نحوه‌ محاسبه ظرفیت دیگ چدنی

برای محاسبه ظرفیت مشعل موتورخانه، ابتدا نیاز است ظرفیت دیگ آبگرم موتورخانه را محاسبه کنید. دیگ‌های چدنی بسته به نوع مکانی که از آن‌ها استفاده می‌شود، آب و هوا و شرایط دیگر، ظرفیت‌های مختلفی دارند. شما می‌توانید ظرفیت دیگ‌های چدنی مورد نیاز خود را حدوداً انتخاب کنید.
در شرایط آب‌وهوایی مانند تهران، ابتدا متراژ زیربنای مفید ساختمان را در عدد 100(کیلوکالری) ضرب نمایید و سپس برای هر واحد مسکونی نیز عدد 6000(کیلو کالری) را بابت تأمین آبگرم مصرفی به آن اضافه نمائید.
تولید آبگرم برای تأمین گرمایش ساختمان پایه‌ی اصلی و اساسی سیستم‌های گرمایشی مرکزی یا مستقل(پکیج) می‌باشد. برای سیستم‌های حرارت مرکزی یا موتورخانه، تولید آب گرم توسط دو تجهیز انجام می‌شود: دیگ و مشعل.

پیشنهاد تاسیس پلاس: دیگ چدنی شوفاژکار

مشعل موتورخانه یکی از بخش‌های مهم و اصلی سیستم موتورخانه محسوب می‌شود. موتورخانه دارای اجزای مختلفی می‌باشد. می‌توان گفت مشعل موتورخانه، قلب تپنده‌ی سیستم موتورخانه می‌باشد چرا که انرژی و گرمای مورد نیاز برای تولید آب گرم و گرمای هوا از این طریق تأمین می‌شود و اگر ظرفیت آن را درست محاسبه نکرده باشیم کل سیستم موتورخانه به مشکل بر می‌خورد.
ما باید مشعل موتورخانه خود را با توجه به ظرفیت دیگ مشخص کنیم. پس برای محاسبه ظرفیت دیگ و مشعل موتورخانه ابتدا باید ظرفیت دیگ را به دست بیاریم و پس از آن ظرفیت مشعل را مشخص کنیم.
در سیستم طراحی و انجام محاسبات یک موتورخانه یکی از آسان‌ترین کارها، محاسبه ظرفیت مشعل گازی یا گازوئیلی می‌باشد. شما بعد از این که دیگ‌های آب گرم را محاسبه کردید، به محاسبه‌ی ظرفیت مشعل می‌پردازید.
برای محاسبه‌ی مشعل، می‌توان با فرمول‌ها و ریاضیات، آن را محاسبه کرد اما بیش‌تر از این که محاسبه مشعل را بتوان با فرمول محاسبه کرد، بهتر است با کمک تجربیات، آن را محاسبه کنیم و کم‌تر دچار خطا شویم.

روش محاسبه ظرفیت دیگ چدنی

  1. متراژ کل زیر بنای مجموعه و ساختمان را محاسبه می‌کنیم.
  2. سپس تعداد سرویس‌های حمام و دستشویی را در می‌آوریم.
  3. به ازای هر سرویس، 10.000 کیلو کالری در نظر می‌گیریم.
  4. ضریب آب و هوایی آن منطقه را مشخص می‌کنیم که از بازه‌ی 115 تا 155 می‌باشد. به‌طور مثال ظریب 115 برای آب و هوای بسیار حاره‌ای و گرم می‌باشد و عدد 155 نیز برای هوای بسیار خنک و سرد می‌باشد و همینطور هر چه هوا گرم‌تر می‌شود، عدد ضریب هم کم‌تر می‌شود.
  5. در صورتی که دارای استخر و جکوزی باشید، ظرفیت گرمایشی مورد نیاز برای آن‌ها را نیز برای هر کدام محاسبه می‌کنیم.

نحوه‌ی محاسبه‌ی ظرفیت گرمایشی استخر

  1. حجم کل استخر را به متر مکعب محاسبه کرده و در عدد 8 تقسیم می‌کنیم.
  2. اگر استخر رو باز بود در عدد 15.000 ضرب می‌کنیم و در صورت بسته بودن آن در عدد 10.000 ضرب می‌کنیم.
    بعد از اتمام تمام مراحل بالا، مراحل زیر را طی می‌کنیم:
    متراژ کل را در ضریب حرارتی ضرب می‌کنیم: متراژ کل * ضریب حرارتی = X
    تعداد سرویس بهداشتی و حمام را در 10.000 ضرب می‌کنیم = تعداد سرویس بهداشتی و حمام * 10.000 = Y
    ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر و جکوزی = A
    ظرفیت حرارتی دیگ: X+Y+A = B
    B ظرفیت حرارتی دیگ می‌باشد.

بیشتر بخوانید: دیگ شوفاژکار 400 8 پره

محاسبه ظرفیت مشعل موتورخانه

کافیست عدد ظرفیت دیگ به دست آمده را 10 الی 15 در صد اضافه کنید تا ظرفیت مشعل مشخص شود:
ظرفیت حرارتی مشعل: B * 1.15
ظرفیت دیگ را در عدد 1.15 ضرب می‌کنیم چراکه ظرفیت مشعل باید حدودا 10% الی 15% بالاتر از ظرفیت دیگ باشد زیرا اگر ظرفیت مشعل با دیگ برابر باشد، باید همواره مشعل را در آخرین درجه خود باشد که طبعاً فشار زیادی به مشعل وارد می‌شود و همینطور اگر ظرفیت مشعل را خیلی بالاتر از دیگ در نظر بگیریم به پره آخر دیگ آبگرم موتورخانه آن فشار زیادی می‌آید و آن را سوراخ می‌کند.
برای محاسبه تقریبی ظرفیت دیگ های چدنی باید به عوامل زیادی توجه نمود. از جمله: فشار کاری دیگ، دما، سطح گرمایش، جرم مواد و سایر شرایط مربوط به فرآیند.

  • تعیین فشار کاری دیگ: مشخص کنید که دیگ با چه فشار کاری عمل خواهد کرد. فشار کاری بیانگر حداکثر فشاری است که دیگ باید بتواند تحمل کند.
  • تعیین دمای مورد نیاز: مشخص کنید که دیگ باید به چه دمایی برسد. این می‌تواند دمای بخار، دمای آب یا دمای دیگر محیط‌ها باشد.
  • استفاده از جداول و نمودارها: برای تخمین ظرفیت دیگ، می‌توانید از جداول و نمودارهای مربوط به نوع دیگ و شرایط کاری آن استفاده کنید. این جداول و نمودارها معمولاً بر اساس نوع دیگ، فشار کاری، دما و سایر پارامترهای مربوطه تهیه می‌شوند.
  • مراجعه به استانداردها و دستورالعمل‌ها: در صورت نیاز به محاسبه دقیق‌تر، بهتر است به استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط به طراحی و محاسبه دیگ مراجعه کنید. این استانداردها و دستورالعمل‌ها شرایط مشخصی را برای محاسبه ظرفیت دیگ تعیین می‌کنند.

محاسبه ظرفیت دیگ آبگرم

ما باید دستگاه مولد حرارتی را انتخاب کنیم که دارای توان حرارتی مناسبی در زمان‌های مختلف باشد. منظور از بدترین زمان، سردترین دمایی است که بر اساس آماری امکان رسیدن به آن در منطقه و یا شهر ممکن باشد.
اگر در نقطه سردسیری باشیم باید تمامی سطوح جانبی، سقف و کف ساختمان متر شده و جنس مواد بکار رفته در هر قسمت (دیوارها، پنجره‌ها …) همراه با عرض آن نوشته شده و با توجه به جداول انتقال حرارت میزان توان مورد نیاز جهت تثبیت دمای واحد در بدترین زمان سال را محاسبه نماییم.
در شهر تهران این عدد حدود ۰.۱۵ کیلو وات در هر متر مربع محاسبه شده است.

حتما بخوانید: بخاری انرژی فن دار

با توجه به این موضوع، ما به موتورخانه‌ای نیاز داریم که برای توان تولید ۱۵۰ ژول در هر ثانیه را داشته باشد تا برای بدترین زمان سال محل مسکونی همچنان در دمای آسایش باقی بماند. با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان مولدهای حرارتی و دیگ‌های آبگرم و بخار، واحد تولید توان خود را بر حسب کیلو کالری بر ساعت تعریف می‌کنند لازم است که عدد بدست آمده بر حسب کیلو وات در ۸۵۰ ضرب شود و در نتیجه برای هر متر مربع ۱۲۸ کیلو کالری بر ساعت بدست می آید.
حالا اگر یک ساختمان ۳۰ واحدی که هر واحد آن ۱۰۰ متر مربع می‌باشد را در اختیار داریم، لازم است که عدد بدست آمده را در تعداد واحدها و در متراژ آن ضرب نماییم، نتیجه اینکه عدد ۳۸۴۰۰۰ کیلو کالری بدست می‌آید.
اکنون باید آب گرم مصرفی مورد نیاز نیز محاسبه گردد. در صورتی که در هر واحد این ساختمان خانواده‌هایی با جمعیت ۳ تا ۴ نفر زندگی کنند و از آنجایی که عمده آبگرم مصرفی به تعداد افراد بستگی دارد میزان آبگرم مصرفی ۶۰ درجه سانتی گراد افراد برج ۳۰ واحدی محاسبه می‌گردد.
با توجه به ضرایب مهندسی در تامین آبگرم در ۱.۲۵( زیرا وقتی ۷۵ درصد حجم مخزن خالی شد آب واقعا سرد شده است) و همچنین در ضریب ۰.۸۵ درصد (به دلیل اینکه احتمال استفاده تمامی افراد با هم هیچگاه وجود ندارد) ضرب نماییم و همچنین مخزن مناسب ذخیره آبگرم مصرفی، به همان عدد معروف ۴۰ وات بر متر مربع می‌رسیم که در صورتی که در متراژ و تعداد واحدها ضرب کنیم بصورت تقریبی عدد ۱۰۰ هزار کیلو کالری بدست می‌آید.
حالا فقط لازم است که دو عدد فوق یعنی ۱۰۰۰۰۰ مربوط به آبگرم مصرفی با مقدار ۳۸۲۰۰۰ بار گرمایشی جمع شود که در نهایت عدد ۴۸۴۰۰۰ بدست می‌آید.
با توجه به وجود دیگ‌های آبگرم در اندازه‌های مختلف و با تقریب بالاتر به بیش از ۵۰۰۰۰۰ کیلو کالری بر ساعت توان حرارتی نیاز داریم.
بهتر است که دو دیگ موازی را که ظرفیت مجموعه هر دو کمی بیش‌تر از عدد محاسبه شده باشد تهیه نماییم. با مطالعه کاتالوگ‌ها دو دیگ با ظرفیت ۲۶۰۰۰۰ انتخاب می‌شود.

کاتالوگ دیگ چدنی شوفاژکار سوپر 400

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 3.7 / 5. تعداد رای: 3

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مهدی علمی‌تبار وب‌سایت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه