نحوه تست ترموکوپل کوره هوای گرم
X
This article was co-authored by Gevorg Grigorian. Gevorg Grigorian is an Appliance Repair Specialist and the Owner of G and R Appliance Repair in Los Angeles, California. With over 12 years of experience, Gevorg specializes in residential and commercial appliance repairs as well as heating, ventilation, and air conditioning (HVAC) services. Gevorg holds a BS in Business Administration and Management from California State University-Northridge.
There are 9 references cited in this article, which can be found at the bottom of the page.
This article has been viewed 54,862 times.
ترموکوپل یک وسیله ایمنی است که به کنترل گاز در کوره های گرم شده با گاز کمک می کند. هنگامی که کار نمی کند، چراغ راهنما کوره نیز خاموش می شود. برای آزمایش اولیه، سعی کنید دوباره چراغ خلبان را روشن کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید یا چراغ راهنما ندارید، ترموکوپل را با یک مولتی متر تست کنید. از نتایج استفاده کنید تا کوره خود را به خوبی تعمیر کنید و خانه خود را در طول سال ایمن و گرم نگه دارید.
چیزهایی که باید بدانید
-
چراغ راهنما را حداقل به مدت 30 ثانیه روشن کنید و آن را رها کنید تا ببینید خاموش می شود یا خیر. اگر این کار را کرد، نشانه این است که ترموکوپل شما به درستی کار نمی کند.
-
از یک مولتی متر برای آزمایش سیم های ترموکوپل هنگام روشن و خاموش شدن حالت تنظیم پایلوت استفاده کنید تا ببینید آیا شارژ دارند یا خیر.
-
اگر ترموکوپل روی 25 میلی ولت یا کمتر تست شود، قدرت روشن نگه داشتن پیلوت را ندارد و باید تعویض شود.
روشن کردن چراغ پیلوت
کنترل های چراغ راهنما را روی شیر گاز قرار دهید. مخزن گاز را که در زیرزمین یا پایین ترین طبقه خانه شما قرار دارد، پیدا کنید. چراغ پیلوت توسط یک جعبه کوچک با صفحه های سیاه، قرمز یا سفید کنترل می شود. همچنین دارای یک لوله فلزی خواهد بود که منبع گاز را حمل می کند.
چراغ خلبان را به مدت 30 ثانیه روشن کنید.[1]
صفحه کنترل روی شیر گاز برچسب گذاری می شود. آن را به تنظیمات “Pilot” بچرخانید. دکمه ریست را در بالای جعبه فشار دهید تا چراغ پیلوت روشن شود. دکمه ریست را بین 30 تا 60 ثانیه نگه دارید تا به ترموکوپل زمان گرم شدن بدهد.[2]
دکمه را رها کنید تا ببینید چراغ خلبان خاموش می شود یا خیر.[3]
چراغ راهنما پس از تنظیم مجدد باید روشن بماند. اگر خاموش شود، این نشانه خرابی ترموکوپل است. میتوانید فوراً آن را جایگزین کنید یا آن را حذف کنید تا آزمایش دقیقتری انجام دهید.[4]
برای تست مجدد ترموکوپل منبع گاز را قطع کنید. برای بررسی مجدد خرابی ترموکوپل، به صفحه کلید نگاه کنید تا موقعیتی با برچسب “خاموش” پیدا کنید. صفحه را بچرخانید تا جریان گاز قطع شود. اگر این امکان پذیر نیست، از لوله فلزی منتهی به کنترل های چراغ پیلوت پیروی کنید. در بالای آن یک دریچه کوچک خواهد داشت. سوپاپ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا جریان گاز متوقف شود.[5]
تا 20 بشمارید و منتظر بمانید تا چراغ پیلوت خاموش شود. با قطع جریان گاز، چراغ راهنما باید محو شود. اگر بعد از 20 ثانیه شعله همچنان وجود دارد، منبع گاز قطع نمی شود. صفحه و شیر را تنظیم کنید تا دوباره امتحان کنید.[6]
به کلیک کردن نزدیک دریچه گاز گوش دهید. کلیک از نقطه ای می آید که لوله تامین گاز با جعبه شیر گاز برخورد می کند. اگر قبل از اتمام 20 ثانیه صدای کلیک شنیدید، نشانه این است که سیستم شما نیاز به تعمیر دارد. ممکن است ترموکوپل و شیر گاز هر دو خراب باشند. با یک متخصص تماس بگیرید.[7]
فقط افراد حرفه ای قطعات و مجوز قانونی برای تعویض شیر گاز را دارند. وقتی این کار را انجام می دهند ترموکوپل را تعویض می کنند.
با استفاده از مولتی متر
محل ترموکوپل را روی ترموستات کنترل گاز قرار دهید. ترموستات کنترل گاز در قسمت بیرونی مخزن گاز، احتمالاً روی دیوار مجاور قرار خواهد گرفت. به دنبال یک لوله انعطاف پذیر وصل شده به کنار ترموستات باشید. اغلب به رنگ نقره ای یا قرمز است.[8]
لوله به شیر گاز زیر چراغ پیلوت متصل می شود.
ترموکوپل را با آچار جدا کنید. به ترموستات برگردید و مهره فلزی نگهدارنده ترموکوپل را در جای خود پیدا کنید. برای چرخاندن مهره در خلاف جهت عقربههای ساعت و آزاد کردن ترموکوپل، از یک آچار 7⁄16 اینچی (11 میلیمتر) استفاده کنید.[9]
مولتی متر را روشن کنید. برای آزمایش، استفاده از نوع مولتی متر با گیره های قرمز و مشکی ساده ترین است. کلید پاور مولتی متر را بچرخانید. کلید تنظیمات را بچرخانید تا اندازه گیری را به اهم تغییر دهید که با نماد نعل اسبی نشان داده می شود. این برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی استفاده می شود.
برای دستورالعمل های دقیق تر در مورد عملکرد مولتی متر، دفترچه راهنمای مالک را بخوانید.
مولتی متر را با نگه داشتن سیم ها در کنار هم تست کنید. گیره ها یا سرنخ های سیاه و قرمز را از هم جدا نگه دارید. وقتی آنها را در جهت مخالف قرار می دهید، متر باید در بی نهایت به سمت چپ بماند. سرنخ ها را کنار هم بیاورید و ببینید که متر به 0 تغییر می کند.[11]
سیم ها را به ترموکوپل وصل کنید. سرب مشکی را روی انتهای بالای ترموکوپل ببندید. این قسمتی است که قبلاً از ترموستات جدا کردید و شبیه یک نوک گرد است. سرب قرمز را بردارید و آن را به لوله زیر مهره ترموکوپل ببندید. لوله یا نقره ای یا مسی است و باید گیره را مستقیماً روی آن قرار داد.[12]
چراغ راهنما را برای شروع آزمایش روشن کنید. ابتدا مولتی متر را به ولت تغییر دهید. با استفاده از دستگیره روی شیر گاز مخزن، چراغ راهنما را روشن کنید. این کار معمولاً با چرخاندن دستگیره به تنظیمات “Pilot” و سپس نگه داشتن دکمه تنظیم مجدد در بالای جعبه شیر گاز انجام می شود.[13]
اگر چراغ پیلوت شما کار نمی کند، از آچار برای باز کردن پیچ انتهای دیگر ترموکوپل استفاده کنید. از یک فندک یا مشعل برای نگه داشتن شعله زیر این انتهای استفاده کنید. این انتهای سوزنی شکل به نظر می رسد و طوری طراحی شده است که گرما را بگیرد، بنابراین نوک آن را داخل شعله قرار دهید.
بررسی کنید که ترموکوپل به 25 میلی ولت برسد. یک دقیقه به ترموکوپل فرصت دهید تا گرم شود. پس از گذشت دقیقه، صفحه نمایش مولتی متر را بررسی کنید. اگر میلی ولت را نشان می دهد، باید بین 25 تا 35 را نشان دهد. اگر فقط ولت را نشان می دهد، به دنبال این باشید که متر کمی بالاتر از 0 حرکت کند.[14]
1 میلی ولت برابر با 1/1000 ولت است.
در صورت خرابی ترموکوپل را تعویض کنید. ترموکوپلی که کمتر از 25 میلی ولت تست می کند، نمی تواند شعله خلبان را روشن نگه دارد. با سفارش آنلاین یا توقف در یک مرکز بهبود خانه، جایگزینی را پیدا کنید. ترموکوپل ها جهانی هستند، بنابراین نوع جدید باید بدون هیچ مشکلی در بخاری گازی شما قرار گیرد.
گزینه دیگر این است که با یک تعمیرکار گرمایشی در نزدیکی خود تماس بگیرید. اگر برای تعمیرات به کمک نیاز دارید یا مشکوک هستید که سیستم شما مشکلات دیگری مانند معیوب بودن دریچه گاز دارد، این یک گزینه عالی است.