بهترین سیستم تهویه مطبوع برای آپارتمان ها(گرمایش و سرمایش)

صاحبان آپارتمان اغلب از عملکرد ضعیف سیستم های تهویه مطبوع رنج می برند، زیرا واحد تهویه مطبوع آپارتمان آنها نمی تواند گرمایش و سرمایش کافی را فراهم کند. فکر کردم سیستم تهویه مطبوع بهتری برای صاحبان آپارتمان وجود دارد. بنابراین مطالعاتی انجام دادم.
به نظر می رسد که بهترین سیستم تهویه مطبوع برای آپارتمان ها یک سیستم پمپ حرارتی مینی اسپلیت بدون کانال است. این یک سیستم گرمایش و سرمایش مستقل است که به شما امکان می دهد کنترل دقیق دما را در آپارتمان خود داشته باشید. علاوه بر این، مینی اسپلیت های بدون داکت بسیار کارآمد و بی صدا هستند.
بسیاری از مالکان آپارتمان زمانی که سیستم تهویه مطبوع آنها ضعیف است از تهویه مطبوع قابل حمل استفاده می کنند. با سیستم مینی اسپلیت بدون داکت، اکنون می توانند از حداکثر راحتی در آپارتمان خود لذت ببرند. با این حال، برخی از هشدارها وجود دارد.

چرا مینی اسپلیت ها بهترین سیستم تهویه مطبوع برای آپارتمان ها هستند؟

آپارتمان ها معمولاً دارای یک بخاری و خنک کننده متمرکز به ترتیب گرمایش و سرمایش هستند.
در صورت نیاز به گرمایش، بخاری متمرکز آب گرم را به هواگیرهای جداگانه در هر واحد آپارتمان منتقل می کند. به طور مشابه، در صورت نیاز به خنک‌سازی، خنک کننده(chiller) متمرکز آب سرد را به هواگیر مذکور می فرستد.
در داخل هر واحد آپارتمان، هواگیر هوای داخل واحد آپارتمان را می کشد و آن را از طریق مبدل حرارتی که در آن آب گرم یا آب سرد در جریان است، به گردش در می آورد تا گرمایش و سرمایش را فراهم کند.

مشکلات سیستم HVAC آپارتمانهای معمولی

چنین سیستم گرمایش و سرمایش متمرکزی عموماً بازده انرژی بهتری دارد. با این حال، هر واحد آپارتمان برای داشتن گرمایش و سرمایش کاملاً به سیستم متمرکز متکی است که خطرناک است.
به عنوان مثال، اگر تیم تعمیر و نگهداری کار درستی برای حفظ سیستم متمرکز در حالتی خوب انجام نداده باشد، ممکن است سیستم در زمانی که بیشترین نیاز به آن است از کار بیفتد و در نتیجه کل آپارتمان را تحت تاثیر قرار دهد.
به شخصه، بسیاری از صاحبان آپارتمان را دیده ام که از گرمایش و سرمایش ناکافی شکایت دارند. بیشتر اوقات، مشکل از دمای آب است که برای گرم کردن، بسیار پایین و برای خنک کردن، بسیار زیاد است. چنین موضوعی ارتباط مستقیمی با عملکرد بخاری مرکزی و خنک کننده دارد.
بنابراین، برای جدا شدن از سیستم HVAC متمرکز آپارتمان، یک سیستم گرمایش و سرمایش مستقل ترجیح داده می شود.

مزایای مینی اسپلیت در آپارتمان ها

از بین چندین سیستم گرمایش و سرمایش مستقل، من متوجه شدم که سیستم پمپ حرارتی مینی اسپلیت بدون کانال بهترین سیستم تهویه مطبوع برای آپارتمان‌ها است که چند دلیل کلیدی برای آن وجود دارد:

  • مینی اسپلیت ها بسیار کم صداتر از هر دو سیستم تهویه مطبوع پنجره ای و قابل حمل هستند.
  • مینی اسپلیت نسبت به تهویه مطبوع پنجره ای و قابل حمل بسیار کارآمدتر برای مصرف انرژی است.
  • مینی اسپلیت ها بسته به شرایط سیستم تهویه مطبوع مرکزی موجود می توانند به طور بالقوه نسبت به سیستم تهویه مطبوع مرکزی موجود در آپارتمان شما کارآمدتر باشند.
  • مینی اسپلیت ها می توانند مناطق حرارتی مختلفی را در واحد آپارتمان شما فراهم کنند (به عنوان مثال: هر اتاق دارای کنترل دمای خاص خود است).
  • هزینه کل انرژی شما با مینی اسپلیت ها می تواند کمتر شود، زیرا می توانید گرمایش غیر ضروری را حذف کنید (به عنوان مثال: اتاق نشیمن را وقتی می خواهید بخوابید خاموش کنید).
  • مینی اسپلیت ها نسبت به سیستم های تهویه مطبوع مرکزی قابل اعتمادتر هستند زیرا به یک منبع تکیه نمی کنند.
  • مینی اسپلیت ها می توانند کنترل دمای دقیق تری را ارائه دهند و در نتیجه راحتی بیشتری را برای شما فراهم کنند.

مهمتر از همه، مینی اسپلیت ها به سیستم تهویه مطبوع مرکزی در آپارتمان ها متکی نیستند. این به این معنی است که می توانید دمای واحد آپارتمان و هر اتاق را بر اساس ترجیحات خود تنظیم کنید. در این میان شما نیز از راحتی بهتر و آرامش بیشتری در خانه خود لذت می برید.

نگرانی در مورد گرفتن مینی اسپلیت در آپارتمان ها

اگرچه مینی اسپلیت برای آپارتمان ها عالی است، اما چند نگرانی/موانع برای نصب مینی اسپلیت در آپارتمان وجود دارد.

  1. مکان مینی اسپلیت
    یک سیستم مینی اسپلیت از یک واحد داخلی (اغلب به عنوان واحد اصلی) و یک واحد خارجی (کندانسور) تشکیل شده است. واحدهای داخلی و خارجی توسط یک جفت لوله مسی عایق و کابل ارتباطی به هم متصل می شوند.
    به طور معمول، هر اتاق به یک واحد داخلی نیاز دارد. اگر آپارتمان شما 3 اتاق خواب و یک اتاق نشیمن با آشپزخانه دارد، به 4 واحد داخلی نیاز دارید. خوشبختانه، می‌توانید از یک سیستم مینی اسپلیت چند ناحیه ای استفاده کنید تا فقط به یک واحد خارجی نیاز داشته باشید.
    در بیشتر موارد، محل واحد خارجی نگرانی اصلی است.
    به طور کلی، بهترین مکان برای قرار دادن واحد خارجی مینی اسپلیت در آپارتمان، بالکن است. واحد خارجی مینی اسپلیت می تواند روی زمین بنشیند یا از یک قسمت آن روی بالکن آویزان شود.
    در صورت امکان، واحد خارجی را می توان بر روی یک پایه دیواری قرار داد و به دیوار بیرونی آپارتمان آویزان کرد. در واقع، بسیاری از ساختمان‌های مرتفع همین کار را انجام دادند، اما به دلیل نگرانی‌های ایمنی و نگهداری توصیه نمی‌شود.
    با این وجود، جریان هوای کافی تنها چیزی است که برای واحد بیرونی سیستم مینی اسپلیت لازم است.
    در برخی موارد، واحد خارجی را می توان به عنوان مجرا انتخاب کرد تا جهت تخلیه هوا را منحرف کند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از تخلیه مستقیم هوای گرم به سمت همسایه شما.
  2. نویز یونیت خارجی مینی اسپلیت
    از آنجایی که مناسب ترین مکان برای واحد خارجی مینی اسپلیت معمولاً بالکن است، بسیاری از صاحبان آپارتمان نگران صدای تولید شده توسط واحد خارجی هستند.
    به طور متوسط، بالاترین و کمترین سطح نویز تولید شده توسط یک واحد مینی اسپلیت تک ناحیه ای به ترتیب حدود 54 دسی بل و 51 دسی بل است. یک واحد فضای باز مینی اسپلیت چند منطقه ای معمولاً حدود 55 دسی بل سطح نویز تولید می کند.
    چنین سطح سر و صدایی معمولاً مزاحم همسایه شما نمی شود مگر اینکه واحد بیرونی بسیار نزدیک به پنجره واحد آپارتمان در کنار شما قرار گیرد.
    علاوه بر این، می‌توانید واحد خارجی مینی اسپلیت را بپوشانید تا در صورت شکایت با توجه به اینکه تهویه کافی برای واحد خارجی مجاز است، صدا را کاهش دهید.
  3. زیبایی داخلی
    هنگام نصب مینی اسپلیت ها در یک واحد آپارتمان موجود، پنهان کردن خطوط شکاف کوچک در دیوار عملی نیست، اگرچه می توان این کار را انجام داد.
    از این رو، کیت‌های پوشش ست لاین می‌توانند برای پوشاندن خطوط به بهترین شکل ممکن استفاده شوند. علاوه بر این، واحد های داخلی مینی اسپلیت را می توان نزدیک تر به واحد خارجی قرار داد تا طول لوله را به حداقل برساند.
    صرف نظر از این، طرز کار خوبی لازم است تا اطمینان حاصل شود که با یک دسته از لوله ها و مجراهای زشت رو به رو نمی شوید.

طراحی سیستم مینی اسپلیت در آپارتمان ها

مینی اسپلیت ها را می توان به روش های مختلفی در آپارتمان ها طراحی کرد. اغلب اوقات، یک سیستم مینی اسپلیت چند ناحیه ای به دلیل فضای محدود، کاربردی تر است.
در زیر نمونه ای را برای نشان دادن یک سیستم مینی اسپلیت معمولی در یک آپارتمان آماده کرده ام:

طراحی سیستم مینی اسپلیت در آپارتمان ها

هنگام خنک شدن، واحد داخلی مینی اسپلیت، آب میعان تولید می کند که باید از طریق جریان گرانشی به نزدیکترین دریچه طبقه تخلیه شود. بنابراین، واحد داخلی باید تا حد امکان نزدیک به نقطه تخلیه قرار گیرد.
در صورتی که جریان گرانشی امکان پذیر نباشد، می توان از پمپ تخلیه برای فشار آوردن به آب میعان استفاده کرد.
در مثال بالا، یونیت داخلی در اتاق خواب 1 بر روی دیوار آشپزخانه نصب شده است تا لوله تخلیه آن بتواند از دیوار پشت نفوذ کرده و از طریق دریچه کف آشپزخانه تخلیه شود.
از آنجایی که آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و اتاق نشیمن با هیچ دیوار یا دری از هم جدا نمی شوند، می توان از یک واحد با ظرفیت بالا برای گرم کردن و خنک کردن کل فضا استفاده کرد.
علاوه بر این، یک واحد مجرای می تواند برای بهبود زیبایی داخلی قرار گیرد.
ظرفیت مینی اسپلیت ها در مثال بالا به شرح زیر است:
اتاق خواب 1 – 6000 BTU
اتاق خواب 2 – 6000 BTU
آشپزخانه، ناهارخوری و اتاق نشیمن – 12000 BTU
با این واحد های داخلی مینی اسپلیت، یک واحد خارجی مینی اسپلیت سه ناحیه ای 24000 BTU کافی خواهد بود.
هر واحد داخلی مینی اسپلیت دارای کنترل از راه دور مخصوص به خود است که می توانید دمای اتاق، زمان بندی، سرعت فن و سایر تنظیمات مورد نظر را بدون تأثیرگذاری بر اتاق های دیگر تنظیم کنید.
سوالات متداول
آیا می توانید مینی اسپلیت AC را در آپارتمان ها نصب کنید؟ با توجه به اینکه مکان مناسبی برای واحد بیرونی مینی اسپلیت وجود دارد و شما موافق HOA هستید، نصب یک مینی اسپلیت AC در آپارتمان ها خوب است.
آیا می توانید مینی اسپلیت را روی بالکن نصب کنید؟ به شرطی که تهویه کافی برای واحد خارجی مینی اسپلیت وجود داشته باشد، می توانید مینی اسپلیت را در بالکن آپارتمان ها نصب کنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مهدی علمی‌تبار وب‌سایت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه