نحوه استفاده از اجاق چوبی

اجاق چوبی روشی دنج برای گرم کردن یک اتاق یا کل خانه است، اما اگر قبلاً آن را انجام نداده باشید، استفاده از آن می تواند خسته کننده باشد. نکات مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که شما یک آتش داغ و سریع می خواهید که کارآمدترین است و اینکه آتش برای سوختن به اکسیژن نیاز دارد. همچنین مهم است که هرگز آتش را بدون مراقبت رها نکنید و هرگز اجازه ندهید کودکان در نزدیکی اجاق هیزمی بازی کنند.

روشن کردن آتش

Image titled Use a Wood Stove Step 1

{“smallUrl”:”https:\/\/www.wikihow.com\/images\/thumb\/4\/46\/Use-a-Wood-Stove-Step-1-Version-2.jpg\/v4-460px-Use-a-Wood-Stove-Step-1-Version-2.jpg”,”bigUrl”:”\/images\/thumb\/4\/46\/Use-a-Wood-Stove-Step-1-Version-2.jpg\/aid761046-v4-728px-Use-a-Wood-Stove-Step-1-Version-2.jpg”,”smallWidth”:460,”smallHeight”:345,”bigWidth”:728,”bigHeight”:546,”licensing”:”<div class=\”mw-parser-output\”><p>License: <a target=\”_blank\” rel=\”nofollow noreferrer noopener\” class=\”external text\” href=\”https:\/\/creativecommons.org\/licenses\/by-nc-sa\/3.0\/\”>Creative Commons<\/a><br>\n<\/p><p><br \/>\n<\/p><\/div>”}

دستورالعمل سازنده را بخوانید. بسیاری از اجاق های چوبی با دستورالعمل های خاصی از سازنده ارائه می شوند. شما باید قبل از روشن کردن آتش در اجاق هیزمی خود این موارد را بخوانید تا مطمئن شوید که آن را به درستی و ایمن انجام می دهید.[1]

 

  • اگر دفترچه راهنمای اجاق گاز خود را ندارید، وب سایت سازنده را برای یک کپی بررسی کنید

Image titled Use a Wood Stove Step 2

سوخت مناسب را انتخاب کنید. بهترین چوب برای استفاده، چوب چاشنی شده ای است که حداقل شش ماه در حال خشک شدن باشد. چوب تازه حاوی آب زیادی است و سوزاندن آن باعث هدر رفتن چوب و پول می شود. علاوه بر این، چوب مرطوب دود زیادی ایجاد می کند و کرئوزوت زیادی ایجاد می کند.
  • کرئوزوت ترکیبی از مواد شیمیایی است که از سوخت نسوخته تشکیل شده است. این ماده می تواند در دودکش شما جمع شود و منجر به آتش سوزی دودکش شود.
  • از نظر نوع چوب می توانید بین چوب سخت و چوب نرم یکی را انتخاب کنید. چوب‌های سختی که از درختان برگ‌ریز می‌آیند متراکم‌تر هستند و سوختگی گرم‌تر و طولانی‌تری ایجاد می‌کنند، بنابراین برای زمستان‌های سرد ایده‌آل هستند. چوب‌های نرم چگالی کمتری دارند، بنابراین آتش خنک‌تری تولید می‌کنند که برای شب‌های خنک بهار یا پاییز عالی است.[2]
  • چوب شومینه را می توان در بسیاری از فروشگاه های رفاه، پمپ بنزین ها، فروشگاه های سخت افزار، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز باغ، تامین کنندگان چوب و آنلاین یافت.
Image titled Use a Wood Stove Step 3

تمام کنترل ها را باز کنید. اکسیژن یکی از چیزهایی است که آتش برای سوزاندن آن نیاز دارد و بسیاری از اجاق‌های هیزمی دارای یک یا چند اهرم هستند که می‌توانید از آنها برای کنترل دریچه‌هایی استفاده کنید که هوا را وارد جعبه آتش می‌کنند. هنگامی که شما در حال شروع یک آتش سوزی هستید، می خواهید تمام دریچه ها کاملاً باز شوند.[3]

 

  • منبع اصلی هوا در بسیاری از اجاق‌های چوبی، ورودی هوا در زیر رنده است که اکسیژن را به بستر آتش می‌رساند. بسیاری از اجاق های چوبی دارای اهرمی در زیر یا کنار در هستند که این شیر را کنترل می کند.
  • اجاق گازها همچنین ممکن است دارای یک دریچه هوای ثانویه در بالای جعبه آتش برای تامین اکسیژن شعله ها و همچنین یک دمپر باشد که دودکش را باز و بسته می کند.
Image titled Use a Wood Stove Step 4

مقداری کیندلینگ قرار دهید. بهترین راه برای روشن کردن آتش در اجاق‌های هیزمی این است که با تکه‌های کوچک چوب شروع کنید که می‌توانند دمای داخل اجاق گاز را افزایش دهند و شعله‌ها را بسوزانند. برای راه اندازی کیندلینگ
  • پنج یا شش تکه روزنامه را مچاله کنید. از خشک بودن کاغذ مطمئن شوید.
  • توپ های روزنامه را در مرکز آتشدان قرار دهید.
  • تا 15 تکه کیندلینگ را روی کاغذ قرار دهید. مطمئن شوید که قطعات چوب خشک و کوچک باشند.[4]

     

Image titled Use a Wood Stove Step 5
آتش را روشن کنید. از فندک یا کبریت برای آتش زدن روزنامه زیر کیندلینگ استفاده کنید. کاغذ را در چند جا روشن کنید، از پشت شروع کنید و به سمت جلو حرکت کنید. این کار از سوختن خود در هنگام بیرون کشیدن دست خود از جعبه آتش جلوگیری می کند.
  • درب اجاق هیزمی را حدود پنج دقیقه باز بگذارید تا مطمئن شوید که آتش به اندازه کافی هوای تازه دریافت می کند.[5]

     

  • همانطور که کاغذ می سوزد، تکه های کیندینگ روی آن را مشتعل می کند و این باعث می شود آتش روشن شود.

Image titled Use a Wood Stove Step 6

چند سیاهه کوچک اضافه کنید. هنگامی که کیندلینگ شروع به سوختن کرد، می توانید چند کنده کوچکتر را به آتش اضافه کنید که شعله های اولیه شروع به خاموش شدن کرد. برای جلوگیری از خفه شدن شعله، حداقل سه کنده کوچک را یکی یکی به آتش اضافه کنید.
  • هنگامی که چوب را به آتش اضافه می کنید، کنده ها را به آرامی روی هم قرار دهید تا هوا تا حد امکان آنها را احاطه کند.
  • درب را تا حد زیادی ببندید، اما حدود 15 دقیقه آن را باز بگذارید تا از خفه شدن آتش در حین استقرار آن جلوگیری کنید.[6]
  • هنگامی که آتش کاملاً ثابت شد، پس از حدود 15 دقیقه، می توانید در را ببندید و ببندید.
نگه داشتن آتش سوزان
Image titled Use a Wood Stove Step 7
در را بسته نگه دارید. هر بار که در را باز می کنید، اجازه می دهد تا گرما از اجاق گاز خارج شود و این باعث می شود که آتش سردتر و کارآمدتر شود. علاوه بر این، باز کردن در می‌تواند باعث خروج دود به داخل اتاق شود که برای سلامتی افراد مضر است
هنگامی که آتش شما می سوزد، تنها زمانی که باید در را باز کنید زمانی است که چوب بیشتری اضافه می کنید.[7]
  • در را به آرامی باز کنید تا از هجوم هوای تازه به داخل اجاق گاز و ایجاد دود جلوگیری کنید.
  • بسته نگه داشتن در از خروج جرقه ها و اخگرها نیز جلوگیری می کند و این مهم است زیرا می تواند باعث سوختگی یا آتش سوزی شود.
Image titled Use a Wood Stove Step 8

لاگ های بزرگتر اضافه کنید. بعد از اینکه چند کنده کوچک اضافه کردید و اجازه دادید آتش خودش را بگیرد، می توانید کنده های بزرگتر را به آتش اضافه کنید. هنگامی که شعله های کنده های کوچکتر شروع به فروکش کرد، حدود سه کنده بزرگتر را به آتش اضافه کنید.

هنگامی که آن سیاهههای مربوط سوختند و عمدتاً اخگرهایی با مقداری شعله قابل مشاهده هستند، وقت آن است که سیاهههای مربوط را اضافه کنید.[8]
  • بیش از پنج گزارش در یک زمان اضافه نکنید. افزودن بیش از حد چوب به یکباره، آتش را تا حدی خاموش می کند و سوخت را نسوخته باقی می گذارد، و این منجر به تجمع دود و کرئوزوت می شود.
Image titled Use a Wood Stove Step 9

ورودی های هوا را تا حدی ببندید. بعد از حدود 20 دقیقه که آتش برقرار شد و به خوبی می سوزد، هوای ورودی به داخل جعبه را کاهش دهید. این کار هوای کافی برای آتش را فراهم می کند، اما از شعله ور شدن و سوزاندن سریع آن جلوگیری می کند.[9]


  • اهرم های دریچه هوا را ببندید تا حدود یک سوم باز شوند. این شامل هوای اولیه، هوای ثانویه و دمپر می شود.
  • هرگز دریچه هوای ثانویه یا دمپر را به طور کامل نبندید. این می تواند منجر به تجمع قطران، دوده و کرئوزوت در دودکش شود.[10]

     

Image titled Use a Wood Stove Step 10

از فن ها برای گردش گرما استفاده کنید. هدف اجاق چوبی گرم کردن خانه است و شما می توانید با استفاده از پنکه برای دمیدن هوای گرم از اجاق در اطراف خانه به این روند کمک کنید.[11]


  • تعداد زیادی فن اجاق گاز وجود دارد که می توانید آن ها را خریداری کنید که روی اجاق چوبی قرار می گیرند و گرما را به بیرون می دمند.
Image titled Use a Wood Stove Step 11

هنگام استفاده از اجاق گاز از اقدامات ایمنی مناسب استفاده کنید. آتش برای ایجاد آسایش و گرما عالی است، اما آتش می تواند خطرناک باشد و باید با آن برخورد کرد. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حفظ امنیت خانه و خانواده خود انجام دهید، از جمله:
  • هنگام شعله‌ور شدن آتش، کودکان و حیوانات خانگی را از اجاق گاز دور نگه دارید. فلز اجاق چوبی بسیار داغ خواهد بود و می تواند باعث سوختگی شود. ساده ترین راه برای دور نگه داشتن بچه ها و حیوانات از اجاق گاز، نصب حصار یا دروازه ایمنی در اطراف آن است.
  • تمام مواد قابل احتراق را حداقل 3 فوت (90 سانتی متر) از اجاق چوبی دور نگه دارید. این شامل سوخت، کیندلینگ، کاغذ و کتاب و مبلمان است.
  • یک کپسول آتش نشانی در همان اتاقی که اجاق گاز نصب شده است نصب کنید.
  • برای اینکه یک شب آتش بگیرید، دریچه های هوا را باز کنید و چند تکه چوب سخت به آتش اضافه کنید. اجازه دهید آتش حدود 25 دقیقه بسوزد و سپس دریچه ها را به نقطه معمولی خود ببندید. این امر از دود شدن، که منجر به تجمع دود و کرئوزوت می شود، جلوگیری می کند.[12]
  • بگذارید آتش به جای ریختن آب روی آن به طور طبیعی خاموش شود. هنگامی که آتش خاموش شد و فقط اخگر باقی ماند، می توانید آتش را رها کنید تا خود به خود خاموش شود.

تمیز کردن و نگهداری اجاق چوبی

Image titled Use a Wood Stove Step 12

فقط چوب های چاشنی را بسوزانید. برای سلامت و امنیت خانه و خانواده و نگهداری از اجاق گاز خود، نباید چیزی جز چوب چاشنی در اجاق گاز خود بسوزانید. می‌توانید از کاغذ یا روزنامه معمولی به‌عنوان سوخت‌کننده استفاده کنید، اما موارد زیر را نسوزانید:[13]

 

  • چوبی که خیس، سبز، رنگ شده یا تحت فشار است
  • زباله
  • پلاستیک
  • مقوا
  • زغال سنگ
  • تخته خرده چوب یا تخته سه لا
  • گلوله های چوبی
  • گاز، مایع فندک یا هر سوخت دیگری
Image titled Use a Wood Stove Step 13

خاکستر را مرتباً تمیز کنید. هنگامی که خاکستر در زیر رنده یا ته جعبه آتش جمع می شود، باید آنها را تمیز کنید. خاکستر بیش از حد در قسمت پایین جریان هوا را مختل می کند، به این معنی که آتش شما اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. برای تمیز کردن خاکستر، از یک بیل یا برس برای جارو کردن خاکستر در یک سطل فلزی استفاده کنید. خاکستر را فوراً بیرون ببرید و به باغچه یا کمپوست خود اضافه کنید.
  • همیشه یک لایه خاکستر یک اینچی (2.5 سانتی متری) در کف شومینه برای عایق بندی بگذارید.[14]
  • هرگز خاکستر را بلافاصله پس از آتش سوزی پاک نکنید. حداقل 24 ساعت صبر کنید تا خاکستر کاملا خنک شود.[15]

    Image titled Use a Wood Stove Step 14

    فایرباکس را هر هفته تمیز کنید. وقتی از اجاق هیزمی به طور منظم استفاده می کنید، هفته ای یک بار داخل اجاق گاز را تمیز کنید. برای تمیز کردن آن، داخل آن را با یک برس سفت بشویید تا دوده و باقی مانده‌های آن از بین برود.
    • وقتی داخل آن را تمیز کردید، خاکستر و دوده را از اطراف پایه اجاق گاز خارج کنید.

     

Image titled Use a Wood Stove Step 15

سالانه اجاق گاز را بررسی کنید. برای اطمینان از تمیز کردن مناسب اجاق گاز و جلوگیری از آتش‌سوزی دودکش، سالی یک‌بار با یک دودکش‌روب حرفه‌ای تماس بگیرید. این شخص همچنین می تواند اجاق گاز، لوله ها و سایر اجزاء را از نظر آسیب و خوردگی بررسی کند.
بهترین زمان برای شستشوی دودکش قبل از تابستان است، زیرا گرما و رطوبت می تواند با باقی مانده کربن مخلوط شود و اسیدهایی ایجاد کند که اجزای اجاق چوبی شما را از بین ببرد.
همچنین باید اجاق چوبی خود را به طور مرتب از نظر زنگ زدگی، ترک و سایر علائم آسیب بررسی کنید.[16]

{“smallUrl”:”https:\/\/www.wikihow.com\/images\/thumb\/6\/64\/Use-a-Wood-Stove-Step-13.jpg\/v4-460px-Use-a-Wood-Stove-Step-13.jpg”,”bigUrl”:”\/images\/thumb\/6\/64\/Use-a-Wood-Stove-Step-13.jpg\/aid761046-v4-728px-Use-a-Wood-Stove-Step-13.jpg”,”smallWidth”:460,”smallHeight”:345,”bigWidth”:728,”bigHeight”:546,”licensing”:”<div class=\”mw-parser-output\”><p>License: <a target=\”_blank\” rel=\”nofollow noreferrer noopener\” class=\”external text\” href=\”https:\/\/creativecommons.org\/licenses\/by-nc-sa\/3.0\/\”>Creative Commons<\/a><br>\n<\/p><p><br \/>\n<\/p

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه