راهنمای انتخاب و خرید هیتر گازی انرژی

هیتر گازی انرژی

انتخاب و خرید یک بخاری گازی یا برقی شاید برای شما کمی گیج‌کننده باشد و از خودتان سوال کنید که کدام بخاری برای نیاز من از همه مناسب‌تر است. در این مقاله قصد داریم شما را در خرید و انتخاب بهترین بخاری گازی یا برقی با محوریت برند انرژی بصورت تخصصی راهنمایی نمائیم.
شرکت تولیدی و صنعتی انرژی که به اختصار انرژی نامیده می‌شود بزرگترین و معتبرترین تولید‌کننده بخاری گازی، بخاری برقی، بهارساز و کولر آبی می‌باشد، کیفیت و کارایی بالای محصولات این برند باعث شده تا بدون نیاز به تبلیغات، آوازه این شرکت در این حوزه به دلیل کارکرد عالی محصولات، در بازار پخش شده باشد. قطعا همه ما، علی الخصوص در سالن‌های بزرگ و همایش‌ها با بخاری‌های گازی فن دار این شرکت که به رنگ قرمز هستند، برخورد کرده و آشنا هستیم.
محصولات گرمایشی انرژی شامل بخاری های گازی فن دار نظیر مدل 640، بخاری های گازی کارگاهی مانند مدل 260، بخاری های نفتی- گازوئیلی کارگاهی همانند مدل 430، بخاری های گازی لوله ای همچون مدل 825 ، بخاریهای برقی فن دار مانند مدل 045، بخاری های نفتی-گازوئیلی فن دار مثل مدل 510، کوره های هوای گرم گازی-گازوئیلی همانند مدل 700، بهارساز ها مثل مدل 680 و این اواخر جت هیتر ها مدل همانند 0860 و بخاری های گازی تابشی(تراسی) مثل مدل G-R200
قبل از هر چیز بهتر است اجزای یک بخاری گازی را با یکدیگر بررسی نماییم:

در تصویر فوق اجزای یک بخاری گازی انرژی نمایش داده شده است.

  • مبدل حرارتی سطح انتقال حرارتی بین شعله و هوایی که بخاری در حال گرم کردن آن است ایجاد می‌کند، هر چه متریال استفاده شده در این بخش بهتر بوده و سطح آن بیشتر باشد توان حرارتی دستگاه بالاتر خواهد بود.
  • مشعل های استفاده شده در بخاری های انرژی عمدتا از نوع اتمسفریک بوده و با شعله آبی می‌سوزند، این مشعل ها قابلیت تولید دمایی تا 550 درجه سانتیگراد را دارند.
  • مجموعه کلاهک تعدیل با به حداقل رساندن جریان معکوس از دودکش، خروج محصولات احتراق به شیوه صحیح را تضمین می‌کند.
  • شیر کنترل گاز یک شیر برقی بوده که کنترل جریان و فشار گاز ورودی به مشعل را برعهده دارد و می‌تواند از ترموستات محیطی یا ترموکوپل برای تنظیم جریان گاز ورودی فرمان بپذیرد.
  • کنترل حدی همان ترموستات کنترل‌کننده و ناظر بر عملکرد مشعل است و در صورتی که دمای بدنه بیش از حد افزایش یابد نسبت به قطع جریان گاز اقدام می‌نماید.
  • فن کنترل ترموستات کنترل‌کننده عملکرد فن بوده که با تاخیر انداختن در زمان راه اندازی فن دستگاه از خروج هوای سرد در ابتدای کارکرد دستگاه جلوگیری می‌نماید.
  • اکسی پیلوت سیستم ناظر بر شعله خارج شده از مشعل است که علاوه بر اینکه مشعل را قادر می‌سازد تا با افت فشار گاز به کار خود ادامه دهد، در صورت کاهش میزان اکسیژن محیط نسبت به قطع گاز مشعل مبادرت می‌نماید.
  • فن که یکی از مهمترین اجزای یک بخاری است، وظیفه توزیع یک نواخت هوا را از بیرون به داخل و روی مبدل و نهایت به محیط برعهده دارد، صدای کم و ایمنی فن، از ویژگی فن های استفاده شده در بخاری های گازی و برقی شرکت انرژی است. در حال حاضر در دستگاهی مانند بخاری گازی 640 انرژی فن آلمانی، از فن شرکت EBMPAPST آلمان استفاده می‌شود و در سایر محصولات نظیر بخاری گازی 625 از فن ایرانی تولید شده توسط شرکت دمنده استفاده می‌گردد، لازم به توضیح است سری بخاری های 640 تنها دستگاه هایی هستند که در دو نسخه بخاری 640 فن آلمانی و بخاری 640 فن ایرانی تولید و به بازار عرضه می‌گردند. فن آلمانی نسب به مشابه ایرانی خود، عمر طولانی‌تر داشته و صدای کمتری هنگام کارکرد تولید می‌کند.

با فرمان ترموستات محیطی و یا ترموکوپل دستگاه شروع به کار می‌کند، شیر گاز مسیر گاز شهری یا مایع را باز کرده و مشعل با جرقه اکسی پیلوت روشن می‌شود و پس از احتراق، دود و حرارت ناشی از آن باعث گرم شدن مبدل حرارتی شده و در این زمان فن کنترل عمل کرده و فن را روشن می‌کند، که در نهایت موجب عبور هوا از روی مبدل شده و هوای ورودی بدون هیچ گونه اختلاط با محصولات احتراق هوای گرم شده وارد محیط شده و زمانی که دما به دمای تنظیم شده روی ترموستات محیطی و یا ترموکوپل رسید مشعل خاموش شده، سپس فن کنترل، دستور خاموشی را به فن خواهد داد.
راندمان حرارتی بالا، ایمنی، صدای کم، نصب و تعمیر و نگهداری آسان، کنترل‌پذیری، زمان گرمایش پایین و زیبایی از ویژگی های مهم بخاری های انرژی است.
راندمان حرارتی بخاری های انرژی بالای 80 درصد بوده که بسیار مطلوب است، علاوه بر این موضوع بخاری های انرژی دارای گواهی از مراجع معتبری همچون CE، CSA می‌باشد، همچنین دارای استاندارد EN621 نیز هستند. فن های استفاده شده در این محصولات سطح صدای تولید شده در حدود استاندارد قرار گرفته که در کاربری‌های خاص نظیر سالن اجتماعات و سخنرانی بسیار ایده آل است. نصب محصولات گرمایشی انرژی بسیار ساده بوده و می‌توان اکثر آنها را روی دیوار نیز نصب نمود.
تعمیر و نگهداری بخاری های انرژی در مقایسه با سیستم های مشابه مانند فن کویل، یونیت بخاری آبی یا بخار بسیار ساده تر بوده و عواملی از قبیل خوردگی در آن دخیل نیست.
کنترل بخاری های گرمایشی انرژی به دلیل تطبیق کارکرد با ترموستات امکان رسیدن به محدوده دمایی دقیقی را به شما خواهد داد، همچنین در صورت انتخاب صحیح محصول خود دمای فضا در مدت زمان بسیار کوتاهی به حد مورد نظر خواهد رسید، از این رو نیازی به پیش گرمایش نیست.

محاسبه بار حرارتی

برای انتخاب مناسب‌ترین بخاری از بین مدل های متنوع موجود در بازار قدم اول محاسبه ظرفیت حرارتی مورد نیاز شما می‌باشد به این منظور می‌توان از دو روش زیر بهره جست:
الف. روش تقریبی
این روش برای سقف های تا 3 متر و محیط های ساختمانی عادی پاسخگو است، در این روش میزان سطحی که می‌خواهیم گرم کنیم بر حسب متر مربع را داخل فرمول زیر قرار می‌دهیم:

Q = S * 150

که در آن Q میزان حرارت مورد نیاز و S سطح مورد گرمایش است.

اگر محاسبه را برای مناطق سردسیر یا ساختمان با عمر بیشتر از 10 سال است بجای ضریب 150 می­بایست از ضریب 180 استفاده نمود.

ب. روش دقیق

در این روش باید میزان هر یک از المان های زیر نظیر دیوار، سقف، کف، پنجره و… را بر حسب متر مربع اندازه گرفت و در ضریب موجود در جدول زیر ضرب نموده و نتایج را باهم جمع کنیم تا به یک عدد کلی برسیم.

المانضریب انتقال حرارت B (W/(m^2 K))سطح A(m^2)C(W/K)=A*B
دیوار خارجی2*
پنجره5*
شیشه5*
درب6*
سقف2*
C(W/K)

حال باید جمع بدست آمده از ستون C را بدست آورده و یادداشت کنیم.

سپس می­‌بایست از طریق فرمول زیر عبارت دیگری را محاسبه کنیم:

D(W/K) = V(m3) * 0.33

که در فرمول فوق V حجم کل فضای گرمایش بر حسب مترمکعب است.

حال می­توان Q (kcal/hr) را به کمک فرمول زیر بدست آورده و محاسبه نمود:

Q (kcal/hr) = (D + C) * 26

مقدار Q بدست آمده برحسب کیلوکالری بر ساعت همان ظرفیت مورد نیاز برای گرمایش است. از آنجا که کاتالوگ دستگاه های گرمایشی بر حسب همین مقدار منتشر می‌شوند نیازی به تبدیل وجود نداشته و از همین عدد به دست آمده می­توان با مراجعه به کاتالوگ نسبت به انتخاب دستگاه با ظرفیت مناسب اقدام نمود.

اگر در حالتی مقدار Q بسیار بیشتر از دستگاه های موجود در بازار بود و یا نیاز به توزیع هوا در چند جای مختلف وجود داشت استفاده از چند دستگاه مختلف و یا یکسان بلامانع بوده به شرطی که جمع توان حرارتی آنها از مقدار حرارت مورد نیاز به دست آمده کمتر نباشد.

در جدول زیر مشخصات بخاری 640 و 625 انرژی ارائه شده است.

مشخصات فنیهیتر 640 انرژیهیتر 625 انرژی
توان حرارتی (کیلوکالری بر ساعت)4500025000
نوع سوختگاز طبیعیگاز طبیعی
فضای قابل گرمایش (متر مکعب)900700

کارشناسان متخصص مجموعه تاسیس پلاس آماده ارائه مشاوره به شما جهت انتخاب بخاری انرژی هستند، کافیست جهت اطمینان بیشتر با ما تماس حاصل فرموده تا ما شما را در انتخابی بهینه یاری دهیم.

انواع بخاری های انرژی

پس از یافتن توان حرارتی مورد نیاز در کاتالوگ شرکت انرژی شاید بین چندین دستگاه مختلف سردرگم شوید. در این قسمت قصد داریم ویژگی ها و خصوصیات هر یک از دستگاه ها را تا حدی به جهت انتخاب هر چه بهتر شما ارائه کنیم.

هیتر های کارگاهی انرژی
نوع سوختگاز، نفت، گازوئیل
نوع گرمایشمنطقه ای (موضعی)
مناسب برایکارگاه، کارخانه، تعمیرگاه، سوله، انبار، فضا های بسیار بزرگی که نیاز به گرم کردن تمامی محیط نیست
سایر ویژگی هابدون فن (فن در بعضی مدل ها)
شیر گازی SIT
مینی هیتر گازی
هیتر گازی فن دار
هیتر برقی
هیتر گازی کانال خور
نوع سوختگاز مایع، گاز شهری، برق، نفت-گازوئیل
نوع گرمایشکامل (محیطی)
مناسب برایخانه، ویلا، سالن اجتماعات، سالن ورزشی، سوله، انبار، ادارات، رستوران و…
سایر ویژگی هافن دار
گرمایش سریع و ایمن
دارای ترموستات
دفترچه راهنمای بخاری انرژی 640
بهار ساز
نوع سوختگاز مایع، گاز شهری
نوع گرمایشکامل (محیطی) از طریق کانال
مناسب برایخانه های بزرگ، سالن اجتماعات، سالن ورزشی، سوله، انبار، ادارات، رستوران، فروشگاه و…
سایر ویژگی هاگرمایش و سرمایش از طریق کانال
گرمایش سریع و ایمن
دارای ترموستات
کارکرد کل سال
هیتر تابشی سرامیکی
نوع سوختگاز مایع، گاز شهری
نوع گرمایشمنطقه ای (موضعی) برای محیط های نیمه باز
مناسب برایسوله، انبار، تعمیرگاه، کافه، رستوران، فروشگاه، ویلا، آلاچیق، تراس و…
سایر ویژگی هادکوراتیو
امکان نصب در ارتفاع
کوره هوای گرم
نوع سوختگاز مایع، گاز شهری، گازوئیل
نوع گرمایشکامل (محیطی)
مناسب برایفضای صنعتی، سالن تجاری، مرغداری، گلخانه، تعمیرگاه، خشک¬کن و…
سایر ویژگی هاگرمایش زیاد
نیاز به مشعل (بجز برخی مدل ها)
فن صنعتی
امکان اتصال به کانال
جت هیتر
نوع سوختگاز شهری
نوع گرمایشکامل (محیطی)
مناسب برایفضای صنعتی، سالن تجاری، مرغداری، دامداری، گلخانه، تعمیرگاه، خشک¬کن و…
سایر ویژگی هاپرتاب باد
بازده 94%
امکان تأمین هوای احتراق از بیرون

در این مقاله سعی نمودیم شما را در مسیر انتخاب بهترین و مناسب‌ترین بخاری شرکت انرژی یاری دهیم، امیدواریم این اطلاعات کمکی هر چند اندک به شما در خریدتان نموده باشند، مجموعه تاسیس پلاس بعنوان نماینده رسمی شرکت انرژی مفتخر است تا محصولات این شرکت را با بهترین قیمت و کیفیت به شما ارائه نماید، کافیست سری به فروشگاه ما بزنید و نسبت به ثبت سفارش و خرید اقدام کنید.

سوالات متداول:

سوال: آیا بخاریهای گازی انرژی تنها با گاز شهری کار می­کنند؟

جواب: خیر، کلیه بخاری های گازی انرژی امکان کارکرد با هر دو گاز شهری و مایع را دارند ولی این امر پیش از خرید می­بایست به اطلاع فروشگاه برسد تا بخاری گاز مایع به شما تحویل گردد.

سوال: امکان تبدیل برای کارکرد با گاز مایع و گاز شهری وجود دارد؟

جواب: بله، خدمات پس از فروش انرژی با دریافت هزینه خدمات تبدیل دستگاه شما را حتی برای چند بار برای یک دستگاه انجام خواهند داد.

سوال: امکان تبدیل برای کارکرد با گاز مایع و گاز شهری وجود دارد؟

جواب: بله، خدمات پس از فروش انرژی با دریافت هزینه خدمات تبدیل دستگاه شما را حتی برای چند بار برای یک دستگاه انجام خواهند داد.

سوال: اگر بهارساز 680 انرژی را تهیه کنیم دیگر نیازی به کولر ندارم؟

جواب: خیر، بهارساز انرژی در تابستان هوای خنک(با سیستم کولر آبی سلولوزی) و در زمستان هوای گرم را در محل مورد نظر شما توزیع می­کند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 3 / 5. تعداد رای: 2

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مهدی علمی‌تبار وب‌سایت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تصویر گوشه