موتور bldc کولر

موتور bldc کولر

bldc مخفف عبارت (Brushless DC Motor) است. معنای دقیق آن، موتور جریان مستقیم بدون جاروبک است.
اگر به دنبال موتوری با بازدهی بالاتر و بهتر نسبت به انواع کولرهای آبی هستید، توصیه ما این است که از کولرهای مجهز به موتور bldc استفاده کنید. در موتورهای جریان مستقیم معمولی، جاروبک‌ها وظیفه رساندن جریان الکتریکی از طریق کموتاتورها به سیم‌پیچ‌های روتور را برعهده دارند.

موتور bldc در کولر آبی

یکی از طرح‌های جدید ارائه‌شده در صنعت تهویه هوا، کولر آبی بهینه‌شده با موتور bldc است. موتور این کولر از نوع مغناطیس دائم و بدون جاروبک است که به جای موتورهای القایی در کولر آبی، به کار می‌رود. مزیت اصلی موتور bldc بازدهی بیش‌تر آن در مقایسه با موتورهای رایج است.
در این نوع کولر جانمایی موتور تغییر کرده و دیگر نیاز به تسمه برای انتقال نیرو وجود ندارد. علاوه بر آن بدنه این کولر از جنس پلیمر ساخته شده که نسبت به فلز خیلی بهتر انرژی را حفظ می‌کند. همچنین به جای پوشال از پد سلولزی استفاده شده است که این موضوع دو حُسن عمده دارد. اول اینکه پدهای سلولزی خیلی بهتر از پوشال گرمای اطراف را جذب می‌کنند و عملکرد بهینه‌تری در سرمایش محیط دارند و این خود باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. دوم اینکه این پدها بر خلاف پوشال‌های رایج نیاز کمتری به تعویض دارند.
با استفاده از این کولر آبی، ۲۰ درصد مصرف آب و ۴۰ درصد مصرف برق بهینه می‌شود. دور موتور قابل تنظیم، به صورت پیوسته، به دلیل داشتن درایور(مدار راه‌اندازی و کنترل الکترونیکی) در موتورهای bldc از دیگر ویژگی‌های این کولر است.

مزایای موتورهای bldc

موتورهای bldc دارای مزایای مهمی هستند که کاربرد آن‌ها را به‌طور روز افزون بالا می‌برند.

  • سادگی کنترل و ساخت: جریان اعمال شده به این موتورها در هر بازه ۱۲۰ درجه الکتریکی بصورت DC است و با توجه به استفاده از آهنربا در ساخت روتور، گشتاور خروجی متناسب با این جریان اعمالی می‌باشد. بنابراین کنترل گشتاور آن‌ها به سادگی کنترل یک موتور DC آهنربا دائم است و فقط با تنظیم جریان ورودی امکان‌پذیر می‌شود.
  • حجم و وزن کم و چگالی توان بالا: استفاده از مواد مغناطیسی با انرژی بالا در ساختار موتور bldc اتلاف توان را به حداقل می‌رساند و موجب افزایش بازدهی موتور و کاهش حجم آن می‌شود. این موضوع استفاده از موتورهای bldc را علاوه بر سیستم تهویه و کولر، برای کاربردهایی نظیر حمل و نقل و هوافضا که کم وزن و کم حجم بودن عامل بسیار مهمی در انتخاب نوع موتور است، به گزینه مناسبی بدل می‌کند.
  • هزینه نگهداری کم و طول عمر زیاد: به‌دلیل عدم وجود کموتاتور و جاروبک مکانیکی که به سرعت فرسوده می‌شوند و نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی دارند، طول عمر موتور فقط وابسته به عمر آهنربا و عایق مورد استفاده است.
  • نویز پایین: با توجه به اینکه در موتورهای bldc از جاروبک مکانیکی و حلقه‌های لغزان استفاده نمی‌شود، سطح نویز پایین است و به نویز ناشی از شفت و یاتاقان محدود می‌شود.
  • سادگی ساخت: سیم‌پیچی این موتورها از نوع متمرکز بوده و نیازی به سیم‌پیچی توزیع شده ندارند و این موضوع به نوبه خود موجب سادگی ساخت آنها می‌گردد.

در کنار این مزایا، موتور bldc هم مانند تمام سیستم‌های عملی دیگر معایبی دارد.

معایب موتورهای DC بدون جاروبک

  • هزینه بالا: قیمت بالای مواد مغناطیسی مورد استفاده در آن‌ها که سبب افزایش قیمت کلی موتور می‌شود، مانع استفاده از این موتورها در کاربردهایی که هزینه مهم‌تر از کارایی است می‌گردد. در مورد کولر و سیستم تهویه مطبوع این هزینه خیلی زود به دلیل مصرف کمتر این نوع موتور جبران می‌شود. علاوه بر آن با توجه به طول عمر بیش‌تر آن، نیاز به تعمیر، نگهداری و تعویض آن بسیار کمتر است که این موضوع استفاده از آن‌ها را در کولرهای آبی مقرون به صرفه می‌کند.
  • نیاز همیشگی به درایو: به دلیل کموتاسیون الکترونیکی آن‌ها، حتی زمانی که در سرعت ثابت کار می‌کنند نیاز به کنترل کننده و درایو دارند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 3.5 / 5. تعداد رای: 2

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مهدی علمی‌تبار وب‌سایت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه