چگونه با استفاده از پنل خورشیدی باتری را شارژ کنیم؟

شارژ کردن باتری‌های خود با استفاده از پنل خورشیدی یک روش عالی برای استفاده از انرژی تمیز و تجدیدپذیر است. با این حال، قبل از شروع، باید یک کنترل کننده شارژ نصب کنید که ولتاژ پنل خورشیدی را در هنگام انتقال به باتری تنظیم می‌کند. در غیر این صورت، در روزهای آفتابی، پنل خورشیدی ممکن است بیشتر از انرژی مورد نیاز باتری تولید کند که ممکن است باعث آسیب دیدن باتری شود. خوشبختانه، این فرایندی آسان است که به شما امکان می‌دهد باتری‌های خود را به سرعت شارژ کنید!

خرید کنترل کننده شارژ

Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 1.jpeg

۱. ولتاژ پنل خود را بررسی کنید. به طور معمول، در پشت پنل خورشیدی خود باید یک برچسب وجود داشته باشد که وات‌هایی که آن تولید می‌کند را لیست کند. به عنوان مثال، ممکن است در پشت پنل خود عدد ۳۰۰ وات را ببینید که بدان معنی است آرایه ۳۰۰ وات انرژی تولید می‌کند. در صورت عدم وجود آن یا ساخت آرایه خورشیدی خودتان، از یک چندسنج برای اندازه‌گیری واتاژ خروجی پنل خود در هنگام آفتاب کامل استفاده کنید. پنل‌های خورشیدی برای تولید بیشتری از ولتاژ مورد نیاز طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، یک پنل خورشیدی طراحی شده برای خروجی ۱۲ ولت، در واقع ممکن است ۱۷ ولت انرژی تولید کند. این به دلیل این است که آنها تنها در شرایط ایده‌آل ولتاژ بیشینه خود را تولید می‌کنند. اگر پنل خورشیدی بیشتر از انرژی مورد نیاز باتری تولید کند، باتری می‌تواند بیش‌شارژ شود و آسیب ببیند. یک کنترل کننده شارژ به جلوگیری از این مشکل کمک می‌کند.

Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 2.jpeg

پیشنهاد تاسیس پلاس: پکیج لورچ آدنا 32000

۲. وات ایتم شارژ پنل خورشیدی را بر ولتاژ باتری خود تقسیم کنید. اغلب ولتاژ را بر روی خود باتری مشاهده خواهید کرد. این عدد را بر واتاژی که در پشت پنل خورشیدی خود لیست شده است تقسیم کنید. این کار به شما آمپری که کنترل کننده شارژ شما باید بتواند برای شارژ ایمن باتری انجام دهد را می‌دهد. به طور معمول، کنترل کننده‌های شارژ به طور چندبرابری از ۳۰ آمپر رتبه‌بندی می‌شوند. بنابراین، هنگامی که عدد خود را دریافت کردید، به رتبه بالاترین بعدی گرد کنید.

Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 3.jpeg

۳. یک کنترل کننده شارژ MPPT را برای بهره‌وری بهتر انتخاب کنید. دو نوع اصلی کنترل کننده شارژ وجود دارد: MPPT (پیگیری نقطه بیشینه توان) و PWM (مدولاسیون عرض پالس). هر دو نوع ولتاژ بیشینه را که پنل خورشیدی می‌تواند به باتری ارسال کند را تنظیم می‌کنند، اما کنترل کننده شارژ MPPT می‌تواند تا ۳۰٪ مؤثرتر در ذخیره‌سازی و انتقال انرژی نسبت به مدل‌های PWM باشد. همچنین، شما می‌توانید از کنترل کننده‌های شارژ MPPT با رشته‌های پنل خورشیدی استفاده کنید، اما نه از کنترل کننده‌های PWM.

این گزینه‌ها گران‌تر از مدل‌های PWM هستند، اما بهره‌وری انرژی بیشتر به سرعت می‌تواند تفاوت قیمت را جبران کند.

Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 4.jpeg

۴. یک کنترل کننده شارژ PWM را برای یک گزینه با بودجه دوستانه تهیه کنید. اگر تازه شروع به آزمایش با قدرت خورشیدی کرده‌اید، کنترل کننده شارژ PWM می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. این کنترل کننده‌ها از انرژیهای پالسی برای شارژ باتری استفاده می‌کنند و قدرت باتری را نظارت می‌کنند تا از بیش‌شارژ شدن جلوگیری شود.

نکته: فرایند نصب این کنترل کننده‌ها یکسان است، بنابراین اگر با یک مدل PWM شروع کنید و تصمیم بگیرید به MPPT ارتقا دهید، تعویض آنها آسان خواهد بود.

 

راه‌اندازی کنترل کننده


Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 5.jpeg

۱. کنترل کننده شارژ را در جایی که از خاکی است و در معرض عناصر آب و هوا نباشد، نصب کنید. کنترل کننده‌های شارژ ضدآب نیستند، بنابراین حتی اگر پنل‌های خورشیدی شما به طور دائمی نصب شده باشند، باید آنها را در جایی مناسب خارج از دید قرار دهید و سپس سیم‌ها را از پنل به کنترل کننده کشید.

  • بهترین روش این است که تجهیزات الکتریکی را بر روی مواد غیر هادی نصب کنید، مانند پانل PVC یا یک تکه چوب، به جای نصب آن روی سطح فلزی.
Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 6.jpeg

اتصال یک سیم مثبت و یک سیم منفی به باتری: شما می‌توانید این کار را انجام دهید با قرار دادن سیم‌های برهنه به دور پایه‌های باتری و تثبیت آن‌ها با انبرهایی به پایه‌ها یا با استفاده از سیم‌هایی با قطرهای حلقه که به پایه‌ها بخورند. با این حال، در نظر داشته باشید که اگر راهی برای تشخیص سیم مثبت و منفی داشته باشید، این روش بسیار ایمن‌تر خواهد بود.

  • به عنوان مثال، می‌توانید از یک سیم قرمز به عنوان سیم داغ و یک سیم سیاه به عنوان منفی استفاده کنید، یا می‌توانید از یک سیم سیاه صاف برای منفی و یک سیم سیاه با کلماتی چاپ شده بر روی آن برای سمت مثبت استفاده کنید.
  • البته، اگر بانک باتری شما قبلاً با سیم‌های متصل شده باشد، نیازی به اتصال سیم جدید به باتری نخواهید داشت.

هشدار: برای جلوگیری از ضربه برقی ناگهانی به کنترل کننده شارژ، بهتر است قبل از پنل خورشیدی، باتری را متصل کنید.

Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 7.jpeg
  1. سرانجام، انتهای سیم‌ها را به درگاه‌های ورودی کنترل کننده شارژ قرار دهید. انتهای سیم‌ها که وارد کنترل کننده شارژ می‌شوند، معمولاً نیازی به نصب هیچ نوع اتصالی ندارند. به جای آن، انتهای سیم‌های مثبت و منفی را برهمدیگر در درگاه‌های متناظر قرار داده و سپس با استفاده از یک پیچ‌گوشتی پیچ‌ها را برای ثابت نگه داشتن سیم‌ها بگردانید.
  • توجه داشته باشید که باید دقت کنید که کابل‌های مثبت و منفی را با درگاه‌های مناسب هماهنگ کنید، در غیر این صورت ممکن است باتری یا کنترل کننده شما آسیب ببیند.
  • اگر یک باتری 12 ولتی متصل می‌کنید، از سیم با قطر 10 یا 16 گیج استفاده کنید. 
Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 8.jpeg

پیشنهاد تاسیس پلاس: دیگ شوفاژکار 400 8 پره

  1. استفاده از اتصال‌دهنده‌های MC4 برای اتصال سیم‌ها به کنترل کننده شارژ. سیم‌های خروجی روی پنل‌های خورشیدی معمولاً با اتصال‌دهنده‌های MC4 مجهز می‌شوند که اتصال‌دهنده‌های استوانه‌ای بلندی هستند که دارای یک طرف نر و یک طرف ماده هستند. برای اطمینان از اتصال صحیح، سیم‌هایی که از کانکتور شارژ خروجی شما بیرون می‌آیند، با اتصال‌دهنده‌های MC4 مجهز شوند. انتهای برهنه سیم‌های ورودی را به اتصال‌دهنده شارژ به همان روشی که سیم‌های خروجی را اتصال دادید، بگذارید – آن‌ها را به درگاه‌های ورودی هدایت کرده و با استفاده از پیچ‌گوشتی پیچ‌ها را برای ثابت نگه داشتن سیم‌ها بگردانید.
  • شما می‌توانید این اتصال‌دهنده‌ها را در هر مکانی که تجهیزات برقی یا خورشیدی فروخته می‌شود پیدا کنید و آن‌ها باید دارای دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه اتصال به سیم‌ها باشند.
Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 9.jpeg
  1. سیم‌ها را از کنترل کننده به پنل خورشیدی متصل کنید. پس از اتصال سیم‌های ورودی به اتصال‌دهنده شارژ، شما باید 2 سیم را به دست داشته باشید، هرکدام با یک اتصال‌دهنده MC4 در انتها. اتصال‌دهنده‌های نر و ماد را با کانکتورهای معکوسی که از پنل خورشیدی بیرون می‌آیند، هماهنگ کنید و اتصال‌دهنده‌های MC4 را به جای خود قرار دهید. باید یک “کلیک” بشنوید که نشان از قرارگیری اتصال‌دهنده‌ها با امنیت دارد.
  • حتماً از این مطمئن شوید که کانکتور نر را به کانکتور ماد و بالعکس متصل می‌کنید.
  • زمانی که با برق کار می‌کنید هیچ‌وقت نمی‌توانید حواستان زیاد باشد. زمان برای چک کردن مطمئن شوید که کابل‌های مثبت و منفی به درستی هماهنگ شده‌اند.
Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 10.jpeg
  1. خروجی را در کانکتور شارژ بررسی کنید تا مطمئن شوید که در حال کار است. بیشتر کانکتورهای شارژ دارای یک صفحه نمایش دیجیتال هستند که نشان می‌دهد که چه خروجی‌ای به باتری می‌رود. اگر خوانداشت 0 است، مطمئن شوید که همه چیز به درستی متصل شده است.
  • بعضی کانکتورهای شارژ حتی با یک برنامه ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین می‌توانید ولتاژ را از طریق تلفن همراه یا تبلت خود نظارت کنید!
Image titled Charge a Battery with a Solar Panel Step 11.jpeg
  1. باتری را تا زمانی که شارژ شود بر روی کانکتور بگذارید. مدت زمان لازم برای شارژ کردن باتری به اندازه از بزرگی باتری، واتاژ پنل خورشیدی و حتی آب و هوای آن روز بستگی دارد. در اینجا نمایشگر دیجیتال شما به خوبی به درد می‌خورد. وقتی متوجه می‌شوید که خروجی کاهش یافته است، احتمالاً باتری نزدیک به کامل شارژ شده است.
  • از آنجا که کانکتور شارژ جریان انرژی را پس از شارژ باتری متوقف می‌کند، می‌توانید آن را بر روی کانکتور بگذارید تا زمانی که به آن نیاز داشته باشید

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 3.5 / 5. تعداد رای: 2

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه