پمپ حرارتی چیست؟ چگونگی استفاده از پمپ های حرارتی

پمپ حرارتی چیست ؟  چگونگی استفاده از پمپ های حرارتی یا هیت پمپ ها 

امروزه یکی از کارآمدترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی موجود در بازار، پمپ حرارتی می‌باشد. اما چه خصوصیتی این سیستم ها را تا این حد کارآمد و محبوب کرده؟ نحوه استفاده از پمپ حرارتی چیست؟ یکی از مهم ترینِ این مزیت‌ها این است که پمپ های حرارتی حدوداً 2 تا 3 برابر کارآمدتر از سیستم های گرمایشی یا سرمایشی معمولی کار می‌کنند.

هزینه کمتر، صرفه جویی در انرژی و … همه و همه از جمله مزیت‌هایی است که نمی‌توان نادیده گرفت! اما استفاده از این هیت پمپ‌ ها اما و اگر های خاص خود را داراست. برای استفاده هرچه بهینه‌تر از آن ها، بهتر است چگونگی استفاده از پمپ های حرارتی یا هیت پمپ ها را در تاسیس پلاس بخوانید.

 

پمپ حرارتی چیست

 

پمپ حرارتی چیست و چگونه کار میکند؟

 

پمپ حرارتی چیست

 

پمپ حرارتی چیست؟

به وسیله ای پمپ حرارتی (heat pump)  می‌گویند که می تواند با انتقال انرژی حرارتی از بیرون با استفاده از مکانیزمی مانند یخچال، ساختمان را گرم کند. بسیاری از پمپ های حرارتی می توانند در جهت مخالف عمل کنند و با حذف گرما از فضای بسته و دفع آن در خارج، ساختمان را خنک کنند.

در اصل در پمپ های حرارتی با حذف و اضافه انرژی به خانه شما، می توانند دما را تغییر دهند. اگر از خانه به عنوان منبع استفاده شود، هنگامی که انرژی حرارتی از آن حذف شد فضا خنک می‌شود. به طور مشابه، با اضافه شدن انرژی به خانه، دمای آن افزایش می یابد و فضا را گرم می کند. بنابراین این پمپ ها راحتی را در تمام طول سال، چه زمستان و چه تابستان برای شما فراهم می‌کنند.

 

روش استفاده از پمپ حرارتی چیست؟

با استفاده از ملاحظات کلیدی و نکات عملیاتی کاربردی‌ای که در این قسمت به آن ها می پردازیم می توانید راحتی و صرفه جویی انرژی را در خانه خود به حداکثر برسانید. این نکات می‌تواند به شما کمک کند  استفاده از سیستم های حرارتی مکملی را که همراه پمپ های حرارتی خود استفاده می کنید محدود کنید و طول عمر پمپ های حرارتی خود را افزایش دهید.

 

محل قرارگیری سیستم‌های حرارتی

 

برای به حداکثر رساندن دسترسی هوای گرم شده یا خنک شده به تمام فضای اتاق، هوا باید به سمت فضای باز هدایت شود که دورترین فاصله را از وسایل و اثاثیه دارد و باید از هر گونه مانعی دور باشد. تغییر مسیر جریان هوا در پمپ حرارتی آسان است. ممکن است لازم باشد حالت های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام حالت برای شما راحت تر و بهتر است.

 

عملکرد و تنظیمات ترموستات پمپ حرارتی

 

 

دانستن نحوه تنظیم دما با استفاده از ترموستات در پمپ های حرارتی مهم است؛ زیرا اگر تجربه استفاده از آن را نداشته باشید ممکن است اشتباهاتی کنید که در نهایت منجر به عدم اعتماد شما به پمپ های حرارتی شود و اصلا بیخیال استفاده از آن ها شوید!

دما را تنظیم کنید و بعد صبر پیشه کنید:

 

بهترین کار این است که ترموستات پمپ حرارتی خود را روی دمای راحت و دلخواه خود تنظیم کنید و سپس بگذارید بماند. یک پمپ حرارتی برای حفظ دمای ثابت طراحی شده است و به تدریج و به طور موثر کار می کند. از پشت هم دما را بیشتر یا کمتر کردن خودداری کنید. اگر نمی توانید در برابر تنظیم ترموستات خود مقاومت کنید، سعی کنید در هوای سردتر نقطه تنظیم را بیش از 2 درجه سانتیگراد کاهش ندهید تا نوسانات قابل توجه را به حداقل برسانید.

 

ترموستات خود را با توجه به سطح راحتی خود تنظیم کنید:

 

بسته به دمای بیرون، چیدمان و توزیع گرمایش خانه، ممکن است لازم باشد دمای پمپ حرارتی خود را بالا و پایین کنید تا به احساس راحتی که می‌خواهید برسید. به عنوان مثال، اگر معمولاً می خواهید دمای خانه شما 20 درجه سانتیگراد باشد، سعی کنید ترموستات پمپ حرارتی خود را روی 21 یا 22 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا احساس راحتی کنید.

 

استفاده از حالت گرما و سرما:

 

از حالت «heat»برای گرما یا «cool»برای سرما روی ترموستات یا کنترل‌ به جای تنظیم دمای «خودکار» استفاده کنید تا از تعویض غیرضروری در شب‌های خنک تابستان یا روزهای آفتابی زمستان جلوگیری کنید. با تغییر فصول، به سادگی ترموستات سیستم خود را تنظیم کنید تا دمای مورد شما را برآورده کند.

 

بهینه سازی سرعت فن:

 

اگر پمپ حرارتی شما هوای گرم شده یا خنک شده را به اندازه کافی پخش نمی کند، با تنظیم فن روی « Auto Fan » می‌توانید کمی به پخش شدن هوای گرم و خنک شده کمک کنید.

 

در تابستان ترموستات را با آب و هوا و نیازهای خود مطابقت دهید.

 

سه حالت پمپ حرارتی برای تابستان وجود دارد. “fan” کمترین انرژی را مصرف می کند و ممکن است در مواقعی که نیاز به کمی خنک شدن داشته باشید کافی باشد، اما اتاق را خنک نمی کند، بنابراین هنگام خروج حتما آن را خاموش کنید. وقتی هوا گرم است، حالت «dry» می‌تواند رطوبت را کاهش دهد و حالت شرجی اتاق را کم‌تر کند. حالت “cool” بهترین انتخاب برای کاهش دما است و برای گرمترین روزها مناسب است.

 

نگهداری و مراقبت از پمپ حرارتی

 

نگهداری و مراقبت از پمپ حرارتی

 

حال که نحوه تنظیم دما را فهمیدید اجازه بدهید به دومین مورد مهم ‌بپردازیم که نگهداری و مراقبت از پمپ حرارتی است. برای اینکه بهترین و بهینه‌ترین عملکرد را چه در پمپ‌های حرارتی چه هرگونه وسیله حرارتی دیگری داشته باشید. باید به خوبی از آن‌ها نگهداری کنید. اگر راه‌های نگهداری از آن را نمیدانید اصلا نگران نباشید؛ تاسیس پلاس کار شما را راحت کرده است. در ادامه به شما خواهیم گفت که بهترین روش نگهداری و مراقبت از پمپ حرارتی چیست؟

آن را تمیز و پاک نگه دارید:

برای اطمینان از جریان هوای بهینه و کاهش ساییدگی و استهلاک تجهیزات، رنده ها و کویل ها، واحد بیرونی آن را تمیز و پاک نگه دارید. عواملی مانند چکیدن آب، برف، برگ، علف های بلند، علف های هرز یا زباله می‌تواند عملکرد پمپ حرارتی شما را با اختلال مواجه کند.

فیلترهای داخلی را به طور منظم تمیز کنید:

پمپ های حرارتی زمانی که فیلترها تمیز هستند بهترین عملکرد را دارند. فیلترهای سیستم را طبق دستورالعمل یا زمانی که به وضوح کثیف شدند یا چراغ نشانگر روشن شد، تعویض یا تمیز کنید. مدت زمان بین تمیز کردن بسته به استفاده می تواند هفته ها تا ماه ها باشد.

نگهداری بهینه:

اگرچه کولرگازی سرد و گرم مانند سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند، اما توصیه‌های سازنده را برای سرویس‌دهی حرفه‌ای دنبال کنید تا پمپ حرارتی خود را در اوج عملکرد خود نگه دارید. مهم است که به طور منظم و برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل هر چند وقت یک بار به تنظیمات آن سری بزنید یا با پشتیبانی و تاسیسات تماس بگیرید که این کار را برای شما انجام دهند.

نکاتی برای کاربران پمپ حرارتی مینی اسپلیت بدون کانال

 

پمپ حرارتی چیست ؟

 

 

پره ها را باز و هدایت شده نگه دارید:

پره های هوا را باز نگه دارید تا جریان هوا آزادانه در سراسر دستگاه جریان یابد. هنگام گرم کردن خانه، پره ها را به سمت پایین و هنگام خنک کردن به سمت بالا هدایت کنید تا هوا به بهترین شکل به گردش درآید.

منطقه گرمایش را به حداکثر برسانید:

دمای واحد اصلی را کمی بالاتر تنظیم کنید تا به توزیع یکنواخت گرما در خانه شما کمک کند. اگر می‌خواهید چندین اتاق را گرم یا خنک کنید، حتماً درها را بین منبع پمپ حرارتی و اتاق‌هایی که می‌خواهید گرم یا خنک شوند، باز نگه دارید. برعکس، اگر به تهویه منطقه ای بیشتر علاقه دارید، درهای بین منبع و اتاق ها را بسته نگه دارید.

 نکاتی برای کاربران پمپ حرارتی مرکزی

  فقط در صورت نیاز از بک آپ استفاده کنید: اگر سیستم گرمایش پشتیبان دارید، ترموستات سیستم پشتیبان را 5 درجه سانتیگراد زیر ترموستات پمپ حرارتی خود قرار دهید تا گرما ایجاد شود. منبع گرمایش اولیه را پمپ کنید و فقط در صورت نیاز از پشتیبان به عنوان گرمای اضافی استفاده کنید.

نکاتی برای صرفه جویی در مصرف انرژی پمپ حرارتی

 

صرفه جویی در مصرف انرژی ناشی از نصب پمپ حرارتی می تواند به کاهش قبض های ماهانه شما کمک کند.

با رعایت چند نکته ساده به راحتی میتوانید در این هزینه ها صرفه جویی کنید.

  • فقط مکان‌هایی را که نیاز دارید گرم کنید. از پمپ های حرارتی در اتاق خواب یا اتاق هایی که استفاده نمی کنید استفاده نکنید. درهای اتاق ها را بسته نگه دارید.
  • تمام روز آن را روشن نگه ندارید. روشن نگه داشتن 24 ساعته پمپ های حرارتی باعث مصرف بیش از حد انرژی می‌شود و صرفه جویی را برای شما غیر ممکن می‌کند.

سخن آخر 

امروزه هنگام استفاده از هر سیستم گرمایشی‌ و سرمایشی‌ای هم که باشد؛ اولین مسئله مهم بعد از کیفیت و عملکرد آن ها، مسئله هزینه است. چه هزینه تعمیر و نگه داری آن باشد و چه هزینه‌های ماهانه مصرف آن، همه و همه جزء مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

بنابراین دانستن چگونگی استفاده از پمپ های حرارتی بعد از خرید آن ها حرف اول را می‌زند. با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد؛ خیلی راحت، ریسک استهلاک و خرابی این پمپ های حرارتی را به حداقل برسانید و با صرفه جویی های لازم تا حد بسیار زیادی از بار این هزینه‌های قبض ماهانه خود بکاهید.

برای خرید پمپ حرارتی میتوانید از این لینک استفاده نمایید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 4 / 5. تعداد رای: 4

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه