راهنمای خرید شومینه هیزمی

شومینه هیزمی یک جایگزین گرمایش کارآمد و ارزان را ارائه می دهد، به ویژه در میان افزایش هزینه های انرژی که اکثر صاحبان خانه با آن مواجه هستند. قبل از اینکه تصمیم به خرید اجاق چوبی بگیرید، باید عواملی را در نظر بگیرید که می تواند بر هزینه انرژی و وضعیت مسکن شما تأثیر بگذارد. اجاق های چوبی به دو دسته کاتالیزوری و غیر کاتالیستی تقسیم بندی می شوند و به دو صورت فولادی یا چدنی تولید می شوند. هر دو نوع و انواع مزایا و مضرات خاص خود را دارند. در ادامه مقاله راهنمای خرید شومینه هیزمی همراه ما باشید. برای بررسی، قیمت و خرید بخاری گازی شومینه ای نیک کالا می توانید کلیک کنید.

انتخاب اندازه شومینه


راهنمای خرید شومینه هیزمی

یک شومینه با اندازه متوسط برای خانه ای بین 2000 تا 3000 فوت مربع (190 تا 280 متر مربع) انتخاب کنید. مگر اینکه در آب و هوای بسیار سرد زندگی کنید، به احتمال زیاد به یک شومینه با اندازه متوسط نیاز خواهید داشت که بیش از 20000 واحد حرارتی بریتانیا (BTU) تولید نکند. اکثر اجاق‌ها که گرمای کافی برای گرم کردن خانه‌های با اندازه متوسط بین ۲ تا ۳ فوت مکعب (۰٫۰۵۷–۰٫۰۸۵ m3) در حجم تولید می‌کنند.[1]

  • اجاق های چوب سوز در این محدوده اندازه معمولاً 5000 تا 20000 BTU تولید می کنند.
  • به عنوان یک قاعده کلی، شما به 25 تا 30 BTU در هر فوت مربع نیاز دارید تا خانه خود را به اندازه کافی گرم کنید. به عنوان مثال، اجاقی که 60000 BTU درجه بندی شده است، یک منطقه 2000 فوت مربعی را گرم می کند، در حالی که شومینه با 42000 BTU حدود 1300 فوت مربع (120 متر مربع) را پوشش می دهد.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

اگر خانه ای با طرح باز و پیش گیر دارید، یک شومینه بزرگتر انتخاب کنید. خانه‌هایی با پلان‌های طبقات باز یا خانه‌هایی که بزرگ‌تر از 3000 فوت مربع (280 متر مربع) هستند، برای تامین گرمای کافی به اجاق‌های بزرگ و قدرتمند نیاز دارند. اگر در یک منطقه سرد شمالی زندگی می کنید، همین امر صدق می کند. در این مورد، شومینهی بزرگتر از 3 فوت مکعب (0.085 m3) بخرید تا گرمای کافی برای یک خانه بزرگ و سرد تولید کند.[2]

  • اگر خانه شما به طور قابل توجهی کشش دارد، با انجمن صاحب خانه یا یک پیمانکار محلی صحبت کنید و در مورد تعمیر اتاق های پیش نویس صحبت کنید.
راهنمای خرید شومینه هیزمی
اگر در کابین زندگی می کنید، یک اجاق چوبی کوچک بخرید. اگر در یک کابین یا در یک خانه 1 یا 2 اتاقه کوچکتر از 1500 فوت مربع (140 متر مربع) زندگی می کنید، می توانید با یک شومینه کوچک که قدرت گرمایش زیادی را فراهم نمی کند، زندگی کنید. برای گرم کردن خانه کوچک خود، یک شومینه کوچک با حجم کمتر از 2 فوت مکعب (0.057 m3) خریداری کنید.[3]
  • اکثر اجاق های چوبی کوچک بسیار کارآمد هستند و می توانند بیش از اندازه کافی گرما را برای گرم کردن یک خانه کوچک از بین ببرند. آنها همچنین گزینه بسیار ارزان تری نسبت به گرم کردن خانه های کوچک با برق یا بخاری های فضایی هستند.
در ادامه مقاله راهنمای خرید شومینه هیزمی همراه ما باشید.

انتخاب مواد و نوع احتراق

راهنمای خرید شومینه هیزمی

یک اجاق چدنی را برای یک گزینه سنتی با حرارت آهسته انتخاب کنید. اجاق های چوبی از چدن یا فولاد ساخته می شوند. هر دوی این مواد بسیار بادوام هستند و کار موثری برای وارد کردن گرما به خانه شما انجام می دهند. اما چدن به دلیل چگالی مواد بیشتر طول می کشد تا گرم شود. این همچنین به این معنی است که شومینه گرما را حفظ می کند و ساعت ها خاموش می کند. اجاق‌های چدنی نیز گهگاه هوا را از طریق درزهای خود نشت می‌کنند و ممکن است لازم باشد یک متخصص شومینه را استخدام کنید تا هر 8 تا 10 سال یکبار درزها را دوباره ببندد.[4]

  • از لحاظ تاریخی، اجاق های چدنی با کیفیت بالاتری در نظر گرفته می شدند زیرا قطعات آسیب دیده به راحتی قابل تعویض بودند. با این حال، امروزه تولیدکنندگان زیادی در حال ایجاد اجاق های فولادی با کیفیت بالا هستند.
  • برخی از افراد همچنین زیبایی تمیز و بی‌نظیر اجاق‌های چوبی چدنی را ترجیح می‌دهند.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

برای یک گزینه گرمایش سریع، یک اجاق فولادی را انتخاب کنید. فولادی که برای ساخت اجاق‌های چوبی فولادی استفاده می‌شود معمولاً نازک‌تر از چدن است، بنابراین اجاق‌ها با سرعت بیشتری گرما را به خانه شما وارد می‌کنند. با این حال، این واقعیت که اجاق های فولادی سریعتر گرم می شوند به این معنی است که آنها نیز نسبتاً سریع گرما را از دست می دهند. بنابراین، اگر می خواهید گرمای سریع و کوتاه مدت از شومینه خود را داشته باشید، فولاد را انتخاب کنید.[5]

  • برخی از افراد ظاهر براق فولاد را ترجیح می دهند، اما این موضوع ترجیح شخصی است.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

اگر شومینهی می خواهید که گرمای ثابتی را از بین ببرد، یک اجاق کاتالیزوری بخرید. اجاق‌های چوبی کاتالیزوری حاوی مبدل‌هایی هستند که به گازها و دودها اجازه می‌دهند مکرراً گرم شوند و در نتیجه آتشی طولانی‌تر و یکنواخت‌تر می‌سوزند. به دلیل سیستم بازیافت در این اجاق ها، آلاینده های کمتری را در هوا منتشر می کنند. اگرچه این اجاق ها کمی پیچیده تر از گزینه های دیگر هستند. آنها قبل از شروع به تولید گرما باید دمای داخلی گرم داشته باشند و مبدل های کاتالیزوری باید بر اساس دمای آتش تنظیم شوند[6]

در ادامه مقاله راهنمای خرید شومینه هیزمی همراه ما باشید.

  • اجاق های چوبی کاتالیزوری چند نقطه ضعف دارند. این اجاق ها گران تر هستند (از 700 تا 3000 دلار قیمت دارند). اجاق های کاتالیزوری نیز باید به طور منظم تمیز شوند، زیرا خاکستر و دوده در بدنه شومینه و دودکش جمع می شوند.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

یک شومینه غیر کاتالیزوری را برای گزینه ای ارزان و کم تعمیر انتخاب کنید. مانند شومینه ها، اجاق های غیر کاتالیزوری به دلیل نحوه تهویه، گرمای زیادی را از دست می دهند. برخلاف اجاق های کاتالیزوری، گرما را دوباره به گردش در نمی آورند و در نتیجه درصد خاصی از گرما را از دست می دهند. با این حال، آنها به اندازه اجاق های کاتالیزوری نیازی به نگهداری ندارند و نیاز به تمیز کردن کمتری دارند.[7]

  • شومینه های غیر کاتالیستی در بازار بسیار رایج هستند و نسبت به اجاق های کاتالیستی قیمت کمتری دارند. متأسفانه، آنها همچنین کمتر دوستدار محیط زیست هستند، زیرا آلاینده های بیشتری را نسبت به اجاق های کاتالیزوری وارد جو می کنند.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

اگر در حومه شهر یا شهر زندگی می کنید، شومینه پلت را انتخاب کنید. در حالی که اجاق‌های گلوله نمی‌توانند به اندازه اجاق‌های چوبی گرما ایجاد کنند، اما نیاز به تمیز کردن و نگهداری کمتری دارند. شومینه های پلت یک انتخاب رایج برای افرادی است که در محیط شهری زندگی می کنند. زیرا گلوله ها حمل و نقل آسانی دارند و می توان آنها را در داخل خانه نگهداری کرد. افرادی که از اجاق‌های چوبی استفاده می‌کنند باید یک فضای بیرونی بزرگ را برای ذخیره‌سازی چوب اختصاص دهند. که اگر در شهر زندگی می‌کنید امکان‌پذیر نیست.[8]

برای بررسی، قیمت و خرید بخاری گازی شومینه ای نیک کالا می توانید کلیک کنید.

  • اجاق های پلت نیز نسبت به اجاق های چوبی کار فشرده کمتری دارند. خرد کردن، چیدن و حمل چوب خود می تواند بخش بهتری از یک هفته را به خود اختصاص دهد! مدیریت گلوله ها بسیار ساده تر است.
  • شومینههای پلت اغلب حاوی اجزای الکتریکی هستند که آنها را نسبت به اجاق های چوبی پایین تر گران تر می کند.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

اگر خانه شما دارای شومینه است، شومینه شومینه را انتخاب کنید. اکثر اجاق های چوبی مستقل هستند، به این معنی که می توانند در هر نقطه از خانه شما قرار بگیرند. با این حال، اگر خانه شما از قبل دارای یک شومینه آجری است، خرید یک شومینهی را در نظر بگیرید که می تواند مستقیماً در داخل شومینه موجود نصب شود.[9]

  • اجاق های داخلی اغلب در خانه های کوچک یا در شرایطی که تنها مکان ممکن برای قرار دادن شومینه در شومینه موجود است، بهترین کار را دارند.

خرید و نصب شومینه

راهنمای خرید شومینه هیزمی

محدودیت انتشار دود برای ایالت یا شهرستان خود را بیابید. اجاق‌های چوبی جدید با کد آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) عرضه می‌شوند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را نشان می‌دهد. مقررات انتشار گازهای گلخانه ای برای اجاق های هیزمی از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است، بنابراین هیچ استاندارد واحدی وجود ندارد. قبل از خرید شومینه، مطمئن شوید که در محدوده قانونی انتشار گازهای گلخانه ای برای منطقه ای که در آن زندگی می کنید قرار دارد.[10]
در ادامه راهنمای خرید شومینه هیزمی همراه ما باشید.

  • با دفاتر دولتی شهر یا شهرستان خود تماس بگیرید و از اداره منطقه محلی آلودگی هوا درخواست کنید. برخی از شهرستان ها به بیش از 1 دفتر تقسیم می شوند. آنها می توانند دستورالعمل های محلی آلودگی هوا را به شما ارائه دهند.
  • فروشنده شومینه که شومینه را از آن خریداری می کنید باید بتواند اطلاعات لازم را در مورد کدهای EPA در اختیار شما قرار دهد.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

پس از تعیین فاکتورهای مورد نیاز برای شومینه، به دنبال نمایندگی معتبر شومینه باشید. یک فروشنده معتبر شومینه می تواند به شما کمک کند تا از بین بسیاری از انواع اجاق ها و تولید کنندگان موجود انتخاب کنید.

فروشنده‌ای را انتخاب کنید که بتواند مقایسه‌ای از اجاق‌ها ارائه دهد که می‌توانید به آن نگاه کنید و قطعات و ضمانت‌های شومینه شما را تعمیر و ارائه کند.[11]

راهنمای خرید شومینه هیزمی
اگر نزدیک هیچ فروشنده معتبری زندگی نمی کنید، شومینه خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.
اگر در یک منطقه روستایی زندگی می کنید یا اگر هیچ یک از فروشندگان اجاق چوبی که در مجاورت شما کار می کنند تحت تأثیر قرار نگرفته اید، تنها گزینه شما ممکن است خرید آنلاین شومینه باشد. برخی از خرده فروشان آنلاین بزرگ اجاق های چوبی را می فروشند.[12]
همچنین می توانید اجاق های چوبی را مستقیماً از سایت سازنده خریداری کنید.
قبل از خرید حتماً ضمانت نامه را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که شرکت هر گونه آسیبی که در حین حمل به شومینه وارد می شود را پوشش می دهد.

در ادامه همراه ما در مقاله راهنمای خرید شومینه هیزمی باشید.

  • با این حال، اگر یک شومینه را به صورت آنلاین خریداری کنید، احتمالاً باید خودتان آن را نصب کنید، مگر اینکه وب سایت نصب را تضمین کند.
راهنمای خرید شومینه هیزمی

یک نصاب واجد شرایط برای شومینه جدید خود را پیدا کنید. مگر اینکه خودتان قصد نصب اجاق چوبی را داشته باشید، باید متخصصانی را پیدا کنید که بتوانند آن را برای شما نصب کنند. در برخی موارد نمایندگی اجاق چوبی پرسنلی خواهد داشت که می توانند شومینه را برای شما نصب کنند.

  • اگر برای اولین بار از شومینه استفاده می کنید، فقط اگر گزینه دیگری ندارید، شومینه خود را نصب کنید. نصب شومینه مشکل است و اجاق هیزمی با نصب ضعیف یک خطر جدی آتش سوزی است.
برای بررسی، قیمت و خرید بخاری گازی شومینه ای نیک کالا می توانید کلیک کنید. از همراهی ما در مقاله راهنمای خرید شومینه هیزمی سپاس گزاریم.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد زاهدپور
نوامبر 26, 2023 1:11 ب.ظ

ممنون از اطلاعات مفیدتون. سرکار خانم مهندس بنده نیاز به مشاوره تخصصی دارم. اگر امکان داره با من تماس بگیرید. سپاس

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه