نصب و راه اندازی دیگ آب گرم

نصب و راه اندازی دیگ آب گرم

دیگ آب گرم

با پیشرفت علوم و تكنولوژی استفاده از وسایل گرمایشی نظیر كرسی، بخاری هیزمی و ذغالی و در دهه های اخیر بخاری های نفتی و گازی كم كم جای خود را با توجه به اهداف ایمنی، بهداشت، آسایش، بهره دهی مناسب و صرفۀ اقتصادی به دستگاه های مولد مرکزی گرما داده اند.
سیستم های گرمایش مركزی به واسطه دارا بودن تجهیزات گرمایشی كه در فضای موتورخانه نصب می شوند، می توانند به صورت منطقه ای فضاهای مورد نیاز را گرم نموده و دمای آن را كنترل نمایند. این سیستم ها میتوانند به صورت دستی و یا هوشمند مورد بهره برداری قرار گیرند.
دستگاه مولد آب گرم شامل دیگ آب گرم و مشعل است که در آن یک مادۀ سوختنی مانند گاز، گازوئیل و… می سوزد و گرمای حاصل از عمل احتراق سوخت توسط مشعل به آب درون دیگ انتقال یافته، موجب گرم شدن آب عبوری داخل دیگ می شود. در ادامه به نصب و راه اندازی دیگ آب گرم پرداخته خواهد شد.

انواع دیگ آب گرم

دیگ چدنی آب گرم

دیگ های چدنی به روش ریخته گری به صورت پره ای در کارخانه تولید می شوند. شامل یک پره جلو، یک پره عقب و برحسب ظرفیت گرمایی تعدادی پره میانی هستند.
آب بندی پره ها توسط قطعه ای به نام بوش که دو سر آن مخروطی شکل یا اورینگ است، انجام میشود. دیگ های چدنی به روش ریخته گری به صورت پره ای در کارخانه تولید می شوند. شامل یک پره جلو، یک پرعقب و برحسب ظرفیت گرمایی تعدادی پره میانی هستند. آب بندی پره ها توسط قطعه ای به نام بوش که دو سرآن مخروطی شکل است یا اورینگ انجام میشود.نصب و راه اندازی دیگ آب گرم

مزایا و محدودیت های دیگ های چدنی

مزایای دیگ های چدنی
عمر زیاد (مقاومت خوب دربرابر خوردگی)
حمل و نقل آسان  (پره ای بودن)
قابلیت افزایش ظرفیت گرمایی (پره ای بودن)
تعویض پره های شکسته به جای تعویض کل دیگ (پره ای بودن)
محدودیت های دیگ های چدنی
دقت در آب بند نمودن پره ها (فشار كار پایین)

ساختمان دیگ های چدنی

دیگ های چدنی با مقاومت مناسب در مقابل حرارت و خوردگی، طراحی و تولید می‌گردند. همگون بودن جنس بدنه و مقاومت شیمیایی چدن در برابر خوردگی از یک سو سبب جلوگیری از تشکیل پیل شیمیایی (گالوانیک) و از سوی دیگر مقاومت مناسب در برابر پوسیدگی دارد. اینرسی گرمایی که در پره های این دیگ ها وجود دارد عامل دیگر انتخاب این نوع دیگ ها هستند. دیگ های چدنی معمولاً برای تحمل فشار تا 5 آتمسفر با ظرفیت های گرمایی مختلف ساخته می شوند. در بعضی از دیگ ها سطح داخلی اتاقک احتراق به صورت پره ای است تا سطح تماس آن افزایش یافته و در نتیجه تبادل گرمای بیشتری صورت می گیرد. نصب و راه اندازی دستگاه های موتورخانه تأسیسات گرمایی

نصب و راه اندازی دیگ آب گرم

ابعاد فونداسیون دیگ چدنی

برای عملکرد مناسب دیگ ها و تجهیزات وابسته باید فضای کافی را در موتورخانه به آن اختصاص داد. این فضا برای دسترسی راحت به تمامی سطح دیگ، دودکش، شیر فلکه ها و نشان دهنده ها و کنترل کننده ها و همچنین برای تعمیرات، لازم و ضروری است. ابعاد فونداسیون دیگ متناسب با اندازه و ظرفیت گرمایی دیگ مطابق شکل ارائه شده معمولاً از جنس بتن مسلح ساخته شده تا وزن دیگ و آب موجود در داخل آن را تحمل نماید.
فواصل مورد نیاز برای نصب دیگ
جهت نصب دیگ در موتورخانه بهتر است از فواصل پیشنهادی تصویر زیر استفاده نمایید:
W1: حداقل 30 سانتی متر
W2: طول مشعل (A) + ده سانتی متر (حداقل 110 سانتی متر)
W3: طول دیگ + 110 سانتی متر
W4: نصف طول دیگ + 50 سانتی متر

نصب و راه اندازی دیگ آب گرمنصب و راه اندازی دیگ آب گرم

ساختار پره جلویی دیگ به گونه ای است که این اجازه را می دهد که درب در سمت راست یا چپ دیگ مونتاژ گردد و روی محل نصب خود به صورت لولایی و بازشو قرار گیرد. این عملکرد در درب دیگ به شما اجازه می دهد که اتاق احتراق را به صورت دوره ای از ضایعات احتراق تمیز نمایید.

فونداسیون مورد نیاز جهت نصب دیگ
محل نصب دیگ باید علاوه بر تراز بودن، قوی و مستحکم باشد و بهتر است حداقل 10 سانتی متر از کف موتورخانه بالاتر باشد. بتون زیر دیگ بایستی مسلح بوده و مقاومت کافی در برابر وزن و ارتعاشات دستگاه را داشته باشد.
برای هر ديگ شركت سازنده يک ابعاد فونداسيون پيشنهادی دارد و چنانچه ديگ ما 400 باشد از جدول زیر ابعاد را به دست می آوريم.

نصب و راه اندازی دیگ آب گرم

نصب و راه اندازی دیگ آب گرم

بیشتر بخوانید: دیگ شوفاژکار 400 8 پره

جمع کردن دیگ چدنی

هر دیگ چدنی دارای یک پره جلو (مشعل)، پره عقب (دود) و تعدادی پره مشابه وسط تشکیل شده است که با کم و زیاد کردن تعداد پره های وسط می توان ظرفیت گرمایی دیگ را کاهش یا افزایش داد. این پره ها به صورتی ساخته می شوند که وقتی کنار هم قرار بگیرند، فضای خالی برای احتراق سوخت و عبور شعله آتش به وجود بیاید. قسمت هایی از پره ها که در معرض برخورد آتش هستند توسط آستر نسوز یا آجر نسوز و ملات خاک پوشیده میشوند. برای نصب مشعل و خروج دودهای حاصل از احتراق، حفره هایی به ترتیب در پره های جلو و عقب دیگ تعبیه شده اند و نیز سوراخ هایی برای اتصال لوله های رفت و برگشت آب، شیر اطمینان، فشارسنج، دماسنج و ترموستات ایجاد گردیده است.

مراحل جمع كردن ديگ چدنی

مراحل کارشرح عملیاتتصویر عملیات
1طول شیار را چسب مخصوص یا خمیر نسوز زده و روی آن نخ نسوز را با ضربه چکش لاستیکی جا بزنید.
2بوش را به سرنج آغشته و در محل خود قرار داده و پره بعدی را در راستای پره اول حرکت می دهیم تا به هم نزدیک شوند.
3با استفاده از چکش لاستیکی ضرباتی را به پره وسط وارد می نما یید تا به صورت موازی
و یکنواخت به هم نزدیک شوند (ضربات به صورت ضربدری زده شود).
4فرایند فوق تا نصب پره جلو ادامه مییابد و سپس با استفاده از دو دیگ جمعکن و اعمال نیروی مناسب فاصله
پره ها کاهش یافته و بوش به صورت کامل جا بیفتد
5با توجه به اینکه تعداد پره ها بیش از 5 پره است بایستی پس از نصب 4 پره اولیه با استفاده از دیگ جمعکن نسبت به جمع کردن مرحله اول اقدام شود.
6فرایند مونتاژ پره ها تا تکمیل
دیگ ادامه یابد.
7پس از اطمینان از جمع شدن
کامل دیگ میله مهارها را در
محل خود قرار داده و پس از
قرار دادن مهره های آن نسبت
به سفت کردن یکنواخت آنها
اقدام نمایید. توجه کنید که
قبل از سفت کردن میله
مهارها، دیگ جمعکن را
به اندازه نیم دور شل نمایید.
8در داخل برخی دیگ ها
شیلد نسوز (سپرگرمايی)
قرار می گیرد. بعد از اطمینان
از درست قرار گرفتن پره ها
در محل خود، میل مهار ها
را سفت میکنند و دیگ
جمعکن را خارج میکنند
9بعد از اتمام نصب پره ها اقدام
به نصب فلنج های لوله های
ورودی و خروجی و فلنج های
کور دیگ نمایید
10در برخی از دیگ ها بعد از
اتمام نصب پره ها قطعات
تکمیل کننده دیگ از جمله
دریچه بازدید، پایه مشعل گیر،
مشعل گیر، لوله آب پخشکن،
لوله های ورودی و خروجی
دیگ، آجر نسوز انتهای دیگ
و دودکش، نصب می شوند.

در بعضی دیگ های کوچک به جای بوش از اورینگ استفاده می شود. هنگام جمع کردن دیگ آن را آغشته به چسب میکنند تا آب بندی صورت گیرد.
درصورتی که بوش ها به درستی در محل خود قرار نگیرند هنگام جمع کردن به مشکل برخورد میکنید و سبب نشت آب دیگ می شود.استفاده از اورینگ به جای بوش

دیگ فولادی آب گرم

دیگ های فولادی با توجه به ظرفیت گرمایی مورد نظر به صورت مجموعه یکپارچه ساخته می شوند. دیگ های آب گرم فولادی صرف نظر از ظرفیت، ابعاد و فشار کار بر حسب نوع کاربری به دو نوع فایر تیوب (شعله داخل لوله ها و سیال گرم شونده در خارج از لوله ها) و یا به صورت واتر تیوب (اب داخل لوله ها و شعله اطراف لوله) ساخته میشوند.نصب و راه اندازی دیگ آب گرم
اساس کار این دو نوع دیگ درشکل های زیر نشان داده شده است:نصب و راه اندازی دستگاه های موتورخانه تأسیسات گرمایی

ساختمان دیگ های فولادی

نصب و راه اندازی دیگ آب گرم

دیگ های فولادی یک پارچه ساخته شده و به موتورخانه منتقل می شوند. لذا فضای مورد نیاز برای ورود به موتورخانه باید پیش بینی شود.

همچنین برای آشنایی با اجزای مختلف تشکیل دهنده دیگ های آب گرم از این لینک بازدید نمایید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 1 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه