نحوه تمیز کردن کویل اواپراتور

How-to-Clean-an-Evaporator-Coil

وزش هوا از طریق سیم پیچ ها در سیستم تهویه مطبوع شما می تواند باعث چسبیدن گرد و غبار و سایر زباله ها به کویل ها شود. سیستم‌هایی که کویل‌های کثیف دارند انرژی بیشتری نسبت به سیستم‌هایی با کویل تمیز و فضاهای خنک با کارایی کمتری مصرف می‌کنند. با تمیز کردن سالانه کویل های اواپراتور واحدهای انتقال هوا قبل از شروع فصل سرمایش، می توانید راندمان خنک کننده سیستم تهویه مطبوع و طول عمر کلی را افزایش دهید! توجه داشته باشید که صرف نظر از اینکه کدام روش تمیز کردن را انتخاب می کنید، باید با آماده سازی واحد هواساز شروع کنید و با بازگرداندن برق به هواگیر و روشن کردن سیستم پایان دهید.

 

 

آماده سازی واحد هواگیری

Image titled Clean an Evaporator Coil Step 1

سیستم تهویه مطبوع را خاموش کرده و برق هواگیر را قطع کنید. واحدهای هواساز در داخل خانه، معمولاً در کمد یا اتاق زیر شیروانی قرار دارند. با چرخاندن سوئیچ ضامن در نزدیکی هواگیر، جریان هوا را خاموش کنید (سوئیچ شبیه یک کلید چراغ به نظر می رسد). اگر نمی توانید کلید ضامن را پیدا کنید، جریان برق را در دسته کلید قطع کنید.[1]

  • هواگیرها را با تهویه مطبوع اشتباه نگیرید. کولر گازی حاوی کندانسور است و معمولاً در خارج از خانه تنظیم می شود. هر دو سیستم تهویه مطبوع و تهویه مطبوع بخشی از سیستم A/C هستند.[2]
     
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 2

پانل دسترسی واحد هواساز را بردارید. پیچ ها و سایر بست های روی پانل را می توان با آچار سوکت، درایور مهره یا پیچ گوشتی جدا کرد. اگر نوار، یک فویل فلزی بازتابنده در امتداد لبه‌های پانل وجود دارد، باید آن را نیز جدا کنید.

  • پانل و پیچ ها را در جایی که گم نشوند یا جدا نشوند کنار بگذارید.
  • اگر در مکان یابی پانل مشکل دارید، دفترچه راهنمای مالک سیستم تهویه مطبوع خود را بررسی کنید.
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 3
کویل های اواپراتور را پیدا کنید. اینها معمولاً در سمت ورودی هوای فن کویل یا سمت خروجی کوره قرار دارند. کویل‌ها معمولاً از مس، فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و از لوله‌هایی تشکیل شده‌اند که به شکل U خم شده‌اند و در یک طرح قاب A از دو پانل قرار می‌گیرند.[3]
 


این پانل ها با قطعات نازکی از آلومینیوم به نام باله پوشانده شده اند.

Image titled Clean an Evaporator Coil Step 4

یک سمپاش پمپ، محلول تمیزکننده حرفه ای و برس بخرید. محلول تمیز کننده قلیایی درجه حرفه ای برای کویل های اواپراتور، کثیفی و کپک را از داخل کویل ها از بین می برد، میله اسپری به فضاهای تنگ داخل واحد می رسد و برس نیمکتی کثیفی را در داخل واحد گرفته و قلاب می کند.
  • سمپاش پمپ باید 1 US gal (3.8 L) تا 2.5 US Gal (9.5 L) و نو باشد، زیرا ممکن است سمپاش های پمپ قدیمی برای سمومی مانند علف کش یا حشره کش استفاده شده باشد.
  • سمپاش های 1 گال آمریکا (3.8 لیتر) برای تمیز کردن معمولی و کویل های کم کثیف کار می کنند، در حالی که سمپاش های بزرگتر برای تمیز کردن سنگین بهترین هستند.
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 5

محلول تمیز کننده را مخلوط کرده و کویل ها را اسپری کنید. دستورالعمل های محصول را برای ساخت محلول تمیز کننده دنبال کنید. 1 گال آمریکا (3.8 لیتر) اسپری باید برای تمیز کردن معمول کافی باشد. میله اسپری باید روی یک اسپری باریک 0.25 اینچی (0.64 سانتی متر) تنظیم شود، اما جت نباید آنقدر نیرومند باشد که باله های سیم پیچ را خم کند. این معمولاً در مورد پمپ‌پاش‌های بزرگتر از 2 گال آمریکا (7.6 لیتر) نگران کننده است.

  • سپس چند دقیقه به کویل ها زمان دهید تا خشک شوند.
  • مطمئن شوید که می‌توانید محلول تمیزکننده کثیف را ببینید که به سمت ظرف تخلیه میعانات می‌رود.
  • برای جدا کردن توده های زباله، ممکن است مجبور شوید اسپری را از زاویه کم به سمت سیم پیچ ها هدایت کنید.
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 6

سیم پیچ ها را مسواک بزنید، برس را اغلب بشویید. برس باید در یک سطل آب تمیز جدید شسته شود تا اطمینان حاصل شود که مواد شیمیایی باقیمانده یا کثیفی به کویل ها اضافه نشده است. برس تکه های کثیفی و آشغال هایی را که بیش از حد سرسخت هستند که با اسپری پاک نمی شوند را جدا می کند. هرگز روی باله ها مسواک نزنید، که می تواند باعث تا شدن و خم شدن آنها شود. این باعث مسدود شدن جریان هوا می شود.

  • ضربات کوتاه برس تضمین می کند که حرکات مسواک زدن شما دقیقاً بالا و پایین خواهد بود.
  • برای از بین بردن کثیفی های شل پس از مسواک زدن، دو طرف کویل ها را با محلول تمیز کننده مجدد اسپری کنید.
  • همچنین، می‌توانید از ضمیمه برس روی جاروبرقی برای حذف و مکش تمام گرد و غبار استفاده کنید.[4]
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 7

پانل دسترسی کویل اواپراتور را دوباره وصل کرده و با نوار HVAC آب بندی کنید. نوار فویل فلزی باید روی درزهای بالا و پایین پانل قرار گیرد. روی برچسب سازنده پانل دسترسی نچسبانید، زیرا ممکن است تکنسین های خدمات بعداً به آن اطلاعات نیاز داشته باشند.

  • HVAC مخفف گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع است.

تمیز کردن با مواد شوینده ملایم و آب


Image titled Clean an Evaporator Coil Step 8

آب گرم و مواد شوینده ظرفشویی را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. فقط از چند قطره مواد شوینده استفاده کنید و مطمئن شوید که مواد شوینده خیلی اسیدی نباشد. پاک کننده های اسیدی می توانند باعث خوردگی مس و سایر فلزات به کار رفته در کویل شوند و عمر کویل را کاهش دهند.[5]
 


  • می توانید از سمپاش دستی یا سمپاش باغی نیز استفاده کنید.
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 9
محلول آب/ مواد شوینده را روی کویل های اواپراتور اسپری کنید. چند ثانیه تا چند دقیقه به محلول اجازه دهید تا در آن خیس شود و زباله ها از بین بروند. در صورت نیاز مجددا درخواست دهید. می توانید اجازه دهید سیم پیچ به طور طبیعی تخلیه شود یا به آرامی آن را با مقداری آب بشویید.[6]
 


Image titled Clean an Evaporator Coil Step 10
مواد شل را با یک پارچه یا برس نرم پاک کنید. مراقب باشید که باله ها را به قاب A برخورد نکنید، زیرا ممکن است آنها را خم کند. اگر می خواهید باله ها را پاک کنید، هرگز آنها را به صورت افقی پاک نکنید، زیرا ممکن است تا شوند و بعداً جریان هوا را مسدود کنند.[7]

سمپاشی با پاک کننده های تجاری


Image titled Clean an Evaporator Coil Step 11

یک پاک کننده تجاری برای تمیز کردن کویل های اواپراتور بخرید. مارک های مختلفی در اکثر فروشگاه های لوازم خانگی وجود دارد. اکثر پاک کننده‌ها از نوع کف‌دار هستند که برای تجزیه زباله‌ها و سپس تخلیه آن به سیستم زهکشی واحد طراحی شده‌اند.[8]
 

Image titled Clean an Evaporator Coil Step 12

پاک کننده را مستقیماً روی کویل ها اسپری کنید. سطوح را به طور یکنواخت و کامل بپوشانید. بهتر است این کار را در یک روز گرم انجام دهید، زیرا تهویه مطبوع از قبل کار کرده است. این به شستشوی کویل ها با آب میعانات کمک می کند.
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 13

1 Qt (0.95 L) از محلول سفیدکننده/آب را در ظرف تخلیه بریزید. محلول سفید کننده و آب باید نصف سفید کننده خانگی و نیمی آب باشد. این تضمین می کند که خط تخلیه عاری از جلبک و گرفتگی نباشد. سپس، هنگامی که فوم خود را بشویید و تخلیه شود، به درستی در واحد شما جمع می شود.

  • از طرف دیگر، می‌توانید قرص‌های جلبک با زمان آزادسازی را بخرید تا در ظرف تخلیه بیندازید.
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 14

آب را در لوله تخلیه کندانس بریزید. این لوله از ظرف تخلیه خارج می شود. این به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که لوله به درستی تخلیه می شود. اگر به نظر می رسد که لوله مسدود شده است (با چیزی مانند آب ایستاده در ظرف تخلیه نشان داده می شود)، استفاده از سیستم تهویه مطبوع را متوقف کنید و برای رفع گرفتگی با یک پیمانکار HVAC تماس بگیرید.
Image titled Clean an Evaporator Coil Step 15
پاک کننده را دوباره استفاده کنید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که کویل ها تمیز و بدون تجمع باشند. مطمئن شوید که منتظر بمانید تا پاک کننده زباله ها را مایع کند و قبل از استفاده از پاک کننده بیشتری تخلیه شود.[9]

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه