نحوه راه اندازی دیگ بخار

دیگ های خانگی برای تامین گرما در ماه های سرد سال، در بیشتر موارد آب را گرم می کنند. در ماه‌های گرم، دیگ‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و برق خاموش می‌شوند. با بررسی نشتی و پر کردن مخزن آب، دیگ خود را برای راه اندازی در هنگام هوای سرد آماده کنید. دیگ خود را با دسترسی به کنترل های آن در پشت پانل ژاکت جلویی و به تدریج گرم کردن آن روشن کنید. دیگ خود را با بررسی اتصالات، فیوزها و منبع گاز آن عیب یابی کنید.

آماده سازی بویلر برای راه اندازی

Image titled Start a Boiler Step 1

با دستورالعمل های کار دیگ آشنا شوید. بسته به نوع و مدل دیگ بخار، روش راه اندازی آن ممکن است متفاوت باشد. بسیاری از دیگ‌ها دستورالعمل‌های عمومی راه‌اندازی را روی برچسبی که به پانل ژاکت جلویی چسبانده شده است، فهرست می‌کنند. همیشه دستورالعمل های دیگ بخار را برای راه اندازی و استفاده ایمن دنبال کنید.[1]

  • راه اندازی یا عملکرد نادرست دیگ می تواند منجر به آسیب به دیگ، قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک، آتش سوزی یا انفجار شود.
  • اگر دیگ شما دستورالعمل راه اندازی را ضمیمه نکرده است، دفترچه راهنمای کاربر آن را بررسی کنید یا به صورت آنلاین یک کتابچه راهنمای دیجیتال را با جستجوی کلمه کلیدی برای ساخت و مدل دیگ بخار جستجو کنید.
  • از آنجایی که دیگ بخار طرح های مختلفی دارد، یک نمودار دستی دیگ بخار، مکان یابی قطعات روی آن را آسان تر می کند.
Image titled Start a Boiler Step 2

نشتی گاز و آب را بررسی کنید. اطراف دیگ بخار گاز را بو کنید. ممکن است مقداری گاز سنگین‌تر از هوا باشد، بنابراین از نزدیکی زمین نیز برای بوی گاز چک کنید. در اطراف دیگ نباید نشتی آب یا آب ایستاده وجود داشته باشد. آب می تواند باعث خرابی خطرناک اجزای الکتریکی دیگ شما شود.

  • اگر بوی گاز به مشام می رسد، هیچ وسیله، کلید چراغ یا گوشی را روشن نکنید. همه افراد در ساختمان باید از آن خارج شوند. برای دریافت دستورالعمل های بیشتر با تامین کننده گاز خود از خارج یا تلفن همسایه تماس بگیرید.
  • اگر قسمتی از دیگ در آب فرو رفته است، آن را فعال نکنید. در این شرایط با یک متخصص بویلر تماس بگیرید تا آن را بررسی کرده و قطعات خراب شده را تعویض کند.
  • اگر نشتی آب وجود داشت، برق دیگ را قطع کنید و فوراً نشتی را تعمیر کنید. منطقه را خشک کنید، سپس برق را به دیگ برگردانید.
Image titled Start a Boiler Step 3

شیر تخلیه را باز کنید و مخزن آب را پر کنید. شیر تسکین معمولاً از سمت بالایی سیلندر دیگ خارج می شود. در حالی که دیگ خاموش و سرد است، شیر را باز کنید تا هوا در بالای مخزن آزاد شود. مخزن را با آب نرم تا حد مشخص شده پر کنید. شیر تسکین را ببندید.

  • برخی از دیگهای بخار ممکن است نیاز به افزودن مواد شیمیایی خاصی مانند مواد شیمیایی که از زنگ زدگی جلوگیری می کنند به آب داشته باشند. اینها و کاربرد آنها باید روی برچسب چسبیده به دیگ بخار یا در دفترچه راهنمای کاربر ذکر شود.[2]
Image titled Start a Boiler Step 4

ترموستات(ها) و سوپاپ ها را بررسی کنید، سپس ترموستات(ها) را روی کم تنظیم کنید. سوئیچ کنترل دیگ را در وضعیت “روشن” قرار دهید. با این کار شیرهای کنترلی برای بخار یا آب دیگ و ترموستات (ها) فعال می شوند. بررسی کنید که اینها به درستی کار می کنند. ترموستات (ها) را روی کمترین دمای ممکن تنظیم کنید.

  • برخی از دیگهای بخار ممکن است بیش از یک ترموستات داشته باشند، مانند آنهایی که دارای ترموستات عامل و ترموستات عملیاتی بالایی هستند.
  • بویلرهای دارای چندین ترموستات ممکن است تنظیمات راه اندازی خاصی برای هر یک داشته باشند. دستورالعمل های پیوست شده به دیگ بخار یا دفترچه راهنمای کاربر آن را بررسی کنید تا تنظیمات راه اندازی را تأیید کنید.

احتراق دیگ

Image titled Start a Boiler Step 5

برق دیگ را خاموش کنید و پانل ژاکت جلویی را بردارید. برق دیگ را قطع کنید. از یک پیچ گوشتی برای جدا کردن پانل ژاکت جلو استفاده کنید. پانل را کنار بگذارید و پیچ ها را در جایی که گم نشوند، مانند یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید.
Image titled Start a Boiler Step 6

گاز دیگ را خاموش کنید. در پشت پانل ژاکت باید یک کلید یا کلید کنترل گاز پیدا کنید. دستگیره ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید یا سوئیچ ها را در موقعیت “خاموش” قرار دهید تا گاز خاموش شود. حداقل پنج دقیقه صبر کنید، سپس منطقه را برای گاز بو کنید.

  • اگر بوی گاز به مشام می رسد، چیزی (از جمله تلفن یا کلید چراغ) را روشن نکنید، ساختمان را تخلیه کنید و برای دریافت دستورالعمل با شرکت گاز تماس بگیرید.
  • برخی از بویلرها ممکن است نیاز داشته باشند که دریچه بخار اصلی یا شیر آب دیگ بخار در حالت خاموش و سرد باز شود. به طور کلی، تامین حرارت باید به تدریج معرفی شود. دریچه ها را به آرامی باز کنید.
Image titled Start a Boiler Step 7

گاز را به دیگ برگردانید سپس آن را روشن کنید. دستگیره های گاز را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید یا سوئیچ ها را در موقعیت “روشن” قرار دهید. برق را به دیگ برگردانید. به دمای فعلی ترموستات (های) خود توجه کنید. به طور کلی، دیگهای بخار نباید بیش از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) در ساعت گرم شوند.[3]

  • بسیاری از دیگ های داخلی دارای جرقه زن خودکار هستند و نباید با دست روشن شوند. اگر دیگ شما این ویژگی را ندارد، دستورالعمل‌های روشنایی در دفترچه راهنمای دیگ خود را دنبال کنید.
  • مگر اینکه دیگ شما دارای یک روش روشنایی دستی مشخص شده باشد، نباید سعی کنید دیگ خود را به صورت دستی روشن کنید.
  • حتی با وجود یک جرقه زن خودکار، برای کنترل گاز و تنظیم تنظیمات خاص، باید پانل ژاکت جلویی را بردارید.
Image titled Start a Boiler Step 8

دمای دیگ را به تدریج افزایش دهید. اگر دمای مورد نظر شما کمتر از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) است، ترموستات (های) خود را روی آن دما تنظیم کنید. اگر نه، دمای دیگ خود را با افزایش کمتر از 100 درجه فارنهایت هر ساعت افزایش دهید تا زمانی که به دمای مورد نظر خود برسید.

  • بویلرهایی با چندین ترموستات ممکن است محدوده ایده آلی برای هر ترموستات داشته باشند. این اطلاعات باید در دستورالعمل های برچسب پیوست شده یا در دفترچه راهنمای کاربر نشان داده شود.
  • بویلرها نباید ضربان داشته باشند یا صدای چکش ایجاد کنند. اینها می توانند باعث کرنش و ارتعاشات مخرب در دیگ شوند. در این مواقع برق دیگ را قطع کنید، گاز آن را ببندید و با یک متخصص مشورت کنید.
Image titled Start a Boiler Step 9

پانل ژاکت را دوباره وصل کنید. پانل ژاکت را دوباره در جای خود روی دیگ قرار دهید. پیچ ها را با پیچ گوشتی خود تعویض کنید. خوانش گیج را با مشخصات ذکر شده روی پلاک دیگ بررسی کنید. گیج ها هرگز نباید از محدوده پلاک نام تجاوز کنند.

  • اگر دیگ شما شروع به کار نکرد، ترموستات را روی کمترین دما تنظیم کنید، برق دیگ را خاموش کنید و گاز را خاموش کنید. در این مرحله، باید عیب یابی کنید یا با یک متخصص تماس بگیرید.

عیب یابی دیگ بخار

Image titled Start a Boiler Step 10

اتصالات و فیوزهای دیگ را بررسی کنید. اجزای الکتریکی دیگ ها می توانند شکننده باشند. ممکن است یک اتصال را مختل کرده باشید. مطمئن شوید که همه اتصالات به خوبی بسته شده اند. راه اندازی دیگ بخار نیز می تواند فیوزها را منفجر کند، بنابراین آنها را نیز بررسی کنید.[4]
Image titled Start a Boiler Step 11
حد بالا برای دما یا فشار را بررسی کنید. برخی از بویلرها ممکن است محدودیت قابل تنظیم برای دما یا فشار داشته باشند. این محدودیت ها گاهی کمتر از دمای عملیاتی ایده آل دیگ ها تنظیم می شوند. تنظیمات حد را روی جعبه کنترل دیگ یا پشت پانل ژاکت بررسی کنید.
Image titled Start a Boiler Step 12
تامین گاز را بررسی کنید. اگر هیچ‌کدام از اتصالات، فیوزها و محدودیت‌ها مانع راه‌اندازی دیگ شما نمی‌شوند، ممکن است مشکلی در تامین گاز خود داشته باشید. بررسی کنید که گاز در کنتور شما روشن باشد. با شرکت گاز خود بررسی کنید که سرویس دارید. پس از بازیابی گاز، دیگ خود را برای راه اندازی آماده کنید.[5]
Image titled Start a Boiler Step 13
در صورت تداوم مشکلات با یک متخصص تعمیر یا نگهداری دیگ تماس بگیرید. اگر بعد از عیب یابی دیگ شما هنوز راه اندازی نمی شود، با یک متخصص دیگ بخار تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده بی نظمی در دیگ بخار، باید نظر یک متخصص را نیز جویا شوید. عواقب خرابی دیگ بخار می تواند شدید باشد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 2

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه