چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم

کولر آبی سلولزی انرژی بالازن مدل VC 0380

بهترین گزینه برای خنک کردن منازل و محل کار در ایران، به دلیل ویژگی‌های خاص آب و هوایی و خشک بودن هوا، معمولا کولرهای آبی در سایزها و انواع مختلف هستند. این کولرها از سیستم سرمایش تبخیری استفاده می‌کنند یعنی علاوه بر خنک کردن هوا به افزایش رطوبت آن نیز تا حد زیادی کمک می‌کنند.
هر چند از نظر مصرف برق، این کولرها گزینه مناسب‌تری نسبت به کولرهای گازی هستند اما از جهتی هم به دلیل میزان آب مصرفی آن‌ها برای مکان‌های کم آب و یا دچار قطعی آب مناسب نخواهند بود. همچنین در مکان‌های با رطوبت بالا مثل شهرهای شمال و کنار دریا، استفاده از این نوع کولر پیشنهاد نمی‌شود و کولرهای گازی جایگزین بهتری خواهند بود. چرا که عموماً استفاده از کولر آبی در محیط بسته منازل و بخصوص مکان‌های که درب و پنجره زیادی ندارد خود باعث افزایش رطوبت و شرجی شدن هوا می‌شود.
روش کار کولر آبی به این صورت است که آب درون مخزن آن به پوشال‌های اطراف کولر برخورد کرده و تبخیر می‌شود و با جریان هوا هم رطوبت کافی وارد ذرات هوا می‌کند و هم هوا را خنک‌تر می‌سازد، دقیقاً بر عکس روش کار کولرهای گازی که با جذب ذرات رطوبت، هوا را خشک می‌کنند و بهتر است از آن‌ها در محیط های شرجی استفاده شود.
این موضوع که کولرهای آبی رطوبت هوا را افزایش می‌دهند هم می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد و هم تبدیل به موضوعی آزاردهنده شود.

از جمله مزایای بیشتر شدن رطوبت هوا در منزل

  1. کمک به استحکام و ماندگاری بیش‌تر وسایل چوبی خانه که بر اثر خشکی هوا از بین می‌روند.
  2. کمک به تنفس بهتر در صورتی که رطوبت هوا مناسب و به حد نرمال باشد.
  3. کمک به سلامت و حفظ رطوبت پوست بدن.
  4. کاهش الکتریسیته ساکن

از معایب زیاد شدن رطوبت در هوای منزل

  1. رشد قارچ و باکتری و بروز بیماری‌های مختلف
  2. پخش شدن بوی نامطبوعی در فضا
  3. کاهش کارایی و عملکرد کولر آبی و مصرف بیشتر برق

لذا برای جلوگیری از این موضوع بایستی به دنبال راهکار بود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

راهکارهای کاهش رطوبت کولر آبی

  1. به هیچ عنوان از کولر آبی در شهرهای با هوای مرطوب و شرجی استفاده نکنید.
  2. برندهای مطرح و خوب کولر را انتخاب کنید که میزان خنک‌کنندگی و افزایش رطوبت در آن‌ها مناسب بوده و متناسب با فضا هوا را مرطوب می‌کنند.
  3. پوشال‌های کولر را هر چند ماه یکبار بررسی و هر سال یا هر دو سال یک بار تعویض کنید تا آب بیش از حدی از پوشال‌ها عبور نکرده و فضا بیش از حد مرطوب نشود.
  4. به جای پوشال‌های قدیمی از پد سلولزی که جایگزین این پوشال‌ها در کولرهای آبی شده‌اند استفاده کنید این پدها هم عمر و دوام بهتری دارند و هم آب را به صورت یکنواخت در سراسر خود پخش کرده و در نتیجه رطوبت‌دهی مناسب‌تری دارند. مشکل رشد قارچ و باکتری و انواع آلودگی نیز که در پوشال کولر امری عادی است در این پدها به حداقل ممکن خود می‌رسد.
  5. درب و پنجره‌ها را در هنگام روشن بودن کولر آبی، اندکی باز بگذارید و اصولاً کولر آبی را در فضای بسته و بدون تهویه روشن نکنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مهدی علمی‌تبار وب‌سایت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه