چگونه یک اتاق را گرم کنیم

آیا شب ها نمی توانید بخوابید زیرا اتاق شما یخ می زند؟ وقتی صبح برای سر کار یا مدرسه آماده می شوید از لرزیدن خسته شده اید؟ دیگر دندان‌هایتان را به هم نزنید – مهم نیست بیرون چقدر سرد باشد، تقریباً همیشه می‌توان با چند ترفند ساده، اتاق را گرم‌تر کرد! بهتر از همه، بسیاری از این موارد را می توان به صورت رایگان یا کاملاً ارزان انجام داد و به شما راحتی گرم و دنج را بدون سوزاندن پول نقد می دهد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

راه حل های ارزان یا رایگان

 

Image titled Warm up a Room Step 1

از پنجره ها و پرده های خود برای گرم کردن اتاق خود با نور خورشید استفاده کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای گرم‌تر نگه‌داشتن اتاق، استفاده از خورشید، بخاری اصلی مادر طبیعت است. به طور کلی، شما باید تا حد امکان نور گرم خورشید را در طول روز وارد اتاق خود کنید و از خروج آن گرما در شب جلوگیری کنید. برای بهترین نتایج، شما همچنین باید بدانید که خورشید از کدام پنجره‌های اتاق شما می‌تابد – به طور کلی، اینها پنجره‌های رو به جنوب در نیمکره شمالی و پنجره‌های رو به شمال در نیمکره جنوبی هستند.[1]

در اینجا یک برنامه نمونه ساده است که ممکن است بخواهید از آن استفاده کنید:

  • صبح: قبل از رفتن به محل کار یا مدرسه، تمام پنجره های اتاق خود را ببندید. پرده ها را تا آخر باز کنید.
  • بعد از ظهر: پرده های خود را باز بگذارید تا زمانی که نور خورشید به اتاق شما نتابد. به محض اینکه هوا شروع به تاریک شدن و سرد شدن کرد، پرده ها را ببندید.
  • شب: پرده ها و پنجره ها را در طول شب بسته نگه دارید تا گرما حفظ شود.
Image titled Warm up a Room Step 2

برای گرمایش بدون انرژی از لایه ها استفاده کنید. در دنیایی که تاثیرات آب و هوای اعمال خانگی در حال تبدیل شدن به یک نگرانی بزرگ‌تر است، بسیاری از مصرف‌کنندگان آگاه به محیط زیست، گرم کردن شخص را انتخاب می‌کنند، نه اتاق را. پوشیدن یک کت، یک ژاکت، یا چند شلوار در داخل خانه یک راه عالی برای گرم ماندن بدون استفاده از انرژی گرمایشی (یا صرف یک پنی برای قبض گرمایش) است.

  • اگر اتاق شما به خصوص در شب سرد است، ممکن است سعی کنید در شب از چند لایه استفاده کنید. اگرچه برخی افراد این لباس‌ها را ناراحت‌کننده می‌دانند، اما لباس‌های نرم مانند شلوار گرمکن و سویشرت‌های «هودی» معمولاً بیشترین گرما را بدون از دست دادن راحتی زیاد می‌دهند.
  • پارچه های مصنوعی که مانند پلی استر، ابریشم مصنوعی و غیره “نفس نمی کشند” معمولاً بیشترین گرما را به دام می اندازند (به همین دلیل است که در تابستان بسیار ناراحت کننده هستند).
Image titled Warm up a Room Step 3

بطری آب گرم را در رختخواب خود قرار دهید. یکی از بدترین احساسات دنیا این است که با پیژامه در یک اتاق سرد یخی بگردید و فقط در یک تخت زیر صفر بخوابید. در حالی که رختخواب شما پس از قرار گرفتن در آن باید گرم شود، می توانید با گرم کردن آن قبل از ورود به آن از این احساس وحشتناک جلوگیری کنید. یک بطری آب گرم یکی از راه های عالی برای انجام این کار است – به سادگی آن را با آب بخار پر کنید، درب آن را ببندید. سفت کنید و 15 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب آن را در وسط تخت زیر روکش ها بگذارید. همانطور که سرد می شود، گرما را در تخت شما پخش می کند و وقتی داخل تخت می شوید آن را خوب و برشته می کند.

  • بطری های آب پزشکی در بسیاری از داروخانه ها با قیمت حدود 15 دلار یا کمتر در دسترس هستند.
  • اگر از مایکروویو برای گرم کردن آب خود استفاده می‌کنید، حتما از ظرف مخصوص مایکروویو (مانند کاسه شیشه‌ای یا سرامیکی) استفاده کنید.
Image titled Warm up a Room Step 4

پیش نویس ها را با پتوهای یدکی وصل کنید. آخرین چیزی که هنگام تلاش برای گرم کردن یک اتاق می خواهید، یک پیش نویس است (گاهی اوقات “کشش” نوشته می شود)، جایی که هوای خنک می تواند به اتاق نشت کند. در حالی که منتظر راه حل دائمی تر هستید (مانند تعویض پنجره نشتی و غیره) هر پیش نویسی را با پارچه های یدکی یا پتو وصل کنید.
  • مطمئن نیستید که آیا پیش نویس دارید؟ چندین راه برای کشف آنها وجود دارد. یکی این است که دست خود را نزدیک شکاف پنجره یا در بگیرید و حرکت هوا را احساس کنید. شما همچنین می توانید از یک شمع استفاده کنید – اگر شعله آن در نزدیکی شکاف سوسو می زند، شما یک شمع دارید.
Image titled Warm up a Room Step 5

از بخاری ها یا رادیاتورهای موجود نهایت استفاده را ببرید. آیا بخاری یا رادیاتور در اتاق خود دارید که به نظر می رسد تفاوتی در گرم نگه داشتن شما ایجاد نمی کند؟ از این نکات برای افزایش اثربخشی آنها استفاده کنید (و در هزینه های خود صرفه جویی کنید که در غیر این صورت هدر خواهید داد):

  • مطمئن شوید که بین بخاری یا رادیاتور و خودتان هیچ تکه ای از مبلمان وجود ندارد. به عنوان مثال، بسیاری از خانه های قدیمی رادیاتورها را پشت کاناپه ها پنهان می کنند.
  • یک ورق فویل پشت رادیاتور قرار دهید (از یک ورق تقریباً به اندازه خود رادیاتور استفاده کنید). این منعکس کننده گرمایی است که معمولاً به دیوار منتقل می شود و بقیه اتاق را گرم می کند.
  • اگر بخاری شما قابل حمل است، از آن در کمترین فضای ممکن استفاده کنید تا بتواند به بهترین نحو شما را گرم کند. به عنوان مثال، بخاری فضایی یک اتاق خواب کوچک را بسیار بهتر از گرم کردن یک اتاق نشیمن بزرگ گرم می کند.
Image titled Warm up a Room Step 6

افراد را به اتاق دعوت کنید. به راحتی می توان فراموش کرد که انسان ها اساساً راه می روند، صحبت می کنند، کوره های بیولوژیکی هستند و دائماً در هوای اطراف خود گرما منتشر می کنند. آوردن یک یا دو نفر اضافی به اتاق می تواند فاصله قابل توجهی را ایجاد کند – ترکیب گرمای بدن و گرمای بازدم به گرم شدن اتاق کمک می کند.

  • در این روش باید به دو نکته توجه داشته باشید: هر چه اتاق کوچکتر باشد و افراد در آن از نظر بدنی فعالتر باشند، گرمتر می شود. به عبارت دیگر، یک مهمانی پر جنب و جوش در یک اتاق کوچک گرمای بسیار بیشتری نسبت به چند نفری که روی کاناپه‌های یک اتاق نشیمن بزرگ می‌نشینند، تولید می‌کند.
  • اگر دوستان شما مشغول هستند، حتی حیوانات خانگی نیز می توانند اتاق را کمی گرمتر کنند (مگر اینکه خونسرد باشند – ماهی ها و مارمولک ها در اینجا مفید نیستند).
Image titled Warm up a Room Step 7

یک سشوار بگیرید و به آرامی تخت را با سشوار باد کنید. این ترفند ممکن است کمی مضحک به نظر برسد، اما کار می کند. به هر حال، سشوار در اصل یک بخاری فضای کوچک با یک فن در آن است. می‌توانید هوای گرم را مستقیماً روی تخت خود بکشید یا روکش‌ها را بلند کرده و سشوار را زیر آن قرار دهید تا یک محفظه هوای گرم برای شما ایجاد شود تا در آن دراز بکشید.

  • مراقب باشید که عناصر فلزی داغ انتهای سشوار خود را با ملحفه های خود لمس نکنید، به خصوص اگر از پارچه ای ساخته شده باشند که مستعد ذوب شدن است (مانند پلی استر و غیره).

راه حل های گران تر

Image titled Warm up a Room Step 8

یک بخاری برای اتاق خود تهیه کنید. بدیهی است که اگر از قبل بخاری ندارید، ممکن است بخواهید آن را بخرید. دستگاه‌های گرمایشی پلاگین، که معمولاً در اکثر فروشگاه‌های بزرگ یافت می‌شوند، در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها و سطوح قدرت موجود هستند، که آنها را به یک راه‌حل معقول برای هر اندازه اتاق (و هر بودجه‌ای) تبدیل می‌کند.

  • به خاطر داشته باشید که بخاری های فضایی تمایل زیادی به مصرف برق دارند. در حالی که ممکن است بتوانید با خاموش کردن گرمایش مرکزی خود تفاوت را جبران کنید، استفاده مکرر از بخاری فضایی می تواند بر صورت حساب آب و برق شما تأثیر بگذارد.
  • همیشه اصول ایمنی بخاری را رعایت کنید: بخاری‌های فضا را بدون مراقبت رها نکنید (از جمله در هنگام خواب) و از بخاری‌های فضایی که در داخل خانه سوخت می‌سوزاند استفاده نکنید، زیرا اینها خطر مونوکسید کربن را به همراه دارند.[2]

Image titled Warm up a Room Step 9
یک پتوی برقی برای تخت خود تهیه کنید. اگرچه زمانی پتوهای برقی نامرغوب به حساب می آمدند، اما به لطف راحتی (و صرفه جویی) که فراهم می کنند، دوباره به بازار می آیند. این دستگاه ها می توانند خوابی فوق العاده راحت را زمانی که در اتاق شما سرد است ایجاد کنند. بهتر از همه، آنها تمایل دارند به طور قابل توجهی انرژی کمتری نسبت به سایر بخاری های پلاگین مصرف کنند – یک مطالعه مصرف کننده نشان داد که آنها معمولاً در حدود یک دوم تا سه چهارم انرژی صرفه جویی می کنند.[3]

  • برای راحتی بیشتر، چند دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید، پتوی برقی را روشن کنید. برای صرفه جویی در انرژی، قبل از اینکه بخوابید آن را خاموش کنید.
Image titled Warm up a Room Step 10

پتوهای بیشتری تهیه کنید. برای برخی، هیچ چیز به اندازه احساس قرار گرفتن در زیر انبوه پتوهای سنگین وقتی هوا سرد است، راحت نیست. هرچه لایه های بیشتری از پتو استفاده کنید، گرمای بدن شما بیشتر در رختخواب محبوس می شود. لایه‌های اضافی حباب‌هایی از «گرمای مرده» ایجاد می‌کنند – هوایی که به سختی به بیرون از خنک‌کننده اطراف نشت می‌کند.

  • به طور کلی، مواد ضخیم تر و کرکی تر (مانند پشم، پشم گوسفند، و کرک) گرم ترین هستند. هوا در فضاهای کوچک این مواد گیر می کند و گرمای بیشتری را در کنار بدن به دام می اندازد.
  • فراموش نکنید که حتی می‌توانید در خانه پتو بپوشید – زمانی که هنوز نمی‌خواهید آرامش گرم تخت را کنار بگذارید، عالی است.
Image titled Warm up a Room Step 11
پرده های ضخیم تری بگیرید پنجره ها یکی از رایج ترین منابع اتلاف حرارت برای اتاق ها هستند.[4]
برای مقابله با این موضوع، سعی کنید پرده های ضخیم و سنگین را در اطراف پنجره خود آویزان کنید و به محض شروع سرد شدن در عصر آنها را ببندید. مواد سنگین پرده ها به کاهش اتلاف حرارت از طریق شیشه کمک می کند و اتاق را گرم تر و طولانی تر نگه می دارد.

  • اگر پرده ها در بودجه شما نیستند، می توانید با آویزان کردن پتوهای قدیمی جلوی پنجره ها جلوه ای مشابه داشته باشید.
Image titled Warm up a Room Step 12
کف (و دیوارها) برهنه را بپوشانید. سطوح صاف و سخت مانند چوب، کاشی و مرمر نسبت به فرش گرمای کمتری را در خود نگه می دارند. در واقع، کف‌های بدون عایق می‌توانند 10 درصد از کل اتلاف حرارت اتاق را تشکیل دهند.[5]
اگر صبح هنگام بیدار شدن از یخ زدن انگشتان پا خسته شده اید، فرش را روی زمین بگذارید یا حتی فرش نصب کنید. این همچنین به گرم نگه داشتن اتاق شما پس از گرم کردن آن کمک می کند – یک اتاق فرش شده پس از خاموش کردن بخاری نسبت به اتاقی که کف آن کاشی خالی است مدت بیشتری گرم می ماند.

  • حتی گاهی اوقات می توانید با پوشاندن برخی از دیوارهای خود با مواد فرش مانند کنار بیایید تا این تأثیر را افزایش دهید. چیزهایی مانند ملیله ها و فرش های تزئینی وقتی از دیوار آویزان می شوند می توانند عالی به نظر برسند و در عین حال اتاق شما را کمی گرمتر نگه دارند.
Image titled Warm up a Room Step 13

روی عایق بندی بهتر سرمایه گذاری کنید. اگرچه این یک سرمایه گذاری بزرگ است، اما دریافت عایق های جدید در خانه شما می تواند پروژه ای باشد که در درازمدت هزینه های خود را پرداخت می کند، زیرا این امر می تواند به طور چشمگیری قبض های گرمایشی را کاهش دهد (مخصوصاً برای خانه های قدیمی تر). البته مزیت دیگر این است که شما گرمتر و راحت تر خواهید بود. در زیر فقط چند نوع عایق وجود دارد که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید:

  • عایق دیوار (فایبرگلاس و غیره)
  • عایق بندی پنجره ها (پنجره های دو و سه جداره، فیلم های محافظ و …)
  • عایق درب (حفاظ کششی، درزگیر کف و غیره)
  • هر خانه متفاوت است، بنابراین میزان کار مورد نیاز می تواند از خانه به خانه بسیار متفاوت باشد. قبل از اینکه تصمیم مشخصی بگیرید، با یک پیمانکار با تجربه (یا چندین نفر) صحبت کنید و برآوردی برای پروژه خود دریافت کنید تا بتوانید تعیین کنید که بهترین تصمیم برای شما چیست.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه