تاریخچه کولر گازی

تاریخچه کولر گازی از شرکت کریر آمریکا و با ساخت دستگاه تهویه مطبوع شروع شد . از ویلیام کریر به عنوان پدر کولر گازی یاد می شود.

از تاریخچه کولر گازی اطلاعاتی دارید؟ با نزدیک شدن به تابستان و همراه با افزایش دما و رطوبت غیرقابل تحمل، میلیون ها نفر از شگفتی اکتشاف و اختراع کولر گازی استفاده می کنند. این واحدهای تهویه مطبوع که صاحبان خانه‌ ها با سهولت چرخاندن سوئیچ فعال می‌کنند، سیستم‌ های الکترومکانیکی پیچیده‌ای هستند که محصول نهایی تقریباً یک قرن پیشرفت مهندسی در خنک‌کننده، ترمودینامیک، کنترل‌ها و بهره‌وری انرژی به شمار می روند. اولین کولر گازی مدرن سال 1902 توسط ویلیس هاویلند کریر، مهندس ماهری اختراع شد که شروع به آزمایش با قوانین کنترل رطوبت برای حل یک مشکل کاربرد در یک کارخانه چاپ در بروکلین، نیویورک کرد.

سال 1933، شرکت کولر گازی کریر آمریکا یک دستگاه تهویه مطبوع را با استفاده از یک واحد متراکم کننده تسمه ای و دمنده، کنترل های مکانیکی و کویل اواپراتور توسعه داد و این دستگاه به مدلی در بازار رو به رشد ایالات متحده برای سیستم های خنک کننده هوا تبدیل شد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را در رابطه با تاریخچه کولر گازی به شما توضیح دهیم.

تهویه مطبوع

از تاریخچه کولر گازی چه اطلاعاتی در دست است؟

کولر با Hand Fans شروع شد. فن های دستی در طول تاریخ محبوب بودند. در اوایل دهه 1900، فن های الکتریکی برای اولین بار در خانه های ایالات متحده ظاهر شدند. کولر گازی سرانجام سال 1902 اختراع شد. مهندس کارخانه نساجی استوارت کرامر اولین کسی بود که اصطلاح “کولر گازی” را سال 1906 ابداع کرد.

این واحد 7 فوت ارتفاع، 6 فوت عرض و 20 فوت طول داشت! بدیهی است که اندازه سیستم بسیار پرهزینه بود و فقط می ‌توان آن را در جایی نصب کرد که فضای کافی داشت. افراد ثروتمند با خانه های بزرگ واقعا تنها کسانی بودند که می توانستند به آن دسترسی داشته باشند. کولر گازی اولیه در زمان خود بین 10000 تا 50000 دلار قیمت داشت – 120000 تا 600000 دلار به دلار امروزی! اولین دستگاه کولر اتاق سال 1931 اختراع شد. سال 1931 H.H. Schultz و J.Q. شرمن اولین دستگاه تهویه مطبوع اتاق را اختراع کرد.

این مدل روی لبه پنجره قرار داشت، درست مانند تهویه مطبوع اتاق مدرن. با این حال، این سیستم ها هنوز بسیار گران بودند. به عنوان مثال، تهویه مطبوع کرایسلر 1938، 416 دلار قیمت داشت. تا سال 1970 بود که واحدهای AC وارد اکثر خانه ‌های آمریکایی شدند.

پس از جنگ جهانی دوم، کولر گازی چیزی شبیه به یک نماد وضعیت شد. واحدهای پنجره ای یک کالای داغ بودند، با بیش از یک میلیون واحد در سال 1953 فروخته شد. در دهه 1970، سیستم های تهویه مطبوع مرکزی راه خود را به خانه ها باز کردند و از فریون-12 (همچنین به عنوان R-12 شناخته می شود) به عنوان خنک کننده استفاده کردند.

کولر گازی پنجره ای

ویلیس کریر؛ پدر کولر گازی

سیستم‌ های تهویه مطبوع یا همان کولر گازی امروزی، در حالی که بر اساس همان علم بنیادی سیستم 1933 کریر کار می‌ کنند، پیشرفت‌ هایی را در زمینه فشرده ‌سازی بخار، تشخیص و کنترل‌ ها، حسگرهای الکترونیکی، مواد و بهره ‌وری انرژی در خود جای داده ‌اند.

سیستم تهویه مطبوع مرکزی جدید کریر، Infinity، بسیار متفاوت از مدل های اولیه بنیانگذار است و دارای اجزای پیشرفته از جمله کمپرسور اسکرول دو مرحله ای برای عملکرد کم صداتر و کم مصرف تر است. استانداردهای بهره وری انرژی تعیین شده توسط وزارت انرژی باعث پیشرفت در سیستم های تهویه مطبوع می شود.

فناوری های هوشمند

در تلاش بیشتر برای کاهش مصرف انرژی، برخی از تولیدکنندگان کولر گازی شروع به گسترش قابلیت ‌های ترموستات دیواری استاندارد کرده ‌اند و کیت ‌های تشخیصی و کنترلی پیچیده مبتنی بر ریزپردازنده را توسعه داده ‌اند که عملکرد کمپرسور و سیستم جریان هوا را خودکار می ‌کند.

ترموستات از راه دور Trane ComfortLink II به صاحب خانه اجازه می دهد تا عملکردها و تنظیمات کولر را از رایانه های خارج از سایت و تلفن های همراه مجهز به وب تنظیم کند. ComfortLink حتی هشدارهای متنی و ایمیلی درباره زمان تعویض فیلتر یا ترتیب بازرسی های معمول سرویس ارسال می کند.

کولر گازی

اختراع و تاریخچه کولر گازی برای خانه

علیرغم پیشرفت در فناوری های خنک کننده، این سیستم ها برای خانه ها بسیار بزرگ و گران بودند. فریجیدر سال 1929 با استفاده از فناوری تبرید، یک خنک کننده اتاق با سیستم تقسیم جدید را به بازار معرفی کرد که به اندازه کافی برای مصارف خانگی کوچک و به شکل یک کابینت رادیویی بود.

با این حال، این سیستم سنگین، گران و پرهزینه بود و نیاز به یک واحد متراکم کنترل از راه دور جداگانه داشت. فرانک فاوست جنرال الکتریک این طراحی را بهبود بخشید و یک خنک کننده اتاق مستقل ایجاد کرد . جنرال الکتریک در نهایت 32 نمونه اولیه مشابه را از سال 1930 تا 1931 تولید کرد.

تقریباً در همان زمان، توماس میدگلی، آلبرت هین و رابرت مک‌ناری از جنرال موتورز خنک‌کننده‌ های کلروفلوئوروکربن (CFC) را سنتز کردند که به اولین سیال خنک‌کننده غیرقابل اشتعال در جهان تبدیل شد و به طور قابل‌توجهی ایمنی دستگاه‌ های کولر را بهبود بخشید.

با این حال، این مواد شیمیایی دهه ‌ها بعد با تخریب لایه لایه ازن مرتبط می‌ شوند و در نهایت توسط دولت‌ های سراسر جهان پس از پروتکل مونترال دهه 1990 حذف شدند. هیدروفلوئوروکربن ها (HFC)، که ازن را از بین نمی برند، محبوبیت پیدا می کنند، اما در نهایت با تغییرات آب و هوایی مرتبط می شوند.

تاریخچه کولر گازی خانه بعد از H.H. Schultz و J.Q کوچکتر شدند. شرمن حق ثبت اختراع یک واحد کولر گازی را به ثبت رساند که می‌ توان آن را روی لبه پنجره قرار داد. این واحدها سال 1932 وارد بازار شدند، اما به دلیل قیمت بالایشان، به طور گسترده خریداری نشدند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 3 / 5. تعداد رای: 3

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عبدالله
آوریل 21, 2022 12:30 ب.ظ

بسیار عالی و جامع

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه