چگونه یک کوره هوای گرم گازی را تمیز کنیم

تمیز کردن کوره یک وظیفه مهم است که باید در برنامه تعمیر و نگهداری خانه خود نگه دارید. یک کوره کثیف مقادیر بیشتری از سوخت الکتریکی و/یا گازی را می سوزاند و همچنین نسبت به یک کوره تمیز کارایی کمتری دارد. 3 قسمت اصلی کوره شما وجود دارد که می تواند توسط وجود کثیفی تحت تاثیر قرار گیرد: سیستم فیلتر، دمنده، و مبدل حرارتی.[1]

اگر می خواهید عمر کوره فعلی خود را افزایش دهید و از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید، باید بدانید که چگونه یک کوره را به طور موثر تمیز کنید و این کار را به طور منظم انجام دهید.

بررسی فیلتر کوره

Image titled Clean a Furnace Step 1

پانل دسترسی را در قسمت بیرونی کوره قرار دهید. این زیر مجرای هوای برگشت، بین سیستم دمنده و مجرای است. معمولا فیلتر در قسمت جلویی کوره یافت می شود. برای دسترسی به فیلتر ممکن است لازم باشد صفحه جلویی را از کوره باز کنید یا آن را از قلاب هایی که آن را در جای خود نگه می دارند جدا کنید. فیلتر کوره شما نیز ممکن است درب دسترسی خاص خود را داشته باشد.

  • مطمئن شوید که کوره و/یا سیستم HVAC را قبل از باز کردن آن خاموش کنید.[2]
Image titled Clean a Furnace Step 2
فیلتر را با بالا کشیدن و خارج کردن آن از مسیرها خارج کنید. به طور کلی، فیلتر باید به راحتی خارج شود. برای جلوگیری از آسیب به فیلتر و/یا کوره، فیلتر را به زور خارج نکنید. اگر به نظر می رسد گیر کرده است، با دقت نگاه کنید و ببینید آیا چیزی (مانند خاک یا زباله) مانع آن شده است.
Image titled Clean a Furnace Step 3

فیلتر را از نظر کثیفی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر فیلتر کثیف به نظر برسد، بسته به نوع فیلتر، باید تمیز یا تعویض شود.[3]

  • اگر مطمئن نیستید که فیلترتان کثیف است، آن را روی نور نگه دارید و از درون آن نگاه کنید. اگر نور را نمی بینید، فیلتر کثیف است و باید تعویض شود. یک فیلتر کثیف به جای هوای قابل استفاده و تمیز، کثیفی و گرد و غبار را در خانه شما به گردش در می آورد و کوره شما را مجبور می کند بیشتر کار کند تا هوا را از بین کثیف عبور دهد.
  • اگر فیلتر شما یکبار مصرف نیست، باید تمیز شود. ابتدا هرگونه کثیفی یا ذرات سست را پاک کنید. به طور کلی، می توان از یک صابون ملایم و آب لوله کشی برای شستشو و شستن فیلتر استفاده کرد.[4]

  • اطمینان حاصل کنید که قبل از قرار دادن مجدد فیلتر در کوره، اجازه دهید کاملاً خشک شود.
  • بسیاری از کوره ها از فیلتر یکبار مصرف استفاده می کنند. اگر این مورد در مورد شما صدق می کند، فیلتر قدیمی را به یک فروشگاه سخت افزار یا لوازم خانگی ببرید (یا اندازه و/یا شماره مدل را ثبت کنید)، و یک فیلتر جایگزین از همان نوع یا مدل خریداری کنید.
Image titled Clean a Furnace Step 4

فیلتر جدید یا تازه تمیز شده را دوباره داخل کوره قرار دهید. فیلتر را به داخل کوره برگردانید تا به طور ایمن جا بیفتد. سپس درب دسترسی را ببندید یا با استفاده از قلاب ها یا پیچ ها، پانل جلویی کوره را دوباره اعمال کنید.

  • اگر به نظر می رسد فیلتر به درستی جا نمی شود، مطمئن شوید که هیچ کثیفی یا زباله آن را مسدود نکرده است. اگر فیلتر جدیدی دارید که به نظر نمی رسد مناسب باشد، دوباره بررسی کنید که نوع یا اندازه صحیح را خریداری کرده اید.
Image titled Clean a Furnace Step 5
به یاد داشته باشید که فیلتر خود را به طور منظم بررسی کنید. فیلترهای کوره باید سه یا چهار بار در سال تمیز یا تعویض شوند. یادآورهایی را در تقویم خود تنظیم کنید تا به طور منظم تقویم خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، می توانید فیلتر خود را در اولین روز هر فصل از سال بررسی کنید.

تمیز کردن مجموعه دمنده

Image titled Clean a Furnace Step 6

کوره خود را از برق بکشید مطمئن شوید که تمام منابع برقی که به واحد کوره شما راه می‌اندازند، از جمله سیستم‌های پشتیبان باتری یا برق تولید شده از برق، از برق جدا شده باشند.[5]
قطع نشدن هر منبع برق قبل از تمیز کردن مجموعه ممکن است منجر به برق گرفتگی و/یا آسیب جدی بدن شود.
Image titled Clean a Furnace Step 7
پانل جلویی کوره را بردارید. برای تمیز کردن مجموعه دمنده، به احتمال زیاد باید تمام پانل جلویی را بردارید، حتی اگر کوره شما یک درب دسترسی برای تمیز کردن فیلتر داشته باشد. برای برداشتن پانل، ممکن است مجبور شوید پیچ هایی را که پانل را در جای خود نگه می دارند باز کنید یا پانل را از لولاهای نگهدارنده آن جدا کنید.
Image titled Clean a Furnace Step 8
واحد فن را از کوره خارج کنید.[6]
اکثر فن ها توسط یک مسیر به کوره محکم می شوند که به آن اجازه می دهد به راحتی به داخل و خارج شود. فن همچنین ممکن است با اتصالات سیمی متصل شود. اگر چنین است، قبل از برداشتن هر سیم، محل اتصال هر سیم به فن را یادداشت کنید. این کار جمع آوری مجدد دستگاه را آسان تر می کند.

  • می‌توانید یک تکه نوار کوچک را دور هر سیم بپیچید و آن را برچسب بزنید تا مونتاژ مجدد آسان‌تر شود – فقط قبل از اینکه سیم‌ها را دوباره به فن دمنده بچسبانید، اطمینان حاصل کنید که برچسب‌های نوار را بردارید.
  • برخی از فن ها توسط پیچ یا پیچ و مهره نگه داشته می شوند. آنها را با پیچ گوشتی یا ضامن دار بردارید تا فن را خارج کنید. پیچ ها یا پیچ ها را در مکانی امن نگه دارید تا قبل از اینکه دوباره فن را بازگردانید آنها را گم نکنید.
Image titled Clean a Furnace Step 9

مجموعه دمنده را تمیز کنید. یک صابون ملایم و آب معمولاً برای تمیز کردن دمنده کافی است، اگرچه یک مسواک ممکن است به شما کمک کند تا تیغه‌های فن و فضاهای کوچک بین آنها را تمیز کنید.[7]

  • مجموعه دمنده قطعه ای است که هوا را از پشت کوره به داخل می کشد، آن را از جلو رانده می کند و گرما ایجاد می کند. اگر مجموعه دمنده کثیف باشد، کوره شما گرد و غبار و کثیفی را از طریق سیستم هواکش خانه شما خارج می کند. بنابراین، تمیز کردن مجموعه بسیار مهم است.
Image titled Clean a Furnace Step 10
مجموعه را جاروبرقی بکشید. اجرای یک جاروبرقی دستی با توان کم روی پره ها و تسمه های فن به اطمینان از پاک شدن تمام آلودگی ها کمک می کند. اگر جاروبرقی ندارید، می‌توانید هر کمربند را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.
Image titled Clean a Furnace Step 11

مجموعه دمنده فن را دوباره داخل کوره قرار دهید. هنگامی که مجموعه تمیز و کاملاً خشک شد، آن را بر روی مسیر خود بلغزانید تا دوباره در کوره قرار گیرد. اگر مجبور بودید هر سیمی را برای جدا کردن مجموعه جدا کنید، آنها را دوباره وصل کنید و مطمئن شوید که آنها را به محل مناسب وصل کرده اید.

  • به یاد داشته باشید که کوره خود را دوباره وصل کنید و پس از تمیز کردن مجموعه دمنده فن، آن را روشن کنید.

تمیز کردن بلوک مبدل حرارتی

Image titled Clean a Furnace Step 12

کوره را خاموش کنید. تمام اتصالات برقی را که به کوره شما متصل هستند، از برق بکشید. اگر کوره گازی است، گاز را هم خاموش کنید.[8]
Image titled Clean a Furnace Step 13

هرگونه آلودگی را از بلوک پاک کنید. از یک برس برای شل کردن سیاهی هر محفظه بلوک استفاده کنید. شما همچنین می توانید از یک پارچه مرطوب برای از بین بردن این تجمع استفاده کنید.[9]

Image titled Clean a Furnace Step 14

مجموعه بلوک را جاروبرقی بکشید. با استفاده از یک اتصال باریک خلاء، تمام محفظه های مجموعه بلوک مبدل حرارتی را کاملاً تمیز کنید.[10]
استفاده از جاروبرقی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام زباله هایی که از مجموعه جدا کرده اید پاک می شوند.

  • به یاد داشته باشید که پس از اتمام تمیز کردن و جاروبرقی بلوک مبدل حرارتی، کوره خود را دوباره وصل کنید و آن را روشن کنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه