بخاری باغی چیست

تابحال برایتان پیش آمده که بخواهید در پاییز یا زمستان از فضای باز و باغ و بالکن خود جهت برگزاری محفل یا مراسم و جشنی استفاده کنید؟ معمولا در این گونه مواقع مهمترین دغدغه شما سرمای هوا و امکان گرم کردن فضای باز است. ذهنتان به طور ناخودآگاه به سمت وسایل گرمازای قدیمی مثل روشن کردن آتش میرود که مشکلات خاص خود را دارد و توان گرمایشی آن هم بسیار محدود است. علاوه بر آن بسیار وقت گیر و غیر متناسب با دکوراسیون باغ شما خواهد بود.
امروزه برای این منظور شرکت های تولیدی وسایل گرمازا فکر دیگری کرده اند. بخاری‌های باغی از آن دسته از وسایل گرمایشی زیبا و کاربردی هستند که می‌توانند تا حدود زیادی این دغدغه شما را حل نموده و امکان دور همی های گرم و پر نشاط را برایتان فراهم کند.

انواع بخاری‌های باغی

این بخاری ها انواع گوناگون و شکل و رنگ متنوعی دارند. که امکان تناسب آن با فضای باغ و بالکن را ایجاد می‌کند. جنس آنها بیشتر از استیل، سرامیک و غیره است همچنین از لحاظ مصرف سوخت، گازی، چوبی، نفتی و برقی هستند.
از امتیازات استفاده از این نوع بخاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زیبایی بخاری باغی
  2. از آنجا که این فضای باز معمولاً برای برگزاری جشن‌ها و مراسم و محافل و دورهمی‌ها استفاده می‌شود مهم است که بخاری باغی هم شکیل و زیبا باشد و هم در انطباق کامل با این فضا قرار گیرد.
  3. تمییزی و راحتی استفاده از آن
  4. همانگونه که اشاره شد استفاده از روش‌های قدیمی بسیار دردسرساز و آلوده‌کننده هوا هستند اما این نوع بخاری‌ها با کارکرد ساده و امکانات خود مشکلات اینچنینی نخواهد داشت.
  5. می‌توانیم با توجه به سوخت مصرفی که در دسترس ماست این نوع بخاری را خرید کنیم.
  6. قدرت حرارت دهی و گرمازایی این نوع بخاری‌ها قابل مقایسه با روش‌های قدیمی نیست و امکان تعبیه در سقف ، ایستاده گذاشتن در کنار محل و تعبیه در دیوار را هم دارد.

در خرید بخاری باغی باید به چه مواردی دقت کرد:

  • در خرید بخاری باغی شکل، جنس، نوع سوخت مصرفی و قدرت حرارت دهی آن بسیار اهمیت دارد.
  • یکی دیگر از موارد مهمی که باید در خرید بخاری باغی مد نظر قرار داد این است که سوخت آن برای فضای باز و درختان موجود ضرری نداشته باشد.
  • به ابعاد فضایی که می‌خواهید در آن از بخاری استفاده کنید و ظرفیت آن هم دقت کنید.
  • قیمت بخاری هم ممکن یکی از موارد ممکن است یکی از موارد قابل توجه و مهم برای شما باشد.
  • یکی دیگر از موارد مهم که باید مد نظر قرار دهید ایستاده، سقفی یا دیواری بودن این وسیله گرمایشی است.

انواع بخاری باغی ایستاده

  • شامل بخاری قارچی و هرمی می‌شود. این بخاری‌ها به دلیل ایستاده بودن قابلیت تنظیم ارتفاع و حرارت دهی بهتر را به همه نقاط دارند.
  • بخاری قارچی یا بخاری پاسیو و چتری شکلی شبیه به چراغ برق های قدیمی دارد که محفظه ای شبیه قارچ روی آن قرار گرفته و در واقع گرمای تابشی را ایجاد میکند.
  • این نوع بخاری زیبا و کم جا بوده و قابلیت کار گذاشتن در هر نقطه از باغ را دارد.
  • همچنین ایمنی آن بسیار بالاست و قدرت گرمادهی خوبی دارد.

اما اگر بخواهیم یکی از زیباترین انواع بخاری ایستاده را به شما معرفی کنیم بدون شک انواع هرمی هستند که با نام حیاطی، هیترتابشی، بخاری تابشی هم شناخته می‌شوند. زیبایی آن‌ها در حدی است که می‌توان از این نوع بخاری در فضاهای رستوران و تالار هم بهره برد.


بخاری هرمی که درست شبیه یک هرم از بالا به پایین پهن تر می‌شود ستونی از گرما را ایجاد کرده و هوای مطبوع مد نظر شما را در اختیارتان قرار خواهد داد.

بخاری باغی دیواری

برخی از انواع بخاری مثل بخاری سرامیکی را می‌توان در داخل دیوار کار گذاشت این بخاری برای فضای کوچکتر مثل بالکن مناسب است.

بخاری باغی سقفی

این نوع بخاری بر روی سقف کار گذاشته می‌شود و با تابش گرما از سقف هوای گرم را به همه نقاط پراکنده می‌کند. از مزایای این نوع بخاری این است که در معرض دید نبوده و فضایی را در باغ اشغال نمی‌کند.

گفتیم که بخاری‌های باغی انواع و اقسام مختلفی دارند و مهمترین کاربرد آن‌ها استفاده در باغ و فضای باز و گرم کردن محیط‌های باز است که به علت سرمای هوا، معمولاً در پاییز و زمستان نمی‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده نمود و لذت حضور در فضای باز را تجربه کرد.

اما خوشبختانه امروزه برای این مسأله هم چاره ای اندیشیده شده است و به کمک بخاری‌های باغی حتی میتوان فضای باغ‌ها را در فصول سرد سال به هوای مطبوع و گرم تبدیل کرد و از حضور در این فضا لذت برد کاربرد دیگر بخاری باغی در مورد باغات، کمک به حفظ محصولات کشاورزی در فصول سرد سال است.

بخاری باغی برای جلوگیری از سرمازدگی

یکی دیگر از مشکلات مهم برای کشاورزان و صاحبان باغ‌ها این است که محصولات کشاورزی، درختان و کاشته‌های آن‌ها در معرض هوای بسیار سرد و شوم سرما قرار دارد و این مسأله امکان سرمازدگی محصول آن‌ها را فراهم می‌کند.

روش های فعال و غیر فعال زیادی برای پیشگیری از سرمازدگی درختان وجود دارد که روش های غیر فعال مربوط به بازه زمانی خیلی زودتر از هجوم سرما و روش فعال مربوط به بازه هجوم هوای سرد است که شامل استفاده از بخاری باغی، آبیاری بارانی و ماشین های باد و غیره می‌شود.

معمولاً از روش‌های قدیمی برای جلوگیری از سرما زدگی وجود داشته که از آن جمله پوشاندن درختان و محصولات با نایلون، رنگ آمیزی تنه درختان، چوم سوزی‌ و‌ غیره می‌باشد و البته هر یک از این روش ها عیوب و نواقص خاص خود را نیز دارد.

به گفته اغلب کشاورزان و کارشناسان باغات، بهترین روش برای حفظ درختان از هجوم توده‌های هوای سرد، روشن کردن بخاری باغی است.

نکته قابل توجه و جذاب این است ک امروز حتی در باغات با وسعت زیاد و هکتاری نیز امکان استفاده از این بخاری‌ها فراهم می‌باشد و کشاورزان با اطلاع از هجوم هوای سرد اقدام به روشن کردن بخاری‌های باغی با تعداد زیاد در هر هکتار از مزارع خود می‌نمایند.

در کشور ما هم این مسأله امروزه در باغات وسیع کاربرد داشته و توانسته تا حد بسیار زیادی از سرمازدگی محصولات در اوقات و فصول بسیار سرد جلوگیری نماید.

چه تعداد بخاری برای هر هکتار زمین کافی است

تجربه استفاده از بخاری باغی در زمین‌های با وسعت مختلف و محصولات متنوع می‌تواند تفاوت داشته باشد اما برای مثال در باغات بادام برای پیشگیری از سرمازدگی محصولات از تعداد 100 عدد بخاری در هر هکتار استفاده می‌شود.

در مورد برخی محصولات دیگر استفاده از 500 بخاری باغی کوچک در هر هکتار توصیه می‌شود که باید با فاصله نسبتا برابر و مشخص در لا به لای درختان یا در کنار آن‌ها کار گذاشته شود.

کشاورزان بایستی به کمک کارشناسان این امر بخاری‌ها را به شکل کپه آتش در زمین‌های کشاورزی تعبیه نمایند.

بخاری‌های باغی به صورت اتوماتیک هم وجود دارند که این قابلیت، بهره‌برداری و استفاده از آن‌ها را بسیار آسانتر کرده است. در این نوع بخاری های هوشمند با توجه به اطلاعات دمای هوا و تنظیمات از پیش تعیین شده در مواقع هجوم سرما دستگاه به طور خودکار روشن شده و تا مدت زمان معین شده روشن میماند.

تعبیه بختیاری باغی در زمین‌های کشاورزی مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آلودگی هوای ناشی از آتش زدن لاستیک یا روشن کردن آتش زیاد را به همراه نخواهد داشت.
  • کارکرد آن بسیار راحت‌تر و نتیجه بخش‌تر از سایر روش‌ها خواهد بود.
  • در برخی از انواع آن می‌توان از انواع سوخت مانند گازوییل، نفت برای روشن کردن بخاری بهره برد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مهدی علمی‌تبار وب‌سایت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه