رادیاتور :انواع آن ، مزایا و معایب و بهترین برند های رادیاتور

مقایسه و شناخت انواع رادیاتور پره ای و پنلی و بهتریت برندهای رادیاتور برای خریدی هر چه بهتر جهت گرمایش خانه در فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس

رادیاتور چیست؟

پیش از آن که به بیان انواع رادیاتورها و معایب و مزایای استفاده از آن ها بپردازیم، معرفی مختصری را برای شما ارائه خواهیم داد. رادیاتور یا شوفاژ را می توان به عنوان یکی از سیستم های تامین گرمایش در ساختمان دانست که امروزه استفاده از آن بسیار رایج هست. اساس کار رادیاتورها، جا به جایی هوا در اتاق می باشد. بدین صورت که هوای گرمی که توسط رادیاتورها وارد محیط اتاق می شود با داشتن وزنی کم تر به سمت بالا می رود و هوای سرد جای آن را می گیرد. به همین ترتیب، گرم شدن خانه با این چرخش و جا به جایی متداول صورت می گیرد.

رادیاتور های گرمایی آب مورد نیاز خود را از طریق موتورخانه یا پکیج تامین می کنند. آب وارد شده در موتور خانه و یا پکیج پس از گرم شدن وارد رادیاتور می شود و پس از سرد شدن، مجدد به موتورخانه باز می گردد.

مقایسه و شناخت انواع رادیاتور پره ای و پنلی برای خریدی هر چه بهتر و مناسب تر جهت گرمایش خانه در فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس

پیشنهاد تاسیس پلاس: بخاری انرژی 625 فن دار

اساس ساخت و کارکرد رادیاتورها چیست؟

از آن جایی که رادیاتور های گرمایی توانایی تنظیم دما و رطوت محیط را ندارند؛ در محیط هایی که میزان دقیق دما و رطوبت آن اهمیت چندانی ندارد، استفاده می شود. یکی از لازمه های رادیاتور ایده آل، مصرف پایین انرژی به همراه راندمان بالا می باشد. به طوری که تامین گرمایش آن، با فضای مورد نظر هماهنگی داشته باشد.

رادیاتورها از یک محفظه فلزی ساخته شده از چدن، فولاد و یا آلومینیوم تشکیل شده اند که آب داغ را توسط یک پمپ پرفشار دریافت میکنند. این محفظه با تو خالی بودن خود، سبب جا به جایی حرارتی در محیط می گردد.

خارج شدن حرارت از این محفظه، سبب از دست رفتن گرمای آب و پایین آمدن دمای آن می شود. آب سرد شده، از طریق لوله برگشت به موتورخانه یا پکیج رفته و پس از گرم شدن مجدد به رادیاتور باز می گردد. این سیکل و دوره تا هنگامی که رادیاتور روشن است ادامه خواهد داشت.

مقایسه و شناخت انواع رادیاتور پره ای و پنلی برای خریدی هر چه بهتر و مناسب تر جهت گرمایش خانه در فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس

 

انواع رادیاتور ها

امروزه رادیاتورها در انواع مختلفی از جمله رادیاتورهای پنلی، رادیاتورهای پره ای، رادیاتورهای برقی، رادیاتورهای قرنیزی، رادیاتورهای حوله خشک کن و … تولید و به مصزف کنندگان عرضه می شوند.
هر یک از انواع این رادیاتورها دارای معایب و مزایای بخصوصی هستند که افراد می توانند با توجه به مکان مورد نظر و سلیقه خود آن ها را انتخاب نمایند. در این مقاله به معرفی دو نوع از انواع رادیاتورها (پنلی و پره ای) و بررسی ویژگی های آن ها پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

مقایسه و شناخت انواع رادیاتور پره ای و پنلی برای خریدی هر چه بهتر و مناسب تر جهت گرمایش خانه در فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس

رادیاتور پنلی

رادیاتورهای پنلی از جنس فولاد هستند. برای ساخت این رادیاتور ها، ورقه های فولادی توسط دستگاه های اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک شکل مورد نظر را به خود می گیرند و سپس مورد استفاده قرار می گیرند. سطح رویی این رادیاتورها به منظور افزایش طول عمر رادیاتور و ارتقاء کیفیت، قبل از رنگ آمیزی با رنگ اپوکسی پلی استر با استفاده از تجهیزات تمام الکترونیکی پوشیده می شود. در ساخت این رادیاتورها از فولادی استفاده می شود که با مس پکیج همخوانی دارد. از این رو مس موجود در پکیج ها دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شود.

رادیاتور های پنلی با داشتن ابعاد کوچک خود، بدون اشغال فضای زیادی از محیط آن را بزرگ تر نشان می دهند. رادیاتور های پنلی به آسانی نصب می شوند و لازم به صرف هزینه زیادی برای نصب آن نیست. و بخاطر سطح یکپارچه و مسطح، بسیار مورد توجه طراحان داخلی هستند. از سویی دیگر این نوع رادیاتورها نیازی به هواگیری های پی در پی ندارند. همان طور که ذکر شد رادیاتورهای پنلی سطحی صاف دارند، از این رو نسبت به رادیاتورهای پره ای میزان گرمای بیشتری را به محیط ساتع می کنند.

بر خلاف بسیاری از وسایل گرمایشی قدیمی تر، رادیاتورهای پنلی نیازی به پنهان کردن در پشت پرده، پوشیده شدن توسط مبلمان و یا استتار شدن با پانل های تزئینی را ندارند. اغلب کارشناسان از این مدل رادیاتور به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر دکوراسیون استفاده می کنند.
دلیل اصلی انتخاب شدن رادیاتورهای پنلی توسط مردم را می توان ویژگی های فنی این نوع رادیاتورها دانست. این رادیاتورها دارای مزایای متعددی هستند.

مقایسه و شناخت انواع رادیاتور پره ای و پنلی برای خریدی هر چه بهتر و مناسب تر جهت گرمایش خانه در فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس

حتما بخوانید: دیگ شوفاژکار 400 8 پره

مزایا و معایب رادیاتورهای پنلی

  • قیمت مناسب و به صرفه
  • ظاهر جذاب
  • ساخت ساده
  • توانایی تولید حرارت بالا
  • هماهنگ بودن با انواع دکوراسیون های داخلی

رادیاتورهای پنلی ساخت بسیار ساده ای دارند به گونه ای که این ساختار، سبب ایجاد برخی مزایا و معایب می شود. در واقع باید گفت که نحوه نصب رادیاتور پنلی بسیار ساده است، زیرا آن ها ساختاری یکپارچه دارند. اما از جهت دیگر، این ویژگی را می توان به عنوان یک عیب و نقص نیز در نظر گرفت. آن هم این است که در صورت خراب شدن رادیاتور، شما باید تمام بخش آن را تعویض و یا تعمیر نمایید.

پنلی

این نوع رادیاتورها علاوه بر کارامدی بالا، در میان رادیاتورهای مشابه خود نیز ارزان ترین قیمت را دارند. همچنین رادیاتورهای پنلی به دلیل صرف زمان کمتر برای گرم شدن سبب صرفه جویی در اتلاف انرژی می شوند.

معایب رادیاتورهای پنلی عموما برگرفته از خواص فولاد هستند.

فولاد با قرار گرفتن در معرض فرآیندهای خورنده به راحتی زنگ می زند، رادیاتورهای پنلی نیز حتی با قرار گرفتن در مجاورت با هوای خالی دچار ظهور و گسترش زنگ زدگی می شود. البته می توان برای حل این مشکل برای مدتی، از رنگ های مخصوص و با کیفیت بالا استفاده نمود. این کار بسیار مقرون به صرفه تر از بازسازی مجدد رادیاتورها است.

فولاد به راحتی در معرض حمله شیمیایی است. اگر تمام دستورالعمل های ایمنی در نظر گرفته نشود، رادیاتور پنل های فولادی عمر بسیار کوتاهی خواهند داشت و کارایی خود را در مدت زمان کم از دست خواهند داد.

شایان به ذکر است که نه فقط رادیاتورهای پنلی، بلکه اغلب رادیاتورهای موجود در بازار نیز تحمل چندانی در برابر قطرات شدید و پر فشار آب ندارند. برای این مشکل نیز راه حلی وجود دارد. استفاده از کاهش دهنده فشار سبب محافظت در برابر نشت و آسیب به پنل ها می شود.

پنلی

بیشتر بخوانید: بخاری انرژی 640 فن ایرانی

رادیاتور پره ای

ظاهر این سیستم های گرمایشی به صورت پره هایی است که کنار یک دیگر می باشند. رادیاتور یا شوفاژهای پره ای را اغلب از دو متریال فولاد یا آلومینیوم می سازند. و همچنین رادیاتور های پره ای را می توان به عنوان اولین نوع رادیاتور دانست که با ساخت رادیاتور های پنلی، استفاده از آن ها به شدت کاهش یافت.

رادیاتور پره ای میزان حرارت تولید شده مناسبی دارد و در مقایسه با دیگر رادیاتورها، از طول عمر بیشتری نیز برخوردار است و همچنین می توان آنرا به عنوان یکی از سیستم های گرمایشی دانست که قابل نصب در محیط های مرطوب از جمله حمام است. زیرا با توجه به محیط مرطوب حمام ها، این رادیاتور نیز مقاومت بالایی در برابر رسوب و زنگ زدگی دارد. شایان به ذکر است که این نوع رادیاتور به واسطه موادی که در ساخت آن به کار می رود، به نسبت قیمت بالایی دارد و مصرف انرژی آن نیز زیاد است.

پره ای

مزایا و معایب رادیاتورهای پره ای

برخلاف رادیاتورهای پنلی، اگر یکی از پره های این نوع رادیاتور آسیب ببیند، نیاز به تعویض کل پره ها نیست و می توانید فقط پره معیوب را تعویض کنید . علاوه بر این موضوع، پره های این رادیاتور ها بسیار سبک است، از این رو حمل و نقل آن نیز به راحتی صورت می گیرد.

از آن جایی که پره ها در این رادیاتورها از جنس آلومینیوم هستند و هادی گرما محسوب می شوند، انتقال گرما بسیار سریع اتفاق می افتد.

اما از سویی دیگر طریقه نصب رادیاتور پره ای تا حدودی مشکل است و در هنگام نصب و راه اندازی آن احتمال شکستن هر پره وجود دارد. این سیستم ها نیاز به هواگیری های پی در پی دارند. زیرا هوا با تعداد دفعات بالا در آن ها گیر می کند.

و در اخر باید گفت رادیاتورهای پره ای، فضای بیشتری از محیط را اشغال می کنند.

به این نکته اشاره کرد که هر یک از رادیاتورها طراحیی خاص و منحصر به فرد دارند. از این رو مصرف کننده می بایست با توجه به نیاز خود و محیط مد نظر سیستم گرمایشی آن را فراهم آورد.

معرفی بهترین برندهای رادیاتور

ایران رادیاتور

این برند از برندهای رادیاتور یکی از معتبرترین و قدیمی ترین برندهای رادیاتور ایران است که به تولید و عرضه رادیاتورهای پنلی، رادیاتورهای پره ای، پکیج، کولر گازی، مشعل های خانگی و صنعتی و… مشغول است و در زمینه وسایل گرمایشی در حال فعالیت است. محصولات ایران رادیاتور زیر نظر مختصصان و تحت استانداردهای جهانی و اروپا تولید می شوند؛ به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است.

برند ایران رادیاتور، علاوه بر تولید و فروش محصولات گرمایشی در سرتاسر ایران امروزه در حال صادر کردن محصولات و تولیدات خود به سایر کشورهای اروپایی نیز می باشد و طی چندین سال متوالی عنوان بهترین صادر کننده در ایران را به خود اختصاص داده است و شناخته می شود.

رادیاتور های ایران رادیاتور به صورت پره ای، پنلی یا متری تولید می شوند. رادیاتورهای پره ای عموما از جنس آلومینیوم هستند. به دلیل این که بازدهی گرمایشی این فلز بسیار بالا بوده و طول عمر بسیار بالایی دارد، علاوه بر آن محیط را به صورت یکنواخت گرم می کنند. از ویژگی های دیگر این ‌رادیاتور این است که شما می توانید آن را با تعداد پره های دلخواه و‌ طبق نیازتان سفارش دهید. رادیاتورهای پنلی یا متری هم از دیگر محصولات این شرکت است که به صورت یک تکه تولید می شوند و از جنس فولاد هستند که گرمایش مطلوبی دارد. شما می توانید رادیاتور خود را به اندازه دلخواهتان سفارش و آن را تهیه کنید. همچنین رادیاتورهای پنلی در ساختار خود دارای یک کنوکتور هستند که بین دو ردیف پنل قرار دارد و گرما را منتقل می کند.

رادیاتور ایران رادیاتور

سپاهان

رادیاتور سپاهان به صورت یک پارچه بوده و بدنه تمامی مدل های رادیاتورهای آن از جنس فولاد است. رادیاتورهای فولادی سپاهان از دو صفحه فولادی که موازی هم هستند. تشکیل و بین آن دو عدد کانکتور قرار دارد که هر کدام از ان ها موظف هستند گرما را به محیط انتقال بدهند. از لحاظ کارایی استفاده از رادیاتورهای پنلی سپاهان، تناسب نسبتا بیشتری با دکوراسیون و معماری داخلی منازل دارد. ظاهر شکیل و شیک این رادیاتورهای سپاهان می تواند زینت بخش منزل شما باشد. همچنین این رادیاتور ها نیاز خیلی کمی به گردش آب دارند که از دیگر مزایای این دسته از تجهیزات گرمایشی به حساب می آید.

از مزایای دیگر می توانیم به صرفه جویی این محصولات در مصرف و راندمان حرارتی بسیار بالا و در نهایت گرمایش مطلوب اشاره کنیم. به دلیل اینکه این رادیاتورها از ورق های فولادی مخصوص و با کیفیت هستند. تعداد دفعات هوا گیری آن ها نسب به سایر رادیاتور ها آلومینیومی کمتر و همچنین پوشش بدنه و ساختار این رادیاتورها با استفاده از رنگ های الکترواستاتیک پودری با پخت کوره ای صورت میگیرد که این ویژگی ها سبب افزایش دوام و استحکام بالا می شود. زیرسازی بسیار قوی جهت جلوگیری از زنگ زدگی از مزیت های این مدل رادیاتور است. همچین نداشتن پیچیدگی در بخش های این دستگاه سبب نظافت آسان آن می شود.

قابلیت نصب دو طرفه را می توان از ویژگی و‌مشخصات شاخص رادیاتور پنلی سپاهان برشماریم. دارا بودن رادیاتورهای این برند از بست های مخصوص، امکان استفاده از دو طرف رادیاتور را برای مصرف کننده فراهم آورده است. این قابلیت زمینه ای مناسب را برای نصب رادیاتور را در فضاهای کوچک و محدود، بدون اشغال فضای اضافی محقق می کند.

سپاهان

حتما بخوانید: بهترین مدل پکیج لورچ

بوتان

شرکت بوتان یکی از مدرن ترین برندهای رادیاتور در ایران است. تمامی محصولات این گروه منطبق با استاندارهای الزامی موجود جهت حضور در بازار های ایران و اروپا است. و همچنین از استاندارد های گوناگون داوطلبانه ای از لحاظ کیفیت، خدمات مشتریان، محیط زیست، بهداشت و ایمنی کار برخوردار می باشند. و شرکت بوتان اولین و تنها دارنده نشان کیفیت اروپا CE برای تمامی مدل های خود می باشد.

از ویژگی های اساسی رادیاتورهای ساخت این شرکت می توانیم به توان بالای حرارتی، ایمنی مطلوب و قابلیت هماهنگ‌ سازی با دکوراسیون محیط مورد نظر اشاره کنیم. همچنین تعداد کمتر پره ‌های این رادیاتورها علاوه بر کاهش هزینه خرید مشتری سبب صرفه‌ جویی در فضای اشغالی توسط رادیاتور در منزل می ‌شود و به این ترتیب دارندگان رادیاتور بوتان می‌ توانند استفاده مفید تری از فضای منزل خود داشته باشند.

دیگر ویژگی های این محصول ترازبندی صد درصدی پره ها به دلیل تولید رباتیک، پوشش زیبا و با دوام و یک نواختی رنگ، سهولت و سرعت نصب، قابلیت کارکرد با انواع سیستم های گرمایشی، عدم استفاده از ماده سرطان زای آزبست در تولید و در نهایت تمامی رادیاتور های آلومینیومی دارای ده سال ضمانت می باشند.

بوتان

کلام آخر:
در آخر باید ذکر کرد که هر یک از موارد بالا با توجه به نیاز مشتریان، انتخاب های متفاوتی را ارائه می دهند. اگر قصد خرید یک پکیج و رادیاتور مناسب برای محیط مورد نظر خود را دارید. حتما با متخصصان خبره در این زمینه مشورت نمایید تا در عین صرف هزینه ای کم، بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای مشاهده و خرید انواع رادیاتور های پره ای و پنلی از برندهای مختلف در فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس کلیک کنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 1 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه