کف خانه شما کف‌پوش کاشی یا سرامیک است، پاهای شما را هم خوب نگه می‌دارند.

انواع وسایل گرمایشی با کیفیت و کارکرد عالی را همراه با گارانتی و نصب، با بهترین قیمت‌ها از فروشگاه تاسیس پلاس بخرید. در فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس امکان بررسی تخصصی و مشخصات محصول، جهت انتخاب بهترین محصول فراهم شده است.

دیگر نکته‌های موثر در حفظ گرمای خانه و صرفه جویی

  

راه‌های موثر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان

علاوه بر نکات بالا که بسیار مهم و اساسی و تا حد زیادی ضروری هستند؛ نکات موثر دیگری هم برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان، هست که اگر تمایل دارید صرفه جویی را به حداکثر برسانید؛ رعایت آن‌ها هم خالی از لطف نیست. این نکات عبارت ‌اند از:

  • می توانید از فویل استفاده کنید اگر رادیاتورهای خانه را به دیوار وصل کرده اید، بد نیست از مقداری فویل آلومینیومی در پشت رادیاتور استفاده کنید. ماهیت انعکاسی فویل از هدر رفتن گرما از طریق دیوار جلوگیری می کند و در عوض آن را به داخل اتاق منعکس می کند.
  • شایع ترین علت مشکلات گرمایش (و سرمایش) کثیف بودن فیلتر است. فیلتر را تمیز یا تعویض کنید و مشکل معمولاً از بین می‌رود
  • برای صرفه جویی دمای ترموستات خود را پایین بیاورید هر درجه ای که ترموستات سیستم گرمایشی خود را پایین بیاورید، هزینه سوخت شما را 3 درصد کاهش می دهد. کاهش دمای 27 درجه به 25 درجه از نظر راحتی چندان اهمیتی ندارد، اما می تواند تا 12 درصد در قبض گرمایش شما صرفه جویی کند. اگر از ترموستات سیم پیچی استفاده می کنید، اگر آن را تمیز کنید، خوانش دقیق تری خواهید داشت. پوشش ترموستات را بیرون بیاورید و گرد و غبار را با باد یا به آرامی پاک کنید.
  • برای کاهش هزینه های گرمایش ماهانه از یک بخاری قابل حمل در اتاق استفاده کنید. در واقع این کار برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی با گرم کردن بیش از حد اتاق است، از بخاری قابل حمل همراه با ترموستات استفاده کنید.
  • روی پنجره ها فیلم پلاستیکی قرار دهید. فیلم پلاستیکی را که به طور خاص برای پوشاندن پنجره ها در فروشگاه های سخت افزار پیدا می‌شوند. وقتی هوا شروع به سرد شدن کرد فیلم را برای عایق بندی اتاق روی پنجره ها قرار دهید و بعد از زمستان یا هر زمان که شروع به گرم شدن کرد آن را بردارید.
  • پنجره ها را قفل نگه دارید پنجره‌ها زمانی که قفل هستند بیشترین مهر و موم را دارند، بنابراین پنجره‌های اتاق را همیشه قفل نگه دارید تا هوای گرم در خانه نگه داشته شود.
  • اگر از فر استفاده کرده‌اید و کار پخت و پز شما تمام شده است؛ می توانید بعد از خاموش کردن فر، در آن را باز بگذارید تا گرمای درون آن هوای خانه شما را گرم تر کند؛ البته به این نکته توجه داشته باشید که این کار ممکن است برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند مناسب نباشد.

کلام آخر

رعایت نکته‌های بالا یا امتحان کردن برخی روش‌های نام برده شده برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان، وقت زیادی را از شما نمی‌گیرد و اصولاً کار سختی نیست؛ اما کمک بسیار بزرگی به حفظ گرمای خانه می‌کند. در تاثیر گذار بودن آن‌ها اصلا شک نکنید و اگر شما هم در این روزهای سرد هرچه دمای سیستم های گرمایشی خود را بالا می‌برید به گرم تر شدن خانه شما ختم نمی‌شود؛ دست به کار شوید!

در آخر، ممکن است همه‌ی راه های بالا را هم امتحان کرده باشید و باز هم کافی نبوده باشد؛ در این صورت احتمالاً تعادل و ساختار درست در تنظیم سیستم‌های گرمایشی شما رعایت نشده و باید تعداد سیستم‌های گرمایشی خود را افزایش دهید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 4 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه