چگونه مصرف برق کولر گازی خود را کاهش دهیم؟

چگونه مصرف برق کولر گازی خود را کاهش دهیم؟

.کاهش مصرف برق کولر گازی

با فرا رسیدن تابستان و شروع هوای گرم، کولر عموما کولر های گازی در مراکز و مکان های گوناگون نظیر کلینیک ها، شرکت ها و ادارجات و … شروع به کار کرده و در این زمان یکی از بزرگترین دغدغه افراد، مصرف برق کولر گازی بوده و از بابت هزینه های نجومی قبض بسیار نگران هستند. این مسئله مسبب است که از لذت خنکی هوا محروم بمانند. حال این مورد سبب شد تا ما مطالبی جامع در رابطه با میزان مصرف برق کولر گازی و چگونگی کاهش آن، گردآوری کردیم.

راه های جامع کاهش مصرف برق کولر گازی

در این قسمت راه های کاهش مصرف را برای شما گردآوری کردیم.

مصرف کولر گازی

نصب کولر گازی در مکان مناسب

نصب کولر گازی یکی از عمده مواردی است که باید حتما مورد توجه واقع شود و اصولی و در محل مناسب نصب شود و اگر چنین نباشد، میزان مصرف برق کولر گازی را بسیار افزایش داده و سایر تنظیمات دستگاه را دچار اختلال می‌سازد. همچنین سعی کنید که پنل داخلی در مکانی قرار گیرد که در داخل منزل یا محیط داخلی قرار گیرد تا اتلاف انرژی رخ نداده و مصرف کولر نیز افزایش نیابد. کارشناسانی که برای نصب مراجعه  می‌کنند، در صورت داشتن تجربه و مهارت، پنل داخلی کولر گازی از نوع اسپلیت ها را تا حدودی مشخص پایین تر از سقف نصب می‌کنند تا با هوای گرم انباشته شده در نزدیکی سقف، تداخل پیدا نکنند و هوا در جریان قرار بگیرد.

به برچسب انرژی کولر گازی دقت فرمایید

همه افرادی که قصد خرید یا استفاده از کولر گازی دارند، باید حتما ابتدا به سطح مصرف انرژی که با نماد A و B قابل تشخیص هستند، توجه کنید و کولر های دارای اینورتر تهیه کنید. اینورتر در واقع دور موتور را نیز تنظیم کرده بنابراین بید حتما به مشخصات فنی کولر مورد نظر توجه کنید. دومین توصیه ای که برای شما دران باه در نظر گرفتیم، این است که هنگام خرید حتما جویای میزان راندمان سرمایشی دستگاه باشید زیرا گاهی شما دستگاه کولر گازی با توان 32000 خریداری می‌کنید اما راندمان خنک کننده آن پایین تر از ظرفیت بوده و به همین دلیل مدت زمان بیشتری لازم است تا محیط خنک شود و در این صورت، مصرف آن نیز افزایش می‌یابد.

تنظیم مناسب دمای کولر گازی

دمای محیط پس از روشن بودن کولر گازی به مدت زمان مشخصی، باید به حالت تعادل برسد به این معنا که محیط آنقدر سرد نشود که ناچار به خاموش کردن دستگاه شوید و آنقدر گرم نباشد که دمای دستگاه را به طور مداوم کم و زیاد کنید. هرچه دما را نامناسب انتخاب کنید، میزان کار کمپرسور افزایش و در نهایت مصرف انرژی، صعودی می‌شود. دمای تعادل کولر های گازی معمولا 25 الی 26 درجه سانتی گراد بوده و در این صورت بر اثر سرمای بیش از حد محیط نیازی ندارید که دائما حالت کولر را به فن تغییر دهید.

استفاده بهینه برق

سرویس کردن کولر گازی

تمامی افرادی که از کولر های گازی بهره می‌برند. باید دقت فرمایند که حتما سالی یک بار قبل از استفاده مجدد، حتما دستگاه توسط سرویس کار، بررسی و سرویس شود. سرویس کردن به این معنا نیست که حتما بایستی مشکل بزرگ و حادی وجود داشته باشد. بلعکس حتی مشکلات کوچک نیز تنظیمات انواع این دستگاه را بر هم می زند. و علاوه بر افزایش میزان مصرف برق کولر گازی، مشکلات پی در پی را برای دستگاه به وجود می آورد.

بکارگیری ترموستات مدرن

امروزه ترموستات هایی مدرن و جدید تولید و به بازار عرضه شده اند که بسته به دمای محیط، قابلیت تنظیم خودکار خاموش و روشن هستند. در حقیقت با استفاده از این نوع ترموستات، زمانی که دمای محیط حالت تعادلی مناسبی دارد. به طور خودکار، دستگاه خاموش و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌شود.

ارتباط لامپ کم مصرف با مصرف برق کولر گازی

شاید برای شما هم جالب و تعجب آور باشد. که استفاده از لامپ های کم مصرف، چه تاثیری در کاهش میزان ارژی مصرقی کولر گازی می‌شود؟

این نکته بسیار قابل توجه است که لامپ های قدیمی، حین روشنی از خود گرمای بالایی تولید می‌کنند .و گرمای کاذبی را در محیط شامل می‌شوند. به همین دلیل اگر شما در هر محیط از لامپ های کم مصرف استفاده کنید. دیگر گرمای کاذب این چنینی را تجربه نمی‌کنید و نیازی به روشن ماندن طولانی کولر ندارید و همچنین محیط زودتر به درجه مورد  نظر شما می رسد

فرمول محاسبه مصرف برق

برای محاسبه میزان مصرفی برق و انرژی دستگاه خود می‌توانید از این روش بهره ببرید:

  • تعرفه برق * 10 ساعت * 30 روز * توان مصرفی کولر گازی( برای مثال 12000 یا 28000)

میزان مصرف برق کولر گازی در حالت فن چقدر است؟

در صورتی که ترموستات دستگاه به خوبی عمل کند، مصرف برق کولر گازی در این حالت نیز کاهش می‌یابد. حالت فن زمانی به صورت خودکار یا حتی دستی فعال می‌شود که دمای هوا به درجه معمول یا درجه تنظیمی از قبل بر دستگاه برسد. شما می‌توانید برای اینکه مصرف انرژی کولر گازی را کاهش دهید، زمان هایی که دمای محیط اذیت کننده نیست، از حالت فن استفاده نمایید.

کاهش مصرف برق کولر گازی در ساعات اوج مصرف

همانطور که در متن مقاله ذکر شد. اگر به طور سالانه یک بار، دستگاه خود را مورد سرویس قرار دهید .و از سالمی تمامی قطعات ریز و درشت کولر گازی اطمینان حاصل کنید. قطعا مصرف برق بهینه ای خواهید داشت. بهترین روش برای کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف، استفاده از دستگاه کاهنده مصرف انرژی کولر است.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی چیست؟

امروزه برای کاهش مصرف برق کولر گازی دستگاهی تولید و به بازارها ارائه شده است که برق را در کولر گازی ذخیره می‌کند. این دستگاه اینگونه عمل می‌کند. که در زمان خاموش کردن کولر در زمان خنک شدن محیط، انرژی برق را در خود ذخیره می‌کند و بسیار واضح است که چقدر در کاهش مصرف برق و انرژی صرفه جویی می‌کند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 2

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه