معرفی بهترین و پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی تاسیسات

در این مقاله قصد داریم به معرفی پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی تاسیسات بپردازیم. مهندس تاسیسات به فردی گفته می‌شود که در رشته‌ی مهندسی مکانیک، مهندسی تاسیسات و یا مهندسی تهویه مطبوع تحصیل کرده و در زمینه‌ی تجهیزات گرمایش، تهویه و تهویه‌ی مطبوع تخصص داشته باشد. امروزه محور اصلی پروژه‌های تاسیساتی بر پایه نرم افزارهای تاسیسات است. بنابراین اگر شما هم یک مهندس تاسیسات هستید و یا صرفاً فردی علاقمند به این مبحث هستید و برای راحت کردن امور تاسیساتی خود، به دنبال پیدا کردن پرکاربردترین نرم افزارهای تاسیسات می‌گردید؛ این مقاله می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

اما کاربرد نرم افزار های مهندسی تاسیسات چیست و چگونه به امر نگه داشتن هوای مطبوع در داخل اتاق کمک می‌کند؟ برای فهمیدن این موارد این مقاله در تاسیس پلاس را از دست ندهید.

 

کاربرد نرم افزارهای مهندسی تاسیسات چیست؟ 

انتخاب سیستم مناسب گرمایشی و سرمایشی، تعداد آن ها و نحوه قرارگیری و … همه و همه از جمله وظایف یک مهندس تاسیسات است. اما محاسبه بار سرمایشی و گرمایشی، محاسبه نحوه کانال کشی و لوله کشی دستگاه ها، سیستم لوله کشی آب مصرفی، تهویه، انتخاب تجهیزات موتورخانه و این گونه موارد بدون کمک گرفتن از نرم افزارهای کامپیوتری کاری تقریباً غیرممکن است.

اما جدا از غیرممکن بودن آن، اشتباهی کوچک در انجام محاسبات میتواند سبب هدر رفتن مقدار زیادی انرژی شود. بنابراین شناختن نرم افزارهای مهندسی تاسیسات می تواند کمک بزرگی به صرفه جویی در انرژی و وقت شما کند.

فروشگاه اینترنتی تاسیس پلاس با هدف ارائه تمامی خدمات هوشمندسازی و تاسیسات فعالیت می‌کند. این فروشگاه که بررسی تخصصی و مشخصات محصول را جهت مقایسه توسط مشتری سر لوحه کار خود قرار داده است؛ تجهیزات گرمایشی و سرمایشی متنوعی را از جمله موارد زیر، به فروش میرساند:

کولرهای گازی، کولرهای آبی، دستگاه تصفیه هوا، دستگاه تصفیه آب، مبدل حرارتی صفحه ای، مشعل های خانگی، پمپ، آبگرمکن برقی ، بخاری برقی، پکیج گرمایشی ، دیگ شوفاژ چدنی، پنکه، آبسردکن، رادیاتور برقی، رادیاتور آلومینیومی، رادیاتور پنلی، فن کویل، داکت اسپلیت، جاروی استخر، هیتر سونا، سختی گیر مغناطیسی، گاز فریون و…

معرفی پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی تاسیسات

تعدادی از کاربردی ترین نرم افزار های این شاخه شامل موارد زیر می‌شود:

نرم افزار RHVAC

 

 

 

Rhvac محاسبات بار، اندازه کانال، انتخاب تجهیزات را تا جایی که می‌تواند برای شما آسان می‌کند؛ این برنامه هم روی دسکتاپ و هم به صورت آنلاین قابل استفاده است. برنامه تحت وب این نرم افزار می‌تواند روی همه دستگاه‌های اینترنتی از جمله iPad، تبلت، رایانه و تلفن‌های هوشمند اجرا شود.

برخی از امکانات این برنامه 

  • نقطه پیک(اوج) بار گرمایش و سرمایش (هم بلوک و هم اتاق به اتاق) را محاسبه می کند.
  • اندازه کانال، تلفات سیستم و فشار استاتیکی فن را محاسبه می کند.
  • گزارشی برای انتخاب تجهیزات دستی ارائه می دهد.
  • تناژ ساختمان و الزامات CFM اتاق را تعیین می کند.
  • به صورت خودکار گزارشی برای طراحی تهویه مطبوع ایجاد می کند.
  • به پیروی از کد بین المللی مسکونی (IRC) و کد بین المللی صرفه جویی در انرژی (IECC) کمک می کند.

 

نرم افزار HAP  

 

 

HAP برای مهندسین تاسیسات و سایر متخصصان دخیل در طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم های تاسیساتی ساختمان های تجاری طراحی شده است. این برنامه یک ابزار قدرتمند برای طراحی سیستم ها و اندازه اجزای سیستم و همچنین مدل سازی عملکرد انرژی سالانه و هزینه های انرژی است.

این نرم افزار دو ابزار قدرتمند را در یک پکیج در اختیار شما قرار می دهد:

  • امکانات همه کاره برای طراحی سیستم های گرمایشی و سرمایشی برای ساختمان های تجاری
  • تحلیل قوی برای مقایسه مصرف انرژی و هزینه های انرژی جایگزین های طراحی

با ترکیب هر دو ابزار در یکرپکیج، صرفه جویی قابل توجهی در زمان حاصل می شود. داده های ورودی و نتایج حاصل از محاسبات طراحی سیستم را می توان به طور مستقیم در مطالعات مدل سازی انرژی استفاده کرد.

 

نرم افزار  Pipe flow برای آنالیز جریان سیالات

 

نرم افزار Pipe flow برای آنالیز جریان سیالات

 

این نرم افزار که وظیفه‌ی مدل سازی و آنالیز جریان سیالات را دارد؛ دارای عملکرد پیشرفته ای است که در تجزیه و تحلیل جریان لوله به مهندسان کمک می کند تا جایگزین هایی را برای پرداخت هزینه کمتر بررسی کنند، راه های صرفه جویی در مصرف انرژی را پیدا کنند و از وقوع موارد خطرناک جلوگیری کنند.

این نرم افزار به شما کمک می کند:

  • نیاز به محاسبات دستی را از بین ببرید
  • هزینه ها را کاهش دهید
  • زمان کارکرد سیستم را افزایش دهید
  • عملکرد سیستم را بهینه سازی کنید و اتلاف انرژی را کاهش دهید
  • عیب یابی کرده، پیش بینی و از موارد اضطراری جلوگیری کنید
  • مراحل افزایش سود را شناسایی کنید

 

نرم‌افزار تهویه مطبوع  HVAC Solution

 

نرم‌افزار تهویه مطبوع  HVAC Solution

نرم افزار HVAC Solution یک نرم افزار ساخت سیستم های تعاملی پویا برای طراحی سیستم های تاسیساتی است. تنها نرم افزاری است که در نوع خود توسط مهندسان برای مهندسان ساخته شده است. این نرم افزار با انتخاب و زمان بندی تجهیزات، شما را از پایان بارهای ساختمانی تا پایان پروژه طراحی تاسیسات شما می برد.

 

نرم افزار DesignBuilder

 

 

نرم افزار پیشرفته DesignBuilder  شبیه سازی عملکرد ساختمان را ارائه می دهد و با این کار زمان مدل سازی را به حداقل می رساند و بهره وری را به حداکثر می رساند. DesignBuilder به طور گسترده ای به عنوان تواناترین، سازنده ترین و آسان ترین نرم افزار شبیه سازی برای تجزیه و تحلیل عملکرد ساختمان در نظر گرفته می شود. این نرم افزار نیاز مشتریان را ازBIM تا تجزیه و تحلیل عملکرد کاملاً یکپارچه، مدل‌سازی انرژی کل ساختمان همه را برآورده می‌کند، از جمله: انرژی و راحتی، تهویه طبیعی، نور روز، هزینه، بهینه‌سازی طراحی و CFD.

 

نرم افزار تاسیساتی Revit

 

 

 

Autodesk Revit یک ابزار نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان برای معماران، معماران منظر، مهندسین سازه، مهندسین مکانیک، برق و لوله کشی، طراحان و پیمانکاران است. این نرم افزار به کاربران اجازه می دهد تا ساختمان و سازه و اجزای آن را به صورت سه بعدی طراحی کنند، مدل را با عناصر طراحی دو بعدی حاشیه نویسی کنند و به اطلاعات ساختمان از پایگاه داده مدل ساختمان دسترسی داشته باشند.

 

نرم افزار Ductsize

 

Ductsize به شما این امکان را می دهد که یک سیستم مجرای کامل را از ابتدا تا انتها ایجاد کنید و کنترل تمام جنبه های طراحی را به شما می دهد. می‌توانید به برنامه اجازه دهید همه کانال‌ها را برای شما اندازه بگیرد (با استفاده از سه روش اندازه‌گیری مختلف)، یا اندازه‌های خود را برای تجزیه و تحلیل طرح موجود وارد کنید. یا می توانید هر ترکیبی از این دو را انجام دهید، جایی که اندازه کانال را از طریق مناطق تنگ که فضای کمی برای کانال کشی وجود دارد مشخص کنید، و اجازه دهید برنامه اندازه ها را در هر جای دیگری محاسبه کند. اگر شما یک مهندس یا طراح تهویه مطبوع هستید که می‌خواهید در برنامه اندازه‌گیری کانال‌ها به بهترین شکل پیش بروید، Ductsize برای شما مناسب است.

 

 

نرم افزار Drawing Board

 

Drawing Board یک برنامه سریع و ساده برای ترسیم پلان کف، کانال کشی است. اشیاء طراحی در Drawing Board اشکال از پیش برنامه ریزی شده مانند کل اتاق، دیوارها، درها، پنجره ها و کانال کشی هستند. برای کمک به واقعی‌تر کردن نقشه‌ها، بسیاری از کاتالوگ‌های اشیاء دیگر برای پوشش مواردی مانند برق، لوله‌کشی، مبلمان و تجهیزات مهندسی تاسیسات گنجانده شده‌اند. ویژگی خاص Drawing Board هنگام استفاده  همزمان با Rhvac این است که می تواند پروژه های ورودی دستی را به طور خودکار به پروژه های مبتنی بر نقشه تبدیل کند.

 

این نرم افزار هم برای پروژه های مسکونی و هم برای پروژه های تجاری قابل استفاده است. یکی از کاربردهای رایج این برنامه ایجاد پلان های طبقاتی است تا محاسبات بار مهندسی تاسیسات به طور خودکار از پلان طبقه انجام شود.

بر خلاف سایر سیستم های نقشه کشی HVAC، Drawing Board می تواند بسیار بیشتر از ترسیم نقشه های کف و کانال کشی انجام دهد. Drawing Board ویژگی های کلی CAD (طرح نویسی به کمک رایانه) مانند توانایی ترسیم خطوط، دایره ها، مستطیل ها، بیضی ها، کمان ها، منحنی ها، چند ضلعی ها، متن و خطوط ابعادی را فراهم می کند. اینها ویژگی هایی هستند که وقتی می خواهید نقشه سایت یا طرح کابینت یا لوله کشی یا طرح برق یا هر چیز دیگری را بکشید به آن نیاز دارید.

 

نرم افزار AutoCad

 

نرم افزار AutoCad

AutoCad یک برنامه نرم افزاری کامل برای طراحی و محاسبه کانال کشی است. هنگام پیش نویس، پارامترهای پروژه خود را تعریف کنید، سپس با استفاده از آن پارامترها، محاسبات را در نرم افزار انجام دهید.

این برنامه به شما این امکان را می دهد که بدون توجه به واحدهای نقشه فعلی، کار کانال های تاسیسات را به صورت پویا و حرفه ای ترسیم کنید. علاوه بر این، اتصالات زیادی در این برنامه گنجانده شده است، مانند داکت <مستقیم>، مجرای 3 نقطه ای با زانویی، 45 یا 90 درجه، زانویی [30،45،60،90]، مخروطی، سه راهی به کاربر این امکان را می دهد که آخرین اشیاء ترسیم شده را که به معنای خنثی سازی آخرین فرآیند است، لغو کند.

همچنین، این برنامه از لایه های خاصی برای سیستم های خاص مانند سیستم های تهویه مطبوع، هوای تازه و هوای خروجی با توجه به رنگ، نوع خط و وزن خط استفاده می کند. این برنامه به کاربر اجازه می دهد واحدهای متن سایز داکت را تغییر دهد.

 

ختم کلام

در این مقاله سعی شد که تعدادی از پرکاربردترین نرم افزارهای مورد استفاده در شاخه تاسیسات مورد بررسی قرار بگیرد. انتخاب اینکه کدام یک از این نرم افزارها برای شما بهتر است بستگی به ویژگی هایی دارد که از نرم افزار مورد نظر خود می خواهید. اما برای یک کارکرد چند منظوره ممکن است نیاز داشته باشید که چند نرم افزار را با هم نصب کنید زیرا بسیاری از این برنامه‌ها مکمل هم هستند.

 

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 1.5 / 5. تعداد رای: 2

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

سمانه مطهری
من مهندس سیستم انرژی و محیط زیست هستم. هدف اصلی از انتخاب چنین مسیری حفظ محیط زیست است و من به خودم قول دادم همیشه تمام تلاشم را بکنم. مهندسان به طور مداوم سعی کرده اند دنیایی زیباتر بسازند و من از این هدف جدا نبودم.
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داریوش خادمی
فوریه 25, 2023 3:20 ق.ظ

ممنون اطلاعات خوبی ارائه دادین بخصوص برای کسانی که مبتدی هستن ودنبال کار تاسیسات و نرم آفزار های مربوطه هستند❤️❤️❤️❤️❤️

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه