فناوری ‌در محیط ‌کار

فناوری در محیط کار

فناوری در محیط کار

فناوری چیست؟

فناوری مجموعه‌ای از دانش، تجربه و مهارت است که انسان با به‌کارگیری آن، محصولی یا خدماتی برای افزایش رفاه و غلبه بر مشکلاتش، تولیدمی کند. این محصول یا خدمات می‌تواند به‌صورت وسایل سخت یا مفاهیم و معانی نرم و یا ترکیبی از هردو باشد.

سرعت تغییر فناوری
درگذشته پیشرفت فناوری‌ها بسیار کند اتفاق می‌افتاد و چندین نسل از یک فناوری استفاده می‌کردند. برای نمونه، برای نقل‌وانتقال اخبار و اطاعات در زمان‌های گذشته تنها فناوری مورداستفاده نامه‌نگاری بود.

نامه‌نگاری به کمک کاغذ و قلم و ارسال آن توسط پیک نامه‌رسان یا در موارد محدودی توسط کبوتر نامه‌رسان بود. این فناوری از چند هزار سال پیش تا حدود دویست سال پیش تنها روش نقل‌وانتقال اخبار بود. پس‌ازآن و به‌ویژه در صدسال اخیر، فناوری‌های انتقال پیام با سرعت بسیار زیادی توسعه پیدا کرد و در برخی موارد جایگزین نامه‌نگاری شد.

از حدود 200 سال پیش تلگراف، 150سال پیش تلفن، 30سال پیش تلفن همراه و درنهایت از حدود 20 سال پیش اینترنت، به‌عنوان فناوری‌های جایگزین نامه‌نگاری مورداستفاده قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: دیگ چدنی شوفاژکار

رشد این فناوری‌ها امروزه آن‌قدر سریع است که در هرسال معرفی یک فناوری جدید، مورد انتظار است. شکل 3 تغییرات فناوری در طی سال‌های گذشته تا به امروز را نشان می‌دهد.

تغییرات در فناوری ارتباطاتنقش فناوری در محیط کار


در محیط کار نیز فناوری‌های مورداستفاده پیوسته در حال تغییر است. فناوری‌های محیط کار به دودسته تقسیم‌بندی می‌شوند:
1فناوری‌های تولید محصول / خدمات (نرم یا سخت)
2فناوری‌های ارتباطی

  • فناوری‌های تولید محصول-خدمات
    همان‌گونه که از فعالیت‌های قبل نتیجه‌گیری کردید. در سال‌های اخیر سرعت تغییر فناوری‌های تولیدی-خدماتی بسیار زیاد بوده است. این تغییرات با یک یا چند هدف از اهداف زیر صورت می‌گیرد:
    افزایش سرعت تولید؛
    افزایش دقت و کاهش خطا در تولید محصول؛
    افزایش کیفیت تولید؛
    کاهش هزینه تولید؛
    افزایش سادگی در کار؛
    لذت‌بخش شدن کار؛
    کاهش خطرات و آسیب‌هایم جسمی و روانی؛

کار با فناوری‌های جدید نیازمند کسب دانش و مهارت است. به دلیل تغییرات سریع فناوری، فردی در کسب شرایط و موقعیت‌های کار، موفق‌تر است که این دو ویژگی مهم را پیوسته رعایت کند:
یادگیری دانش و مهارت فناوری‌های جدید مورداستفاده در رشته تخصصی؛
کسب اطلاع از فناوری‌های در حال تکمیل و ورود به بازار؛
برای نمونه تا چند سال پیش اکثر چاپخانه‌های متوسط و کوچک ایران با دستگاه‌هایی که در بازار به «دستگاه‌های ملخی» معروف شده بود، به چاپ مطبوعات، کتاب، پوستر، حکاکی روی جعبه و… اقدام می‌کردند.

بیشتر بخوانید: پکیج زمینی شوفاژکار p6

در این روش از بلوک‌های ظریف سربی که حروف به‌صورت برجسته بر روی آن‌ها کنده‌کاری‌شده بود، برای حروف‌چینی استفاده می‌کردند. در این روش سرعت تولید سفارش بسیار پایین و معمولاً تک‌رنگ (مشکی، آبی، قهوه‌ای یا قرمز) بود. کار با این دستگاه‌ها نیاز به مهارت‌های خاصی داشت و دائماً ازنظر مکانیکی باید مهار می‌شد.
در سال‌های اخیر و با سرعت بسیار زیادی به‌یک‌باره صنعت چاپ دگرگون شد و دستگاه‌های دیجیتال که از کیفیت مطلوب، تنوع رنگ و سرعت غیرقابل مقایسه‌اید برخوردار بودند، وارد بازار چاپ ایران شدند.

افراد و چاپخانه‌هایی از این تغییرات مطلع شدند با شتاب سیستم خود را تغییر دادند و مهارت‌های لازم را فراگرفتند و با برخورداری از کیفیت و سرعت‌بالا، بیشتر متری‌ها را به‌سوی خود جذب نمودند. در این تغییر چاپخانه‌هایی که اصرار بر استفاده از فناوری قبلی داشتند به‌شدت متضرر شدند. برخی از آن‌ها نیز به‌اجبار از این صنعت خارج گردیدند.
تقریباً در همه محیط‌های کاری وضعیت چنین است. بنابراین موفقیت شما در محیط کار زمانی اتفاق می‌افتد که همواره متناسب با سرعت تغییرات فناوری در محیط، آمادگی فراگیری شایستگی کار با این فناوری‌های جدید را داشته باشید این آمادگی وقتی فراهم می‌شود که دو ویژگی مهم بیان‌شده را داشته باشید.

انواع دستگاه چاپروش‌های کسب شایستگی در فناوری‌های جدید تولید محصول-خدمات
کسب شایستگی در دو حیطه مطرح می‌شود:
الف- فناوری‌های متداول مورداستفاده در رشته؛
ب- فناوری‌های در حال شکل‌گیری.
الف- فناوری‌های متداول مورداستفاده در رشته
فراگیری فناوری‌های متداول در چند مرحله و به‌سادگی قابل فراگیری است.
مشورت با افراد خبره در مورد روش‌های فراگیری شایستگی؛
جست‌وجو در اینترنت و بررسی نظرات افراد و شرکت‌های صاحب اطلاع؛
انتخاب روش مناسب فراگیری (مطالعه، کلاس آموزشی، تمرین یا ترکیبی از آن‌ها)؛
اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت از مؤسسه یا مرجع معتبر در سطح کشور در صورت نیاز.

پیشنهاد تاسیس پلاس: بخاری انرژی 640

ب- فناوری‌های در حال شکل‌گیری
همیشه مدت‌زمانی طول می‌کشد تا یک فناوری جدید، فراگیر شود. اگر شما از شکل‌گیری یک فناوری مطلع شوید، بامطالعه و پژوهش درباره مزایای آن، می‌توانید در یادگرفتن آن، پیش‌دستی کنید و موقعیت مناسب‌تری از شرایط کار و درآمد را برای خود فراهم‌سازید.
برای نمونه در حدود سی سال پیش، استفاده از ظروف یک‌بارمصرف پاست یکی خیلی مرسوم نبود.
استفاده از این ظروف به دلیل مزایای بهداشتی که دارد، خصوصاً برای عرضه محصولات غذایی سرد، با سرعت بسیار زیادی و در طول حدود دو دهه جای خود را باز کرد. این ظروف با تزریق خمیره پلاستیک
در داخل قالب، تولید می‌شود. شرکت‌ها و افرادی که بامطالعه و بررسی اتفاقات در حال وقوع اواخر دهه، 60استفاده از فناوری تزریق پاست یک پیشتاز شدند، توانستند درآمد بسیار زیادی کسب کنند.

اطلاع یافتن از فناوری‌های در حال شکل‌گیری و مزایای آن، به روش‌های گوناگونی امکان‌پذیر است، ازجمله:
مطالعه نشریات علمی فنی که توسط انجمن‌های تخصصی به‌صورت ماهانه یا به دوره‌های طولانی‌تر چاپ می‌شوند؛ جست‌وجو و پژوهش در اینترنت و در سایت‌های مرتبط با رشته تحصیلی یا نوع کار؛ مشاهده برنامه‌های علمی درباره موضوعات فناوری از طریق لوح‌های فشرده آموزشی، اینترنت و تلویزیون؛ عضویت در کانال‌های فنی مربوط به رشته تحصیلی در شبکه‌های مجازی.

فناوری های در حال شکل گیریفناوری‌های ارتباطات و اطلاعات


در درازای تاریخ، بشر از ابتدا تاکنون دوره‌های مختلفی را به پشت سر گذاشته است. برخی از این دوره به ترتیب زمانی عبارت‌اند از:
عصر سنگ حَجر
عصر مفرغت برنز
عصر آهن

شما در زندگی خود روزانه با چنین صحنه‌هایی روبرو می‌شوید:
پخش اخبار از تلویزیون
شنیدن برنامه‌های رادیویی
صحبت کردن مردم با تلفن همراه یا ثابت؛
خرید باکارت بانکی از پایانه‌های الکترونیکی خرید در فروشگاه‌ها؛
گرفتن پول از عابر بانک؛
بازی و کار با رایانه و تبلت؛
کار و جست‌وجو در اینترنت؛
مطالعه و ارسال و دریافت اطاعات در شبهه‌های مجازی؛
بسیاری صحنه‌هایی مشابه که تقریباً هرروز با آن روبرو هستید.

فناوری اطلاعات و ارتباطات در کار های بانکیدر سال‌های اخیر، فناوری‌های ارتباطی نیز در محیط کار بسیار رواج یافته و درنتیجه سرعت و دقت در کارها بیشتر شده است.
در ادامه به برخی از فناوری‌های اطاعات و ارتباطات متداول در محیط‌های کاری پرداخته‌شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب و خرید هیتر گازی انرژی

نرم‌افزارهای اداری


برنامه‌های رایانه‌ای گوناگونی در محیط کار برای افزایش جذابیت، سرعت و دقت تولید و ثبت اطاعات و مکاتبات مورداستفاده قرار می‌گیرد. مرسوم‌ترین آن‌ها، مجموعه نرم‌افزارهای معروف به آفیس Officeاست.

آفیس در زبان انگلیسی به معنای محیط کار است استفاده بسیار زیاد این نرم‌افزارها در محیط کار، به آن چنین معنای اصطلاحی را داده است.

مجموعه نرم افزار افیسامروزه مهارت کار با این نرم‌افزارها یکی از شروط استخدام نیروی کار، خصوصاً درم شاغل خدماتی محسوب می‌شود.

شبکه‌های داخلی پیام پیام‌رسان
این شبکه‌ها برای نقل‌وانتقال و به اشتراک‌گذاری اطاعات، نامه، درخواست و نظایر آن استفاده می‌شود. در این شبکه‌ها هر بخش یا هر فردی دارای نشانی و علامت مشخصی است که به آن IDمیگویند.
در بیشتر محیط‌های کاری، خصوصاً در بخش‌های دفتری، استفاده از شبهه‌های داخلی بسیار متداول شده است.
آشنایی با این شبکه بسیار ساده است و معمولاً اگر کار با رایانه را آموخته باشید، با چند ساعت آموزش قادر به استفاده از شبهه‌های داخلی اداری خواهید بود.

اینترنت و خدمات جانبی استفاده از آن بر کسی پوشیده نیست. کاربردهای اینترنت در محیط کار نیز بسیار متنوع است، ازجمله:
-1ارسال و دریافت نامه و اطاعات به‌صورت الکترونیکی (رایانامه)؛
-2ایجاد و تولید سایت برای معرفی شرکت، کارگاه و محصولات و خدمات قابل‌ارائه؛
-3تبلیغ در سایت‌های تبلیغاتی (خدمات، محصولات و توانمندی‌های قابل‌ارائه)؛
-3آگاهی از آخرین فناوری‌های تولیدشده مرتبط؛
-4یافتن فروشگاه‌ها، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و افراد ارائه‌دهنده محصولات، مواد اولیه
و خدمات موردنیاز در محیط کار و…

حتما بخوانید: بخاری انرژی فن دار

شبهه‌های مجازی
کمتر از ده سال است با فعال شدن شبهه‌های مجازی انقلاب عظیمی در دنیای ارتباطات رخ‌داده است. این شبکه‌ها به‌گونه‌ای هستند که شما می‌توانید کاوه بر رایانه، فقط با داشتن یک گوشی تلفن همراه (البته از نسل هوشمند)، به‌راحتی و با سرعت بالایی به این شبکه‌ها وصل شوید و از آن‌ها استفاده کنید.
در این شبکه‌ها ایجاد و عضویت در گروه یا کانال ارتباطی به‌سادگی شدنی است.
در این کانال‌ها ردوبدل اخبار، اطاعات، بیان درخواست و نظایر آن به سهولت انجام می‌شود. کاوه بر آن تقریباً تمامی کاربردها و مزایای سایت را نیز دارد. از سوی دیگر چون تلفن همراه همواره در دسترس است این روش ارتباطی تقریباً مهم‌ترین روش ارتباط مجازی شناخته‌شده است.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 2.9 / 5. تعداد رای: 9

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه