محاسبه ظرفیت حرارتی ساختمان و انتخاب مناسب‌ترین تجهیزات گرمایشی

دیگ چدنی شوفاژکار

محاسبه ظرفیت حرارتی ساختمان همواره یکی از پیچیدگی‌های خرید و انتخاب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و علی الخصوص دیگ‌های آب گرم موتورخانه است. محاسبه ظرفیت حرارتی استخر نیز از این امر مستثنی نیست. در این مقاله قصد داریم شما را در محاسبه ظرفیت حرارتی ساختمان‌تان و انتخاب مناسب‌ترین تجهیزات گرمایشی نظیر دیگ چدنی، پکیج دیواری، پکیج زمینی و یا پکیج‌های موتورخانه‌ای یاری دهیم.

برای محاسبه حرارت مورد نیاز برای گرم کردن ساختمان و رفع نیاز حرارتی به ترتیب ذیل عمل می­کنیم:

  • گرمایش ساختمان

اولین پارامتر گرمایش ساختمان است. حرارتی که برای گرم کردن واحد مسکونی یا اداری شما در فصل سرد مورد نیاز است، به همین جهت نیاز به داشتن مساحت تحت گرمایش واحد داریم، به عنوان مثال اگر کلیه زیر بنای ساختمان شما 300 متر مربع باشد و حدوداً 50 متر مشاعات نظیر حیات خلوت، موتورخانه، راهرو و… داشته باشید که نیازی به گرمایش این فضا‌ها ندارید مقدار 250 متر مربع ملاک قرار می­‌گیرد.

Q1 = S *150

که در آن Q1 میزان حرارت مورد نیاز برای گرمایش واحد و S سطح مورد نیاز برای گرمایش بر حسب متر مربع است.

نکته مهم اینکه چنانچه واحد شما در مناطق سردسیر واقع شده و یا منزل شما دارای عمر بیشتر از 10 سال است بجای ضریب 150 باید از ضریب 180 استفاده نمود.

  • آب گرم مصرفی

دومین ظرفیت حرارتی که باید مورد محاسبه قرار بگیرد حرارت مورد نیاز به جهت استفاده از آب گرم مصرفی در دستشویی، حمام و … است.

Q2 = N * 6000

که در فرمول فوق N تعداد حمام و دستشویی‌های کل ساختمان است، به این معنی که هر جفت حمام و دستشویی یک عدد محاسبه می­شود، بعنوان مثال اگر ساختمان شما 3 حمام و 3 دستشویی جداگانه داشته باشد، N برابر 3 خواهد بود و در موارد نابرابری تعداد این دو تعداد بیشتر ملاک خواهد بود.

  • محاسبه سرانگشتی ظرفیت دیگ استخر

پارامتر بسیار مهم و اساسی دیگر ظرفیت گرمایشی استخر است، استخر و ظرفیت حرارتی آن بار بسیار بزرگی روی سیستم حرارتی ساختمان قرار می­دهد و محاسبه صحیح و اصولی آن بسیار حائز اهمیت است.

Q3 = V * 25000/12

در فرمول فوق، V حجم استخر بر حسب متر مکعب است که از حاصلضرب طول، عرض و ارتفاع استخر برحسب متر به دست می‌­آید. عدد 12 در مخرج نشان دهنده مدت زمان بر حسب ساعت است، که مدت زمانی است که طول می­کشد تا استخر از حالت شروع در دمای محیط به حالت کامل گرم خود برسد، چنانچه تمایل داشته باشید استخر شما در زمان کمتر یا بیشتری گرم شود می­توانید این عدد را به دلخواه بین 6 الی 24 تغییر دهید.

  • جکوزی

گرمایش جکوزی و حرارت مورد نیاز برای آن متفاوت از ظرفیت حرارتی استخر مورد محاسبه قرار می­گیرد. برای محاسبه ظرفیت گرمایشی جکوزی به شرح ذیل عمل می­کنیم.

Q4 = P * 40000

که در این فرمول P تعداد نفرات جکوزی بر حسب نفر است.

محاسبه بار گرمایشی ساختمان

به جهت محاسبه بار کل حرارتی ساختمان باید ظرفیت حرارتی که در مراحل گذشته محاسبه کرده‌ایم را با هم جمع کنیم، اگر یک یا چند عدد از موارد فوق را ندارید جای آن صفر قرار دهید.

فرمول محاسبه ظرفیت حرارتی

QT = Q1 + Q2 + Q3 + Q4

در فرمول فوق  بار کل حرارتی ساختمان مورد نظر شما است.

انتخاب بهترین تجهیزات گرمایشی

اکنون با داشتن QT برای کل ساختمان نوبت به انتخاب تجهیزات مناسب برای گرمایش ساختمان شما رسیده است. ولی قبل از شروع به چند نکته توجه فرمایید:

  • چنانچه استخر و یا جکوزی دارید حتی اگر ظرفیت حرارتی پایینی دارید امکان استفاده از پکیج زمینی و یا دیواری شوفاژکار را ندارید.
  • چنانچه استخر و یا جکوزی ندارید و ظرفیت حرارتی بدست آمده کمتر از 60.000 کیلوکالری بر ساعت است می­توانید از پکیج زمینی شوفاژکار استفاده کنید.

چنانچه سیستم گرمایش واحد شما گرمایش از کف می­‌باشد، شرکت شوفاژکار سری پکیج‌های زمینی خود مخصوص گرمایش از کف را روانه بازار نموده است، این سری از پکیج‌ها مجهز به شیر کنترل گرمایش از کف می­‌باشند.

مدل محصولظرفیت(Kcal/h)
پکیج زمینی شوفاژکار p5 بلند فن دار20.640
پکیج زمینی شوفاژکار p5 بلند گرمایش از کف24.080
پکیج زمینی شوفاژکار p6 بلند فن دار20.640
پکیج زمینی شوفاژکار p6 بلند فن دار گرمایش از کف24.080
پکیج زمینی شوفاژکار p7 بلند فن دار27.520
پکیج زمینی شوفاژکار p7 بلند فن دار گرمایش از کف34.400

کد تخفیف uyw6wx2b برای خرید پکیج‌های زمینی شوفاژکار

  • چنانچه استخر و یا جکوزی ندارید و ظرفیت حرارتی بدست آمده کمتر از 40.000 کیلوکالری بر ساعت است می­توانید از پکیج دیواری شوفاژکار استفاده کنید. شوفاژکار تنها برندی است که پکیج شوفاژ دیواری با ظرفیت 40 کیلووات تولید می­کند که در نوع خود بی نظیر است.

پکیج دیواری کامفورت شوفاژکار مدل 28FH2

مدل محصولظرفیت (Kcal/h)
پکیج الگانت 24 شوفاژکار20.640
پکیج الگانت 28 شوفاژکار24.080
پکیج شوفاژکار کامفورت 2420.640
پکیج شوفاژکار کامفورت 2824.080
پکیج شوفاژکار کامفورت 3227.520
پکیج شوفاژکار کامفورت 4034.400

کد تخفیف uyw6wx2b برای خرید پکیج‌های دیواری شوفاژکار

مزایای پکیج‌های دیواری شوفاژکار نسبت به سایر پکیج های بازار:

  • کاملا دیجیتالی بودن آنها به طوریکه حتی عقربه فشارسنج نیز بصورت نمایشگر دیجیتالی است.
  • پمپ پکیج‌های کامفورت و الگانت شوفاژکار از نوع گراندفوس بوده که مرغوب ترین پمپ بازار است.
  • برنجی بودن شیر هیدرولیکی در قیاس با سایر برندها که از شیر هیدرولیکی پلیمری بهره می­برند. شیر هیدرولیکی برنجی در پکیج‌های شوفاژکار عمر و راندمان بالاتری را به کاربر ارائه می­دهد.
  • امکان اتصال پکیج‌های شوفاژ دیواری شوفاژکار به ترموستات‌های سیمی و بی‌سیم.
  • قابلیت عیب‌یابی هوشمند پکیج‌های شوفاژکار
  • برای ظرفیت‌های حرارتی بین 45.000 تا 150.000 کیلوکالری حتی با داشتن استخر و جکوزی می­توانید از پکیج موتورخانه‌ای شوفاژکار استفاده کنید، مزیت این پکیج‌ها داشتن منبع آب گرم درون پکیج موتورخانه‌ای بوده که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی می­شود.

به عنوان مثال پکیج موتورخانه‌ای آذرخش شوفاژکار را در اینجا بررسی می­‌کنیم:

مدلظرفیت حرارتی خروجیتعداد پرهویژگیوزنمتراژ پیشنهادی
پکیج آذرخش ۵ پره43,700 کیلو کالری5منبع کویل دار 160 لیتری290 کیلوگرم250 مترمربع
پکیج آذرخش 6 پره53,600 کیلو کالری6منبع کویل دار 160 لیتری316 کیلوگرم300 مترمربع
پکیج آذرخش 7 پره63,400 کیلو کالری7منبع کویل دار 160 لیتری342 کیلوگرم350 مترمربع
پکیج آذرخش 8 پره73,300 کیلو کالری8منبع کویل دار 160 لیتری368 کیلوگرم400 مترمربع
پکیج آذرخش 9 پره83,100 کیلو کالری9منبع کویل دار 160 لیتری394 کیلوگرم450 مترمربع

کد تخفیف uyw6wx2b برای خرید پکیج‌های موتورخانه‌ای آذرخش شوفاژکار

دیگ چدنی سوپر 300

در تصویر فوق قطعات مورد استفاده در این پکیج موتورخانه ای آذرخش قابل مشاهده بوده که نام این قطعات به تفکیک در جدول ذیل قابل مشاهده هستند. یک مزیت دیگر پکیج های موتورخانه ای شوفاژکار دیگ چدنی داخل آن است، با توجه به اینکه یک دیگ چدنی سوپر 300 داخل این دستگاه ها قرار دارد به لحاظ تعمیرات و فراوانی قطعات در آینده مشکلی نخواهید داشت.

شمارهنام قطعهشمارهنام قطعهشمارهنام قطعهشمارهنام قطعه
1دیگ سوپر 3005روپوش سقف9شیر 2 بار13مسیر آب سرد ورودی
2روپوش راست6پنل کاربری10منبع کویل دار14مسیر تخلیه آب
3روپوش چپ7پمپ سیرکوله11مسیر رفت آبگرم15منبع انبساط
4روپوش جلو8سوپاپ هوا12مسیر برگشت شوفاژ16شیر اطمینان
  • در صورتیکه صرفا استخر یا جکوزی دارید و حداکثر 5 بلوک رادیاتور و 3 عدد حمام و دستشویی دارید، می­توانید از پکیج استخری آکواتک شوفاژکار استفاده کنید. ظرفیت حرارتی این دستگاه ها بین 80.000 تا 150.000 کیلوکالری بوده و مزیت آنها داشتن مبدل حرارتی استخر و جکوزی، علاوه بر منبع آب گرم مصرفی در آن است. با استفاده از یک پکیج زمینی استخری شوفاژکار دیگر هیچ گونه نگرانی بابت گرمایش استخر و یا جکوزی خود ندارید. تفاوت سری جکوزی با عادی پکیج‌های استخری داشتن مبدل جکوزی بطور جداگانه در این سری‌ها بوده که با علامت J در انتهای نام دستگاه مشخص شده‌اند.

پکیج زمینی استخری شوفاژکار

پکیج های استخری شوفاژکار(سری آکواتک) به صورت شکل فوق در مسیر لوله‌کشی استخر قرار می­گیرند، با استفاده از این پکیج‌ها نیازی به مبدل آبگرم، مبدل استخری و مبدل جکوزی(در صورت خرید آکواتک جکوزی) نخواهید داشت که خود این امر باعث کاهش هزینه‌های اجرا و نگهداری خواهد گردید.

محاسبه ظرفیت و تعداد پره دیگ چدنی

  • چنانچه تصمیم بر انتخاب دیگ چدنی باشد باید متناسب با ظرفیت حرارتی به دست آمده نسبت به انتخاب دیگ چدنی مبادرت نمود. دیگ های چدنی شوفاژکار در چند سری سوپر 200، سوپر 300، سوپر 400، سوپر 500، سولار 300، سولار 400، توربو، سوپر هیت و استار طراحی و به بازار عرضه شده‌اند. هر کدام از این سری ها شامل تعداد متفاوتی پره هستند که پره بیشتر ظرفیت حرارتی بیشتری تولید می­کند، انتخاب دیگ مناسب برای نیاز حرارتی محاسبه به ظرفیت حرارتی بستگی دارد و معمولا در یک ظرفیت حرارتی خاص نهایتا دو دیگ قابل انتخاب هستند که با توجه به ابعاد و قیمت می­توان مناسب‌ترین دیگ را انتخاب کرد. نحوه انتخاب بر اساس کاتالوگ دیگ های چدنی شوفاژکار است.

در تصویر فوق مشخصات دیگ چدنی سری سوپر 400 شوفاژکار نمایش داده شده است اگر شما مقدار QT = 215.000 بدست آورده باشید نزدیک‌ترین دیگ چدنی به مشخصات مورد نیاز شما دیگ چدنی شوفاژکار سوپر 400 9 پره خواهد بود. همواره ظرفیت حرارتی بدست آمده برای انتخاب دستگاه را به سمت بالا گرد کنید.

بیشتر بخوانید: دیگ شوفاژکار 400 8 پره

روش پیشنهادی برای خرید دیگ چدنی

یک روش پیشنهادی برای انتخاب و خرید دیگ چدنی استفاده از دو دیگ چدنی است، این روش به این صورت است که توصیه می­گردد که ظرفیت بدست آمده را به دو تقسیم کرده و مطابق عدد به دست آمده دو دستگاه دیگ چدنی خریداری نمود، این روش مزایای خاص خود را دارد، اول اینکه در تابستان که نیاز به گرمایش محیط ساختمان نیست، عملا نیمی از ظرفیت گرمایشی آزاد بوده و میتوان تنها از یک دیگ استفاده کرد، این عمل علاوه بر کاهش استهلاک باعث کاهش هزینه انرژی(گاز یا گازوئیل) مصرفی خواهد شد. دوم اینکه استفاده از دو دیگ بطور همزمان این امکان را به شما می­دهد که کلیه نیازهای حرارتی ساختمان شما تنها به یک دستگاه متکی نبوده و در صورت خرابی یک دستگاه، دیگ چدنی دیگر به عنوان دیگ یدک یا کمکی عمل نموده و تا زمان رفع مشکل دیگ به پاسخگویی به نیاز ساختمان ادامه دهد.

دیگ چدنی شوفاژکار

انتخاب مشعل

اگر در مراحل قبل دیگ چدنی، پکیج موتورخانه ای و یا پکیج استخری را انتخاب نموده باشید در این مرحله باید مشعل متناسب با دستگاه خود را نیز تهیه نمایید. توجه داشته باشید چنانچه هر دو دستگاه را از برند شوفاژکار انتخاب نمایید مشمول طرح موتورخانه پلاس خواهید شد و نصب و راه اندازی دستگاه و مشعل‌تان توسط شوفاژکار رایگان خواهد بود.

محاسبه ظرفیت مشعل در دیگ بخار

قدم اول در انتخاب مشعل انتخاب نوع سوخت مورد نظرتان است، در حال حاضر در بازار ایران مشعل ها بصورت گازسوز، گازوئیل‌سوز و دوگانه‌سوز(گاز و گازوئیل) ساخت و عرضه می‌­شوند.

در گام بعد با توجه به کاتالوگ تولیدکننده باید مدل مشعل را انتخاب کرد، توجه داشته باشید ظرفیت مشعل انتخابی باید در بازه 10 درصدی بالاتر و یا پایین از ظرفیت مورد نیاز دستگاه باشد، بعنوان مثال اگر ظرفیت دیگ شما 100.000 کیلوکالری باشید باید مشعلی بین 90.000 الی 110.000 کیلوکالری با اولویت ظرفیت پایین تر انتخاب کنید. انتخاب مشعلی با ظرفیت بیش از اندازه بالا باعث آسیب رسیدن جدی به دیگ شده و انتخاب مشعل با ظرفیت بسیار پایین راندمان حرارتی را به شدت کاهش می­دهد.

مشعل شوفاژکارظرفیت kCal/hدیگ/ پکیج موتورخانه‌ای سازگار
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G120103،200سوپر 300 8 الی 9 پرهسولار 300 8 الی 10پرهسولار 400 7 پرهسوپر 400 5 پره
آکواتک 85آذرخش 9رعد 5
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G180155،000سولار 400 8 الی 10پرهسوپر 400 6 الی 7 پرهآکواتک 150سوپر 500 6 پره
رعد 6
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G260225،000سوپر 400 8 الی 10 پرهسوپر 500 7 الی 8 پرهسولار 400 11 الی 13 پرهتوربو 8 پره
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G350301،000سوپر 400 11 الی 12 پرهسوپر 500 9 پرهتوربو 9 پره
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G350/2S301،000سوپر 400 11 الی 12 پرهسوپر 500 9 پرهتوربو 9 پره
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G380326،800توربو 9 الی 10 پرهسوپر 500 9 پره
مشعل CKI-G380/2S326،800توربو 9 الی 10 پرهسوپر 500 9 پره
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G500430،000توربو 11 الی 12 پره
مشعل گازی شوفاژکار مدل CKI-G500/2S430،000توربو 11 الی 12 پره

در جدول فوق می­توانید با توجه به ظرفیت دیگ انتخابی‌تان مشعل مناسب را از بین مشعل‌های شوفاژکار انتخاب نمایید، توجه داشته باشید که ظرفیت مشعل ها نیز در جدول فوق نمایش داده شده است پس اگر نام دستگاه انتخابی در جدول نبود ولی ظرفیت دستگاه با ظرفیت مشعل همخوانی داشت می­توانید نسبت به انتخاب و خرید مشعل شوفاژکار مورد نظر اقدام کنید.

در حال حاضر مشعل‌های شرکت شوفاژکار تنها بصورت گازسوز عرضه می­شوند به جهت خرید مشعل‌های گازوئیلی و یا دوگانه‌سوز(گاز-گازوئیل) باید با توجه به ظرفیت دیگ چدنی نسبت به انتخاب مشعل از برند ایران رادیاتور اقدام کنید.

کارشناسان تاسیس پلاس آماده مشاوره در زمینه انتخاب و خرید تجهیزات گرمایشی بوده و چنانچه در این خصوص سوالی دارید می­توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

سوالات متداول

سوال: آیا می­توان برای گرمایش استخر از پکیج دیواری و یا زمینی استفاده نمود؟

جواب: به هیچ عنوان این کار صحیح و عملی نیست، استفاده از پکیج دیواری و یا حتی زمینی برای گرمایش استخر حتی در صورت هماهنگی ظرفیت حرارتی مورد نیاز با دستگاه امکان پذیر نیست، به این جهت که در هنگام استارت گرمایش دستگاه باید حداقل به مدت 12 ساعت کارکرد داشته باشد و این دستگاه ها به هیچ عنوان برای این مدت زمان کارکرد طراحی نشده‌اند و در نتیجه عمر دستگاه به شدت کاهش یافته و در کنار این موضوع دستگاه از گارانتی خارج خواهد شد.

سوال: تفاوت دو سری سولار و سوپر در دیگ های چدنی شوفاژکار در چیست؟

جواب: سری سولار 400 و سولار 300 شوفاژکار از سری دیگ های قدیمی شوفاژکار هستند و شامل نصب رایگان نیستند، این دیگ ها نسبت به سری سوپر سنگین تر و حجیم تر بوده ولی به دلیل طراحی قدیمی اگر چه هنوز در حال تولید هستند ولی به زودی با سری سوپر 400 و سوپر 300 جایگزین خواهند شد، سری سوپر 300 و سوپر 400 شوفاژکار به دلیل داشتن نسل جدید طراحی ظرفیت حرارتی مشابه سری سولار را در حجم کمتر به کاربران ارائه می­کند، سری سوپر دیگ های چدنی شوفاژکار شامل نصب رایگان هستند.

سوال: کدام محصولات شوفاژکار شامل نصب، ارسال و راه اندازی رایگان هستند؟

جواب: دیگ چدنی سولار 300 و دیگ چدنی سولار 400 شامل نصب و ارسال رایگان نیستند و به جهت راه اندازی آنها باید علاوه بر هزینه ارسال هزینه راه اندازی آنها را نیز به نماینده پرداخت نمایید.

دیگ چدنی سوپر 200، دیگ چدنی سوپر 300، دیگ چدنی سوپر 400، دیگ چدنی سوپر 500، پکیج های موتورخانه ای، پکیج های استخری آکواتک، پکیج های زمینی، پکیج های دیواری شامل ارسال رایگان نیستند ولی نصب آنها بطور رایگان توسط شوفاژکار انجام می­پذیرد.

دیگ چدنی توربو، دیگ چدنی سوپر هیت 1300، دیگ چدنی استار 1300 شوفاژ کار علاوه بر نصب رایگان شامل ارسال رایگان تا محل مشتری نیز می­باشند.

نکته حائز اهمیت اینکه چنانچه مشتری همراه با دیگ خود(حتی دیگ های چدنی سری سولار شوفاژکار)، مشعل متناسب با دیگ را تهیه نماید، نصب و راه اندازی آن در طرح موتورخانه پلاس قرار گرفته و نصب دیگ و مشعل بطور رایگان توسط شوفاژکار انجام خواهد شد.

حالت دیگر اینکه اگر مشتری علاوه بر دیگ چدنی و مشعل متناسب پنل هوشمند موتورخانه شوفاژکار را نیز تهیه نماید، نصب و راه اندازی دیگ، مشعل و پنل هوشمند رایگان خواهد بود.

سوال: اگر حرارت مورد نیاز برای گرمایش ساختمان من از 1.300.000 کیلوکالری بر ساعت بیشتر بود چه باید کرد؟

جواب: دیگ های چدنی شوفاژکار و اصولا دیگ های چدنی تا حدود 1.300.000 کیلوکالری امکان تولید حرارت دارند، برای حرارت های بیشتر از این مقدار باید یا از دو یا چند دیگ چدنی و یا یک یا چند دیگ فولادی استفاده نمود.

سوال: تفاوت مشعل های با پسوند 2S با مشعل عادی با همان ظرفیت چیست؟

جواب: پسوند 2S در انتهای اسم مشعل نشان دهنده دو مرحله‌ای بودن کارکرد مشعل است به این معنا که مشعل دارای یک مرحله شعله کوتاه با ظرفیت پایین و یک مرحله شعله بلند با ظرفیت بالاتر خواهد بود که این امر موجب کاهش مصرف سوخت در مواقعی که نیاز به استفاده از کل ظرفیت مشعل نیست می‌باشد.

کد تخفیف zyzhwxwe جهت خرید دیگ‌های چدنی شوفاژکار

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 4.8 / 5. تعداد رای: 5

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مهدی علمی‌تبار وب‌سایت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه