نحوه استفاده بهینه و تعمیر و نگهداری پکیج

در این مقاله با نحوه صحیح استفاده بهینه و تعمیر و نگهداری پکیج آب گرم آشنا میشوید تا بتوانید طول عمر و بازدهی پکیج خود را افزایش دهید

امروزه موتورخانه ها در ساختمان ها جای خود را به پکیج های دیواری داده‌اند. این پکیج ها با استفاده بهینه از انرژی و جای بسیار ناچیزی که در داخل ساختمان اشغال می کنند آبگرم مورد نیاز آنها را تامین می کنند. پس از نصب و راه اندازی در داخل ساختمان مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود استفاده بهینه و تعمیر و نگهداری دوره ای این پکیج ها می باشد در صورتی که این موارد به خوبی رعایت شوند پکیج های نصب شده می تواند برای مدت زمان طولانی عملکرد مناسبی داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم به مهمترین فعالیت هایی که در ارتباط با استفاده درست و نگهداری و تعمیر به موقع پکیج ها انجام شود اشاره نماییم. در صورت رعایت این موارد طول عمر پکیج مورد استفاده می تواند افزایش چشمگیری داشته باشد.

تعمیر و نگهداری پکیج

مهمترین اقدام ها در زمینه نگهداری

فارغ از اینکه از چه برندی استفاده می کنید پکیج شما در داخل منزل در طول سال به صورت شبانه روزی در حال فعالیت می باشد در زمستان ها علاوه بر ایجاد آب گرم وظیفه گرم کردن شوفاژ ها را نیز برعهده دارد و در تابستان ها نیز به منظور ایجاد آب گرم در داخل ساختمان به صورت مداوم باید در حال فعالیت باشد. بنابراین پکیج ها جز لوازمی در منزل هستند که باید از قطعات تشکیل دهنده خود به صورت مداوم استفاده کنند. همین موضوع سبب می‌شود که به سرعت این قطعات مستهلک شوند.

از این رو کارشناسان توصیه می کنند که قطعات مختلف پکیج های دیواری حداقل هر ۶ ماه یکبار به صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار گیرند. با انجام این کار هزینه های جزئی که در بازدیدهای دوره‌ای برای پکیج ها صورت می گیرد سبب می شود که از از کار افتادگی پکیج و صرف هزینه های بالا برای آن جلوگیری به عمل آید.

تعمیر و نگهداری پکیجبررسی مقدماتی

در این مرحله باید پس از برداشتن روکش پکیج و همچنین صفحه جعبه احتراق فشار مدار و دمای شوفاژ را بررسی نمایید همچنین شعله و عملکرد شیرهای برقی پکیج نیز باید مورد بررسی قرار گیرد در ادامه قطعات پمپ و شیر سه راه نیز باید بررسی ‌شود از دیگر مواردی که باید مورد بازبینی قرار گیرند ترموستات پکیج می باشد که اگر نیاز به تعمیر باشد متوجه آن شوید.

بررسی مسیر آب گرم

در این مرحله باید فیلتر آب گرم مصرفی و میزان دبی آب مورد بررسی قرار گیرد لازم به ذکر است که میزان دبی آب باید حداقل ۲ لیتر در دقیقه باشد همچنین باید میزان تغییر درجه حرارت آبرسانی با استفاده از ترموستات مورد بررسی قرار داد در ادامه شیرهای آب مصرفی که به پکیج متصل شده‌اند باید مورد بررسی قرار گیرد

تمیز کردن رسوب لوله ها و پاکسازی فیلترها

در اکثر شهرها به دلیل املاحی که در آب شهر وجود دارد به مرور زمان فعالیتهای رسوب زدایی و پاکسازی فیلترها باید به صورت دوره ای انجام شود در غیر این صورت کاهش فشار آب گرم و همچنین گرم نشدن آب از علائمی خواهد بود که به زودی با آن مواجه خواهید شد که نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.

مدار شوفاژ را چک کنید

برای این کار در ابتدا باید شیرهای رفت و برگشت شوفاژ را ببندید سپس تخلیه آب پکیج را باید انجام دهید و در ادامه فیلتر مسیر برگشت باید تمیز شود پس از انجام این مراحل باید میزان فشار اولیه منبع انبساط مورد بررسی قرار گیرد. به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب در دستگاه استفاده از رسوب گیر هایی مانند پلی فسفات و رسوب زدای مغناطیسی می‌تواند مفید واقع شود. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از این رسوب گیر ها باید آب ورودی شما سرد باشد.

در ادامه باید صافی برگشت پمپ پکیج مورد بررسی قرار گیرد این صافی در مسیر برگشت شوفاژ و قبل از ورود آب به دستگاه قرار می گیرد و از ورود شن و ذرات موجود در آب به داخل پکیج جلوگیری می کند. معمولاً جنس این صافی ها از برنج بوده و نه آنقدر باید ریز باشد که به سرعت صافی پر شود و نه آنقدر درشت باشند که تمامی ذرات و املاح موجود در آب از آن عبور نمایند

هواگیری

هواگیری پکیج سبب می شود که عملکرد آن بهتر شود و تمامی شوفاژها به صورت یکنواخت گرما داشته باشند در برخی از موارد با هواگیری درست می توان سر و صداهای پکیج و نشتی آب را نیز کاهش داد کاهش مصرف گاز نیز یکی دیگر از نتایج مثبت فرایند هواگیری پکیج می باشد.

توصیه کارشناسان بر این است که صرفاً در زمان حمام و یا شستشوی ظروف از آب گرم استفاده کنید. در سایر موارد حتی الامکان از آب سرد استفاده کنید تهیه آب گرم فشار زیادی را به قطعات مختلف دستگاه پکیج وارد می کند همچنین توصیه شده است که به منظور تنظیم آب مصرفی دمای آن را به گونه ای تنظیم کنید که نیازی به ترکیب کردن آن با آب سرد نداشته باشد زیرا در غیر این صورت علاوه بر مستهلک شدن قطعات پکیج منجر به افزایش مصرف گاز نیز می گردد.

 

از یخ زدگی پکیج جلوگیری نمایید

معمولاً هنگامی که برای مدت طولانی از پکیج استفاده نشود و یا پکیج در بیرون از منزل نصب شده باشد احتمال یخ زدگی آن وجود دارد. اگر چه در مدل های جدید پکیج های تولیدی سیستم ضد یخ زدگی به صورت اتوماتیک وجود دارد اما با این حال شما می توانید با استفاده از نوار های حرارتی سیلیکونی از یخ زدگی لوله های آب در درون پکیج جلوگیری نمایید.

چک کردن محور پمپ سیرکولاتور

اگر محور پمپ سیرکولاتور مسدود شده باشد در این صورت آب نمی تواند به درستی پمپاژ شود و بنابراین جریان خوبی نخواهد داشت بنابراین ضروری است به صورت دوره‌ای محور پمپ سیرکولاتور مورد بررسی قرار گیرد و حصول اطمینان از زمینه جریان آب سرد و گرم به خوبی انجام شود

بررسی دودکش

دودکش نقش مهمی در ایمنی دستگاه دارد به این منظور ضروری است که به صورت دوره ای اطمینان حاصل کنید که دودکش مسدود نشده باشد زیرا گرفتگی دودکش می‌تواند باعث فعال شدن سنسور دود و در نتیجه خاموش شدن پکیج شود.

با رعایت اقدامات فوق میتوانیم طول عمر و بازدهی پکیج خود را افزایش دهیم.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 1 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه